(5) Personalul didactic si de cercetare are dreptul
sa faca parte din asociatii si organizatii sindicale, profesionale si
culturale, nationale si internationale, precum si din organizatii politice
legal constituite, in conformitate cu prevederile legii.
(6) Cadrele didactice titulare pe un post didactic
din invatamant, alese in Parlament, numite in Guvern sau indeplinind functii de
specialitate specifice din aparatul Parlamentului, al Consiliului Legislativ,
al Curtii Constitutionale, al Avocatului Poporului, al Administratiei
Prezidentiale, al Guvernului sau in Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului, precum si cele alese de Parlament in organismele
centrale ale statului, au drept de rezervare a postului didactic pe perioada in
care indeplinesc aceste functii. Pe toata durata mandatului sau a numirii,
cadrele didactice pot cumula aceste functii cu activitatea didactica si de
cercetare.
(7) Prevederile alin. (6) se aplica si cadrelor
didactice titulare pe un post didactic din invatamant, care indeplinesc functia
de prefect, subprefect, presedinte si vicepresedinte al consiliului judetean,
primar, viceprimar, precum si cadrelor didactice trecute in functii de
conducere, de indrumare si de control in sistemul de invatamant, de cultura, de
tineret si de sport. De aceleasi drepturi beneficiaza si personalul de
conducere si de specialitate de la casa corpului didactic, precum si cadrele
didactice titulare pe un post didactic din invatamant numite ca personal de
conducere sau in functii de specialitate specifice din cadrul autoritatilor si
institutiilor publice, comisiilor si agentiilor din subordinea Administratiei
Prezidentiale, Parlamentului sau Guvernului.
(8) De prevederile alin. (6) beneficiaza si
personalul didactic trimis in strainatate cu misiuni de stat, cel care lucreaza
in organisme internationale, precum si insotitorii acestora, daca sunt cadre
didactice titulare pe un post didactic din invatamant.
(9) Personalului didactic titular pe un post
didactic din invatamant, solicitat in strainatate pentru predare, cercetare,
activitate artistica sau sportiva, pe baza de contract, ca urmare a unor
acorduri, conventii guvernamentale, interuniversitare sau interinstitutionale,
ori trimis pentru specializare, i se rezerva postul didactic pentru perioada respectiva.
(10) Personalul didactic titular pe un post didactic
din invatamant, care din proprie initiativa solicita sa se specializeze sau sa
participe la cercetare stiintifica in tara sau in strainatate, are dreptul la
concedii fara plata. Durata totala a acestora nu poate depasi 3 ani intr-un
interval de 7 ani. Aprobarile in aceste situatii sunt de competenta conducerii
institutiei de invatamant superior sau, dupa caz, a consiliului de
administratie, daca se face dovada activitatii respective.
(11) Personalul didactic titular pe un post didactic
din invatamant poate beneficia de concediu fara plata pe timp de un an
universitar, o data la 10 ani, cu aprobarea institutiei de invatamant superior,
cu rezervarea catedrei pe perioada respectiva.
(12) Perioada de rezervare a postului didactic se
considera vechime in invatamant.
(13) Cadrele didactice beneficiaza de dreptul la
concediu astfel:
a) concediul anual cu plata, in perioada vacantelor
universitare, cu o durata de cel putin 40 de zile lucratoare; in cazuri bine
justificate, conducerea institutiei de invatamant poate intrerupe concediul
legal, persoanele in cauza urmand a fi remunerate pentru munca depusa; normele
metodologice referitoare la efectuarea concediului legal vor fi elaborate de
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, impreuna cu
reprezentantii organizatiilor sindicale reprezentative la nivel de ramura a
invatamantului;
b) perioadele de efectuare a concediului de odihna
pentru fiecare cadru didactic se stabilesc de catre senatul universitar, in
functie de interesul invatamantului si al celui in cauza.
(14) Institutiile de invatamant superior pot
asigura, integral sau partial, din surse proprii, transportul si cazarea
cadrelor didactice care domiciliaza in alte localitati.
(15) Personalul din invatamant beneficiaza de
asistenta medicala in cabinete medicale si psihologice, in policlinici si
unitati spitalicesti stabilite prin protocol incheiat intre Ministerul
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si Ministerul Sanatatii.
(16) Personalul didactic are dreptul la intreruperea
activitatii didactice, cu rezervarea postului sau a catedrei, pentru cresterea
si ingrijirea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani in cazul
copiilor cu handicap, conform prevederilor legale. De acest drept poate
beneficia numai unul dintre parinti sau sustinatorii legali.
Art.
305. - Cadrele didactice si
studentii sunt protejati in spatiul universitar de autoritatile responsabile cu
ordinea publica. Protectia se asigura impotriva persoanei sau grupului de
persoane care aduc atingere demnitatii umane si profesionale a cadrelor
didactice ori care impiedica exercitarea drepturilor si a obligatiilor lor.
Protectia este solicitata de persoana autorizata conform Cartei universitare.
SECTIUNEA a 5-a
Etica universitara
Etica universitara
(1) La nivelul fiecarei universitati functioneaza
comisia de etica universitara.
(2) Structura si componenta comisiei de etica
universitara este propusa de consiliul de administratie, avizata de senatul
universitar si aprobata de rector. Membrii comisiei sunt persoane cu prestigiu
profesional si autoritate morala. Nu pot fi membri ai comisiei de etica
universitara persoanele care ocupa vreuna dintre functiile: rector, prorector,
decan, prodecan, director administrativ, director de departament sau de unitate
de cercetare-dezvoltare, proiectare, microproductie.
(3) Comisia de etica universitara are urmatoarele
atributii:
a) analizeaza si solutioneaza abaterile de la etica
universitara, pe baza sesizarilor sau prin autosesizare, conform Codului de
etica si deontologie universitara;
b) realizeaza un raport anual referitor la situatia
respectarii eticii universitare si a eticii activitatilor de cercetare, care se
prezinta rectorului, senatului universitar si constituie un document public;
c) contribuie la elaborarea Codului de etica si
deontologie universitara, care se propune senatului universitar pentru adoptare
si includere in Carta universitara;
e) alte atributii prevazute de prezenta lege sau
stabilite conform Cartei universitare, conform legii.
Art.
307. - Hotararile comisiei de
etica universitara sunt avizate de consilierul juridic al universitatii.
Raspunderea juridica pentru hotararile si activitatea comisiei de etica
universitara revine universitatii.
(1) Orice persoana, din universitate sau din afara
universitatii, poate sesiza Comisiei de etica universitara abateri savarsite de
membri ai comunitatii universitare.
(2) Comisia de etica universitara pastreaza
confidentiala identitatea autorului sesizarii.
Art.
309. - In urma unei sesizari,
comisia de etica universitara demareaza procedurile stabilite de Codul de etica
si deontologie universitara, respectiv de Legea nr. 206/2004, cu modificarile
si completarile ulterioare. Comisia raspunde autorului sesizarii in termen de
30 de zile de la primirea sesizarii si ii comunica acestuia rezultatul
procedurilor, dupa incheierea acestora.
Art.
310. - Constituie abateri grave
de la buna conduita in cercetarea stiintifica si activitatea universitara:
a) plagierea rezultatelor sau publicatiilor altor
autori;
b) confectionarea de rezultate sau inlocuirea
rezultatelor cu date fictive;
c) introducerea de informatii false in solicitarile
de granturi sau de finantare.
SECTIUNEA a 6-a
Distinctii
Distinctii
(1) Personalul didactic din invatamantul superior
beneficiaza de gradatie de merit, acordata prin concurs. Aceasta gradatie se
acorda pentru 16% din posturile didactice existente la nivelul institutiei de
invatamant superior si reprezinta 25% din salariul de baza. Gradatia de merit
se acorda pe o perioada de 5 ani.
(2) Ordinele si medaliile care pot fi conferite
personalului didactic sunt:
a) Ordinul Spiru Haret, clasele Comandor, Cavaler
si Ofiter; ordinul se acorda personalului didactic, de conducere, de indrumare
si de control din invatamantul preuniversitar;
b) Ordinul Alma Mater, clasele Comandor, Cavaler si
Ofiter; ordinul se acorda personalului didactic, de conducere si de cercetare
din invatamantul superior;
c) Medalia Membru de onoare al corpului didactic;
medalia se acorda cadrelor didactice pensionabile, cu activitate deosebita in
educatie si formare profesionala.
SECTIUNEA a 7-a
Sanctiuni disciplinare
Sanctiuni disciplinare
(1) Personalul didactic si de cercetare, personalul
didactic si de cercetare auxiliar, precum si cel de conducere, de indrumare si
de control din invatamantul superior raspunde disciplinar pentru incalcarea
indatoririlor ce ii revin potrivit contractului individual de munca, precum si
pentru incalcarea normelor de comportare care dauneaza interesului
invatamantului si prestigiului unitatii/institutiei. Normele de comportare sunt
stabilite in Carta universitara, fara a aduce atingere dreptului la opinie,
libertatii exprimarii si libertatii academice.
(2) Sanctiunile disciplinare care se pot aplica
personalului didactic si de cercetare sunt urmatoarele:
a) avertisment scris;
b) diminuarea salariului de baza, cumulat, cand
este cazul, cu indemnizatia de conducere, de indrumare si de control;
c) suspendarea, pe o perioada determinata de timp,
a dreptului de inscriere la un concurs pentru ocuparea unei functii didactice
superioare ori a unei functii de conducere, de indrumare si de control, ca
membru in comisii de doctorat, de master sau de licenta;
d) destituirea din functia de conducere din
invatamant;
e) desfacerea disciplinara a contractului de munca.
(1) In institutiile de invatamant superior,
propunerea de sanctionare disciplinara se face de catre seful de departament
sau de unitate de cercetare, proiectare, microproductie, de catre decan ori
rector sau de cel putin 2/3 din numarul total al membrilor departamentului,
consiliului facultatii sau senatului universitar, dupa caz. Acestia actioneaza
in urma unei sesizari primite sau se autosesizeaza in cazul unei abateri
constatate direct.
(2) Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 312
alin. (2) lit. a) si b) se stabilesc de catre consiliile facultatilor.
Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 312 alin. (2) lit. c)-e) se
stabilesc de catre senatele universitare.
(3) Decanul sau rectorul, dupa caz, pune in
aplicare sanctiunile disciplinare.
(4) In invatamantul superior, sanctiunile se
comunica, in scris, personalului didactic si de cercetare, precum si
personalului didactic si de cercetare auxiliar din subordine de catre serviciul
de resurse umane al institutiei.
(1) Sanctiunea disciplinara se aplica numai dupa
efectuarea cercetarii faptei sesizate, audierea celui in cauza si verificarea
sustinerilor facute de acesta in aparare.
(2) Pentru investigarea abaterilor disciplinare
savarsite de personalul didactic, personalul din cercetare sau personalul
administrativ, se constituie comisii de analiza formate din 3-5 membri, cadre
didactice care au functia didactica cel putin egala cu a celui care a savarsit
abaterea si un reprezentant al organizatiei sindicale.
(3) Comisiile de analiza sunt numite, dupa caz, de:
a) rector, cu aprobarea senatului universitar;
b) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului, pentru personalul de conducere al institutiilor de invatamant
superior si pentru rezolvarea contestatiilor privind deciziile senatelor
universitare.
Art.
315. - Raspunderea patrimoniala
a personalului didactic, de cercetare si didactic auxiliar se stabileste
potrivit legislatiei muncii. Masurile pentru recuperarea pagubelor si a
prejudiciilor se iau potrivit legislatiei muncii.
Art.
316. - In cazul in care cel
sanctionat disciplinar nu a mai savarsit abateri disciplinare in cursul unui an
de la aplicarea sanctiunii, imbunatatindu-si activitatea si comportamentul,
autoritatea care a aplicat sanctiunea disciplinara poate dispune ridicarea si
radierea sanctiunii, facandu-se mentiunea corespunzatoare in statul personal de
serviciu al celui in cauza.
(1) Orice persoana poate sesiza unitatea/institutia
de invatamant cu privire la savarsirea unei fapte ce poate constitui abatere
disciplinara. Sesizarea se face in scris si se inregistreaza la registratura
unitatii/institutiei de invatamant.
(2) Dreptul persoanei sanctionate disciplinar de a
se adresa instantelor judecatoresti este garantat.
SECTIUNEA a 8-a
Sanctiuni referitoare la incalcarea eticii universitare
si a bunei conduite in cercetare
Sanctiuni referitoare la incalcarea eticii universitare
si a bunei conduite in cercetare
Art.
318. - Sanctiunile care se pot
aplica personalului didactic si de cercetare si personalului didactic si de
cercetare auxiliar de catre comisia de etica universitara pentru incalcarea eticii
universitare sau pentru abateri de la buna conduita in cercetarea stiintifica
sunt urmatoarele:
a) avertisment scris;
b) diminuarea salariului de baza, cumulat, cand
este cazul, cu indemnizatia de conducere, de indrumare si de control;
c) suspendarea, pe o perioada determinata de timp,
a dreptului de inscriere la un concurs pentru ocuparea unei functii didactice
superioare ori a unei functii de conducere, de indrumare si de control, ca
membru in comisii de doctorat, de master sau de licenta;
d) destituirea din functia de conducere din
invatamant;
e) desfacerea disciplinara a contractului de munca.
Art.
319. - Sanctiunile care se pot
aplica de catre comisia de etica universitara studentilor si
studentilor-doctoranzi pentru incalcarea eticii universitare sunt urmatoarele:
a) avertisment scris;
b) exmatricularea;
c) alte sanctiuni prevazute de Codul de etica si
deontologie universitara.
Art.
320. - In cazul abaterilor de la
prevederile Codului de etica si deontologie profesionala, comisia de etica
universitara stabileste, conform Codului de etica si deontologie profesionala,
una sau mai multe dintre sanctiunile prevazute la art. 318 sau 319.
Art.
321. - In cazul abaterilor de la
buna conduita in cercetarea stiintifica, comisia de etica universitara
stabileste, conform Legii nr. 206/2004, cu modificarile si completarile
ulterioare, Codului de etica si deontologie profesionala al personalului de
cercetare-dezvoltare si Codului de etica si deontologie profesionala, una sau
mai multe din sanctiunile prevazute la art. 318 sau 319 ori prevazute de lege.
Art.
322. - Sanctiunile stabilite de
comisia de etica si deontologie universitara sunt puse in aplicare de catre
decan sau rector, dupa caz, in termen de 30 de zile de la stabilirea
sanctiunilor.
(1) Consiliul National de Etica a Cercetarii
Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii analizeaza cazurile
referitoare la incalcarea regulilor de buna conduita in cercetare-dezvoltare,
in urma sesizarilor sau prin autosesizare, si emite hotarari prin care se
stabileste vinovatia ori nevinovatia persoanei sau persoanelor in cauza; in
cazurile hotararilor privind vinovatia, hotararile stabilesc si sanctiunile ce
urmeaza a fi aplicate, conform legii.
(2) Consiliul National de Etica a Cercetarii
Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii pastreaza confidentiala
identitatea persoanei care a facut sesizarea.
(3) Hotararile Consiliului National de Etica a
Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii sunt avizate de
directia juridica din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului. Raspunderea juridica pentru hotararile Consiliului National de Etica
a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii revine
Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
Art.
324. - Pentru abaterile de la
buna conduita in cercetare-dezvoltare ale personalului din cadrul institutiilor
de invatamant superior, constatate si dovedite, Consiliul National de Etica a
Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii stabileste
aplicarea uneia sau mai multora din urmatoarele sanctiuni:
a) avertisment scris;
b) retragerea si/sau corectarea tuturor lucrarilor
publicate prin incalcarea regulilor de buna conduita;
c) retragerea calitatii de conducator de doctorat
sau a atestatului de abilitare;
d) retragerea titlului de doctor;
e) retragerea titlului didactic universitar sau a
gradului de cercetare ori retrogradarea;
f) destituirea din functia de conducere din
institutia de invatamant superior;
g) desfacerea disciplinara a contractului de munca;
h) interzicerea, pentru o perioada determinata, a
accesului la finantarea din fonduri publice destinata cercetarii-dezvoltarii.
Art.
325. - Se interzice ocuparea
posturilor didactice si de cercetare de catre persoane cu privire la care s-a
dovedit ca au realizat abateri grave de la buna conduita in cercetarea
stiintifica si activitatea universitara, stabilite conform legii. Se anuleaza
concursul pentru un post didactic sau de cercetare ocupat, iar contractul de
munca cu universitatea inceteaza de drept, indiferent de momentul la care s-a
dovedit ca o persoana a realizat abateri grave de la buna conduita in
cercetarea stiintifica si activitatea universitara. Constatarea abaterilor se
face de catre Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii
Tehnologice si Inovarii, conform legii.
Art.
326. - Sanctiunile stabilite de
Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice
si Inovarii sunt puse in aplicare in termen de 30 de zile de la data emiterii
hotararii, dupa caz, de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului, de presedintele Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica,
de Consiliul National pentru Atestarea Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor
Universitare, de conducatorii autoritatilor contractante care asigura
finantarea din fonduri publice destinata cercetarii-dezvoltarii, de
conducatorii institutiilor de invatamant superior sau ai unitatilor de
cercetare-dezvoltare.
SECTIUNEA a 9-a
Salarizarea personalului didactic si de cercetare
Salarizarea personalului didactic si de cercetare
Art.
327. - Salarizarea personalului
didactic si de cercetare se face conform legislatiei in vigoare si hotararilor
senatului universitar.
TITLUL V
Invatarea pe tot parcursul vietii
Invatarea pe tot parcursul vietii
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Dispozitii generale
(1) Prezentul titlu reglementeaza cadrul general si
integrator al invatarii pe tot parcursul vietii in Romania.
(2) Educatia permanenta reprezinta totalitatea
activitatilor de invatare realizate de fiecare persoana pe parcursul vietii in
contexte formale, nonformale si informale, in scopul formarii sau dezvoltarii
competentelor dintr-o multipla perspectiva: personala, civica, sociala ori
ocupationala.
(3) Invatarea pe tot parcursul vietii cuprinde
educatia timpurie, invatamantul preuniversitar, invatamantul superior, educatia
si formarea profesionala continua a adultilor.
(1) Finalitatile principale ale invatarii pe tot
parcursul vietii vizeaza dezvoltarea plenara a persoanei si dezvoltarea
durabila a societatii.
(2) Invatarea pe tot parcursul vietii se centreaza
pe formarea si dezvoltarea competentelor-cheie si a competentelor specifice
unui domeniu de activitate sau unei calificari.
(1) Invatarea pe tot parcursul vietii se realizeaza
in contexte de invatare formale, nonformale si informale.
(2) Invatarea in context formal reprezinta o
invatare organizata si structurata, care se realizeaza intr-un cadru
institutionalizat si se fundamenteaza pe o proiectare didactica explicita.
Acest tip de invatare are asociate obiective, durate si resurse, depinde de
vointa celui care invata si se finalizeaza cu certificarea institutionalizata a
cunostintelor si competentelor dobandite.
(3) Invatarea in contexte nonformale este
considerata ca fiind invatarea integrata in cadrul unor activitati planificate,
cu obiective de invatare, care nu urmeaza in mod explicit un curriculum si
poate diferi ca durata. Acest tip de invatare depinde de intentia celui care
invata si nu conduce in mod automat la certificarea cunostintelor si
competentelor dobandite.
(4) Invatarea in contexte informale reprezinta
rezultatul unor activitati zilnice legate de munca, mediul familial, timpul
liber si nu este organizata sau structurata din punct de vedere al
obiectivelor, duratei ori sprijinului pentru invatare. Acest tip de invatare nu
este dependent de intentia celui care invata si nu conduce in mod automat la
certificarea cunostintelor si competentelor dobandite.
(5) Certificarea cunostintelor si competentelor
dobandite in contexte nonformale si informale poate fi facuta de organisme
abilitate in acest sens, in conditiile legii.
(1) Institutiile sau organizatiile in care se
realizeaza invatarea in contexte formale sunt: unitati si institutii de
invatamant preuniversitar si superior, centre de educatie si formare
profesionala din subordinea ministerelor sau autoritatilor publice locale,
furnizori publici si privati de educatie si formare profesionala
autorizati/acreditati in conditiile legii, organizatii nonguvernamentale ori
guvernamentale care ofera programe autorizate in conditiile legii, angajatori
care ofera programe de formare profesionala propriilor angajati.
(2) Institutiile sau organizatiile in care se
realizeaza invatarea in contexte nonformale sunt institutii si organizatii
prevazute la alin. (1), centre de ingrijire si protectie a copilului, palate si
cluburi ale elevilor, la locul de munca, institutii culturale precum muzee,
teatre, centre culturale, biblioteci, centre de documentare, cinematografe,
case de cultura, precum si asociatii profesionale, culturale, sindicate,
organizatii nonguvernamentale.
(3) Institutiile sau organizatiile in care se
realizeaza invatarea in contexte informale sunt institutiile si organizatiile
prevazute la alin. (1) si (2). Invatarea informala este, adesea, neintentionata
si neconstientizata si se poate produce atunci cand copiii, tinerii si adultii
desfasoara activitati in familie, la locul de munca, in comunitate, in retele
sociale, cand se angajeaza in activitati de voluntariat, sportive ori culturale
sau altele asemenea.
(1) Organizarea si functionarea invatamantului
preuniversitar sunt reglementate la titlul II din prezenta lege.
(2) Organizarea si functionarea invatamantului
superior sunt reglementate la titlul III din prezenta lege.
(3) Organizarea si functionarea formarii
profesionale a adultilor sunt reglementate de legislatia referitoare la
formarea profesionala continua a adultilor si ucenicia la locul de munca.
Art.
333. - Statul garanteaza si
sustine, inclusiv financiar, accesul la educatie si formare profesionala
continua pentru:
a) tinerii si adultii care nu au finalizat
invatamantul obligatoriu;
b) tinerii care au parasit sistemul de educatie
inainte de a obtine o calificare profesionala si nu sunt cuprinsi in nicio
forma de educatie sau formare profesionala;
c) absolventii de invatamant nonprofesional sau cei
care au absolvit studiile invatamantului liceal sau ale invatamantului superior
in domenii si calificari redundante ori nerelevante pe piata fortei de munca;
d) persoanele cu cerinte educationale speciale;
e) tinerii si adultii care revin in tara dupa o
perioada de munca in strainatate;
f) tinerii si adultii rezidenti in comunitati
dezavantajate economic si social;
g) angajatii de peste 40 de ani cu nivel scazut de
educatie, rezidenti in mediul urban si in mediul rural, cu calificare redusa sau
necalificati;
h) elevii cu risc major de esec scolar;
i) toti cetatenii care doresc sa urmeze programe de
educatie permanenta.
Art.
334. - Finantarea invatarii pe
tot parcursul vietii se realizeaza prin fonduri publice si private pe baza parteneriatului
public-privat, prin finantare si cofinantare din partea angajatorilor,
organizatiilor nonguvernamentale, prin fonduri nerambursabile din programe
europene, prin conturi de educatie permanenta si prin contributia
beneficiarilor.
CAPITOLUL II
Responsabilitati referitoare la invatarea pe tot parcursul vietii
Responsabilitati referitoare la invatarea pe tot parcursul vietii
Art.
335. - Statul isi exercita
atributiile in domeniul invatarii pe tot parcursul vietii prin intermediul
Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, Parlamentului,
Guvernului, Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, Ministerului
Culturii si Patrimoniului National, Ministerului Sanatatii, precum si al
Ministerului Administratiei si Internelor.
Art.
336. - Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului are ca atributii principale, in domeniul
invatarii pe tot parcursul vietii:
a) elaborarea strategiilor si politicilor nationale
in domeniul educatiei, al formarii profesionale, al cercetarii, tineretului si
sportului;
b) elaborarea reglementarilor referitoare la
organizarea si functionarea sistemului de educatie din Romania;
c) monitorizarea, evaluarea si controlarea, direct
sau prin organismele abilitate, a functionarii sistemului educational si a
furnizorilor de educatie;
d) stabilirea mecanismelor si a metodologiilor de
validare si recunoastere a rezultatelor invatarii;
e) elaborarea, impreuna cu Ministerul Culturii si
Patrimoniului National, a politicilor in domeniul educatiei nonprofesionale a
adultilor si varstnicilor;
f) alte atributii, asa cum apar ele specificate in
legislatia din domeniul educatiei si formarii profesionale.
Art.
337. - Ministerul Muncii,
Familiei si Protectiei Sociale are ca atributii principale, in domeniul
invatarii pe tot parcursul vietii:
a) elaborarea, impreuna cu Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, a politicilor si a strategiilor nationale
privind formarea profesionala a adultilor;
b) reglementarea formarii profesionale la locul de
munca si a formarii profesionale prin ucenicie la locul de munca;
c) monitorizarea, evaluarea, acreditarea si
controlarea directa sau prin organisme abilitate a furnizorilor de formare,
altii decat cei din cadrul sistemului national de invatamant;
d) alte atributii prevazute de legislatia din
domeniul educatiei si formarii profesionale.
Art.
338. - Ministerul Culturii si
Patrimoniului National are ca atributii principale, in domeniul invatarii pe
tot parcursul vietii:
a) stimularea cresterii gradului de acces si de
participare a publicului la cultura;
b) propunerea si promovarea parteneriatelor cu
autoritatile administratiei publice locale si cu structurile societatii civile
pentru diversificarea, modernizarea si optimizarea serviciilor publice oferite
de institutiile si asezamintele de cultura, in vederea satisfacerii
necesitatilor culturale si educative ale publicului;
c) promovarea recunoasterii competentelor
profesionale, respectiv garantarea drepturilor si a intereselor creatorilor,
artistilor si specialistilor din domeniul culturii;
d) alte atributii prevazute de legislatia din
domeniul educatiei si formarii profesionale.
(1) Ministerele si autoritatile centrale pot avea
responsabilitati in domeniul educatiei si formarii pentru profesiile
reglementate prin legi speciale.
(2) Formarea continua a personalului din
institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala se
reglementeaza, in sensul prezentei legi, prin ordine si instructiuni proprii
emise de catre conducatorii acestora.
(3) Structura organizatorica, profilurile,
specializarile, cifrele anuale de scolarizare si criteriile de selectionare a
candidatilor pentru invatamantul de formare continua nonuniversitara a
personalului militar, de informatii, ordine publica si securitate nationala se
stabilesc de Ministerul Apararii Nationale, de Ministerul Administratiei si
Internelor, de Serviciul Roman de Informatii si de alte institutii cu atributii
in domeniul apararii, informatiilor, ordinii publice si securitatii nationale,
potrivit specificului si nivelurilor de invatamant.
(1) Se infiinteaza Autoritatea Nationala pentru
Calificari prin reorganizarea Consiliului National al Calificarilor si Formarii
Profesionale a Adultilor (CNCFPA) si a Unitatii Executive a Consiliului
National al Calificarilor si Formarii Profesionale a Adultilor.
(2) Autoritatea Nationala pentru Calificari
elaboreaza Cadrul national al calificarilor pe baza Cadrului european al
calificarilor, gestioneaza Registrul national al calificarilor si Registrul
national al furnizorilor de formare profesionala a adultilor. Autoritatea
Nationala pentru Calificari coordoneaza autorizarea furnizorilor de formare
profesionala continua la nivel national, coordoneaza sistemul de asigurare a
calitatii in formarea profesionala continua si activitatile comitetelor
sectoriale. Autoritatea Nationala pentru Calificari mai are urmatoarele
atributii:
a) elaboreaza, implementeaza si actualizeaza Cadrul
national al calificarilor, precum si Registrul national al calificarilor;
b) asigura compatibilitatea sistemului national al
calificarilor cu celelalte sisteme de calificari existente la nivel european si
international;
c) propune Ministerului Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului elemente de politici si de strategii nationale, acte
normative referitoare la sistemul national al calificarilor si la dezvoltarea
resurselor umane, inclusiv formarea profesionala a adultilor;
d) coordoneaza si controleaza la nivel national
elaborarea standardelor ocupationale si a standardelor de pregatire
profesionala;
e) coordoneaza asigurarea calitatii in formarea
profesionala a adultilor;
f) coordoneaza si controleaza autorizarea
furnizorilor de formare profesionala a adultilor;
g) intocmeste Registrul national al furnizorilor de
formare profesionala a adultilor, precum si Registrul national al evaluatorilor
de competente profesionale;
h) coordoneaza autorizarea centrelor de evaluare a
competentelor profesionale si certificarea evaluatorilor de competente
profesionale;
i) participa la elaborarea unor planuri sau
programe de interes national in domeniul calificarilor si al formarii
profesionale a adultilor;
j) promoveaza dialogul social, sprijina si
coordoneaza activitatea comitetelor sectoriale.
(3) Finantarea cheltuielilor curente si de capital
ale Autoritatii Nationale pentru Calificari se asigura din venituri proprii si
subventii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(4) La nivelul Autoritatii Nationale pentru
Calificari se constituie un consiliu cu rol consultativ, format din
reprezentati ai institutiilor de invatamant preuniversitar si universitar, ai
studentilor, ai asociatiilor profesionale, ai administratiei publice centrale,
ai patronatelor, ai sindicatelor si ai comitetelor sectoriale. Consiliul asista
Autoritatea Nationala pentru Calificari in stabilirea strategiilor nationale si
a planurilor de actiuni pentru dezvoltarea Cadrului national al calificarilor
si a formarii profesionale a adultilor.
(5) Autoritatea Nationala pentru Calificari este
coordonata de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
Structura, organizarea si functionarea acesteia se stabilesc prin hotarare a Guvernului,
in termen de 3 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
(1) Cadrul national al calificarilor este un
instrument pentru clasificarea calificarilor in conformitate cu un set de
criterii care corespund unor niveluri specifice de invatare atinse, al carui
scop este integrarea si coordonarea subsistemelor nationale de calificari si
imbunatatirea transparentei, accesului, progresului si calitatii calificarilor
in raport cu piata muncii si societatea civila.
(2) Implementarea Cadrului national al
calificarilor vizeaza sistemul national de calificari obtinute in invatamantul
secundar general, in invatamantul profesional si tehnic, in formarea
profesionala continua, in ucenicie, in invatamantul superior, atat in contexte
formale, cat si in contexte informale si nonformale, din perspectiva invatarii
pe tot parcursul vietii.
(3) Cadrul national al calificarilor permite
recunoasterea, masurarea si relationarea tuturor rezultatelor invatarii
dobandite in contexte de invatare formale, nonformale si informale si asigura
coerenta calificarilor si a titlurilor certificate. Existenta unui cadru
national al calificarilor contribuie la evitarea duplicarii si suprapunerii
calificarilor, ii ajuta pe cei ce invata sa ia decizii in cunostinta de cauza
privind planificarea carierei si faciliteaza evolutia profesionala, in
perspectiva invatarii pe tot parcursul vietii.
(4) Cadrul national al calificarilor contribuie la
asigurarea calitatii sistemului de formare profesionala.
(1) Autoritatea Nationala pentru Calificari
evalueaza si certifica evaluatorii de competente profesionale, evaluatorii de
evaluatori si evaluatorii externi.
(2) Criteriile si procedurile de evaluare si
certificare a evaluatorilor de competente profesionale, a evaluatorilor de
evaluatori si a evaluatorilor externi se stabilesc prin normele metodologice de
aplicare a prevederilor prezentei legi, aprobate prin ordin al ministrului
educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(3) Autoritatea Nationala pentru Calificari
intocmeste Registrul national al evaluatorilor de competente profesionale,
evaluatorilor de evaluatori si evaluatorilor externi certificati.
(4) Autoritatea Nationala pentru Calificari
acrediteaza centrele de evaluare si organismele de evaluare, pe baza
rapoartelor de evaluare intocmite de evaluatorii externi.
(1) Centrele comunitare de invatare permanenta se
infiinteaza de catre autoritatile administratiei publice locale in parteneriat
cu furnizorii de educatie si formare. Acestea au rolul de a implementa
politicile si strategiile in domeniul invatarii pe tot parcursul vietii la
nivelul comunitatii. Functionarea centrelor comunitare de invatare permanenta
se reglementeaza prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(2) Unitatile si institutiile de invatamant de sine
statator sau in parteneriat cu autoritatile locale si alte institutii si
organisme publice si private: case de cultura, furnizori de formare continua,
parteneri sociali, organizatii nonguvernamentale si altele asemenea pot
organiza la nivel local centre comunitare de invatare permanenta, pe baza unor
oferte de servicii educationale adaptate nevoilor specifice diferitelor
grupuri-tinta interesate.
(3) Finantarea centrelor comunitare de invatare
permanenta se face din fonduri publice si private, in conditiile legii. Toate
veniturile obtinute de centrele comunitare de invatare permanenta raman la
dispozitia acestora.
(1) Atributiile centrelor comunitare de invatare
permanenta la nivel local sunt urmatoarele:
a) realizeaza studii si analize privind nevoia de
educatie si formare profesionala la nivel local;
b) elaboreaza planuri locale de interventie in
domeniul educatiei permanente;
c) ofera servicii educationale pentru copii, tineri
si adulti prin:
(i) programe de tip remedial pentru dobandirea sau
completarea competentelor-cheie, inclusiv programe educationale de tip "A
doua sansa" sau programe de tip "zone de educatie prioritara"
pentru tinerii si adultii care au parasit timpuriu sistemul de educatie ori
care nu detin o calificare profesionala;
(ii) programe pentru validarea rezultatelor
invatarii nonformale si informale;
(iii) programe de dezvoltare a competentelor
profesionale pentru calificare/recalificare, reconversie profesionala,
perfectionare, specializare si initiere profesionala;
(iv) programe de educatie antreprenoriala;
(v) programe de dezvoltare personala sau de timp
liber;
(vi) organizarea de activitati de promovare a
participarii la invatarea permanenta a tuturor membrilor comunitatii;
d) ofera servicii de informare, orientare si
consiliere privind:
(i) accesul la programe de educatie si formare
profesionala;
(ii) validarea rezultatelor invatarii nonformale si
informale;
(iii) pregatirea in vederea ocuparii unui loc de
munca;
e) ofera servicii de evaluare si certificare a
rezultatelor invatarii nonformale si informale;
f) asigura accesul membrilor comunitatii la
mijloace moderne de informare si comunicare;
g) promoveaza parteneriatul cu mediul economic;
h) implementeaza instrumentele dezvoltate la nivel
european, Europass si Youthpass, pasaportul lingvistic, precum si portofoliul
de educatie permanenta;
i) gestioneaza informatii cu privire la
participarea beneficiarilor la serviciile acestora.
(2) Metodologia de acreditare, evaluare periodica,
organizare si functionare a centrelor comunitare de invatare permanenta se
aproba prin hotarare a Guvernului.
(1) In intelesul prezentei legi, termenii
referitori la procesele de identificare, evaluare si recunoastere a
rezultatelor invatarii se definesc dupa cum urmeaza:
a) rezultatele invatarii reprezinta ceea ce o
persoana cunoaste, intelege si este capabila sa faca la finalizarea procesului
de invatare si sunt definite sub forma de cunostinte, abilitati si competente;
b) identificarea rezultatelor invatarii reprezinta
procesul prin care indivizii, singuri sau cu sprijinul personalului
specializat, devin constienti de competentele pe care le detin;
c) evaluarea rezultatelor invatarii reprezinta
procesul prin care se stabileste faptul ca o persoana a dobandit anumite
cunostinte, abilitati si competente;
d) validarea rezultatelor invatarii reprezinta
procesul prin care se confirma ca rezultatele invatarii evaluate, dobandite de
o persoana, corespund cerintelor specifice pentru o unitate de rezultate ale
invatarii sau o calificare;
e) certificarea rezultatelor invatarii reprezinta
procesul prin care se confirma in mod formal rezultatele invatarii dobandite de
persoana care invata in diferite contexte, in urma unui proces de evaluare.
Aceasta se finalizeaza printr-o diploma sau un certificat.
(2) Recunoasterea rezultatelor invatarii reprezinta
procesul de atestare a rezultatelor invatarii validate si certificate prin
acordarea de unitati de rezultate ale invatarii sau de calificari.
(3) Identificarea, evaluarea si recunoasterea
rezultatelor invatarii in contexte nonformale si informale se realizeaza pe
baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului, de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale
si de Autoritatea Nationala pentru Calificari si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(4) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului elaboreaza si aproba prin ordin al ministrului educatiei,
cercetarii, tineretului si sportului metodologia de recunoastere a rezultatelor
invatarii in contexte nonformale si informale a cadrelor didactice si de
echivalare a acestora in credite pentru educatie si formare profesionala.
(1) Serviciile de identificare, evaluare si
recunoastere a rezultatelor invatarii pot fi oferite de institutii de stat sau
particulare autorizate in acest sens.
(2) Diplomele si certificatele acordate de
institutiile autorizate in urma evaluarii rezultatelor invatarii in contexte
nonformale si informale produc aceleasi efecte ca si celelalte modalitati de
evaluare si certificare a cunostintelor si competentelor din sistemul formal de
educatie si formare profesionala in vederea ocuparii unui loc de munca sau
continuarii educatiei si formarii profesionale in sistemele formale.
(3) Rezultatele invatarii in contexte nonformale si
informale pot fi recunoscute explicit prin evaluari in centre de evaluare si
certificare a competentelor sau implicit prin finalizarea unui program formal
de studii.
(1) Programele de formare profesionala initiala si
continua, precum si sistemele de evaluare a rezultatelor invatarii in contexte
nonformale si informale vor respecta asigurarea mobilitatii ocupationale pe
orizontala si pe verticala prin utilizarea sistemului de credite transferabile
pentru educatie si formare profesionala.
(2) Metodologia de acordare a creditelor
transferabile se elaboreaza de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului, de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, de Ministerul
Culturii si Patrimoniului National si de Autoritatea Nationala pentru
Calificari si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(3) Rezultatele invatarii si creditele asociate
acestora, dobandite anterior in contexte formale sau ca urmare a evaluarii
rezultatelor invatarii nonformale si informale, sunt transferate si integrate
in programul de formare profesionala pe care il urmeaza persoana care invata.
(1) Persoanele care doresc sa fie evaluate in
vederea recunoasterii competentelor profesionale obtinute in alte contexte de
invatare decat cele formale se adreseaza unui centru de evaluare acreditat
pentru ocupatia sau calificarea respectiva.
(2) In functie de procesul de evaluare desfasurat,
centrul de evaluare acreditat elibereaza urmatoarele tipuri de certificate cu
recunoastere nationala:
a) certificat de calificare - se elibereaza in
cazul in care candidatul a fost declarat competent pentru toate competentele
asociate unei calificari sau unei ocupatii, conform standardului de pregatire
profesionala ori standardului ocupational;
b) certificat de competente profesionale -se
elibereaza in cazul in care candidatul a fost declarat competent pentru una sau
mai multe competente asociate unei calificari ori unei ocupatii, conform
standardului de pregatire profesionala sau standardului ocupational.
(3) Certificatele se elibereaza insotite de o anexa
a certificatului, denumita "Supliment descriptiv al certificatului",
in care se precizeaza unitatile de competenta pentru care candidatul a fost
declarat competent.
(1) Portofoliul de educatie permanenta reprezinta
un instrument care faciliteaza identificarea si formularea abilitatilor si
competentelor personale si valorificarea acestora in parcursul scolar si
profesional si in insertia pe piata muncii a fiecarui individ.
(2) Portofoliul de educatie permanenta contine
dovezi ale rezultatelor invatarii dobandite in contexte formale, nonformale si
informale de educatie.
(3) Portofoliul educational integreaza si
instrumentele europene care evidentiaza rezultatele invatarii unei persoane,
cum ar fi Europass si Youthpass.
(1) Consilierea si orientarea carierei pe tot
parcursul vietii se refera la totalitatea serviciilor si activitatilor care
asista persoanele de orice varsta si in orice moment al existentei lor sa faca
alegeri in sfera educationala, de formare sau munca si sa isi gestioneze
cariera.
(2) Serviciile de consiliere si orientare in
cariera se realizeaza prin unitati si institutii de invatamant, universitati,
institutii de formare, servicii de ocupare a fortei de munca si servicii pentru
tineret. Ele se pot realiza si la locul de munca, in serviciile sociale si in
sectorul privat.
Art.
351. - Statul asigura accesul
gratuit la servicii de consiliere si orientare in cariera tuturor elevilor,
studentilor si persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca.
Art.
352. - In sensul prezentei legi,
consilierea si orientarea in cariera includ urmatoarele tipuri de activitati:
a) informarea cu privire la cariera, care se refera
la toate informatiile necesare pentru a planifica, obtine si pastra un anumit
loc de munca;
b) educatia cu privire la cariera, care se
realizeaza in institutiile de invatamant prin intermediul ariei curriculare
"consiliere si orientare". Sunt oferite informatii despre piata muncii,
se formeaza abilitati de a face alegeri privind educatia, formarea, munca si
viata in general, oportunitati de a experimenta diverse roluri din viata
comunitatii sau din viata profesionala, instrumente pentru planificarea
carierei;
c) consilierea in cariera, care ajuta persoanele sa
isi clarifice scopurile si aspiratiile, sa isi inteleaga propriul profil
educational, sa ia decizii informate, sa fie responsabile pentru propriile
actiuni, sa isi gestioneze cariera si procesul de tranzitie in diferite momente;
d) consilierea pentru angajare, care ajuta
persoanele sa isi clarifice scopurile imediate privind angajarea, sa invete
despre abilitatile necesare pentru a cauta si a obtine un loc de munca;
e) plasarea la locul de munca, care reprezinta sprijinul
acordat persoanelor pentru gasirea unui loc de munca.
(1) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului si Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale colaboreaza
in scopul cresterii calitatii, pentru sincronizarea si continuitatea
activitatilor de consiliere si orientare in cariera de care beneficiaza o
persoana pe parcursul intregii vieti.
(2) Ministerele prevazute la alin. (1) stabilesc,
prin ordin comun, instrumente si metodologii comune referitoare la formarea
specialistilor in consiliere si orientare, utilizarea instrumentelor Europass
si Youthpass, organizarea de activitati comune de sensibilizare a cadrelor
didactice si a formatorilor, a parintilor si a publicului larg cu privire la
dimensiunea consilierii si orientarii in educatie si formarea profesionala.
Art.
354. - Pentru asigurarea
transparentei serviciilor si a mobilitatii persoanelor in spatiul european,
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si Ministerul
Muncii, Familiei si Protectiei Sociale realizeaza demersurile necesare pentru
integrarea Romaniei in retelele europene de consiliere si orientare pe tot
parcursul vietii.
(1) Sistemul national de asigurare a calitatii
educatiei permanente cuprinde sistemul de asigurare a calitatii in invatamantul
preuniversitar, sistemul de asigurare a calitatii in invatamantul superior,
sistemul de asigurare a calitatii in formarea profesionala initiala, sistemul
de asigurare a calitatii in formarea profesionala continua.
(2) Grupul National pentru Asigurarea Calitatii in
Educatie si Formare Profesionala (GNAC), structura informala care functioneaza
ca punct national de referinta pentru asigurarea calitatii in educatie si
formarea profesionala, coordoneaza armonizarea sistemelor de asigurare a
calitatii in educatie si formarea profesionala.
(1) Statul sprijina dreptul la invatare pe tot
parcursul vietii prin acordarea sumei reprezentand echivalentul in lei a 500
euro, calculat la cursul de schimb leu/euro comunicat de Banca Nationala a
Romaniei si valabil la data platii, fiecarui copil cetatean roman, la nasterea
acestuia. Suma este acordata in scop educational in beneficiul titularului, din
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale.
(2) Suma se depune intr-un cont de depozit, denumit
in continuare cont pentru educatie permanenta, deschis la Trezoreria Statului
pe numele copilului de oricare dintre parintii firesti, de imputernicitul
acestora sau de reprezentantul legal al copilului, pe baza certificatului de
nastere.
(3) Parintii copilului, contribuabili, pot
directiona in contul prevazut la alin. (2) un procent de pana la 2% din
valoarea impozitului anual pe veniturile din salarii, in conditiile legii, si
pot depune sume in acest cont.
(4) Pentru sumele depuse in contul prevazut la
alin. (2) se plateste dobanda anual la o rata a dobanzii stabilita prin ordin
al ministrului finantelor publice. Dobanzile aferente conturilor de depozit
constituite la Trezoreria Statului se asigura de la bugetul de stat, din
bugetul Ministerului Finantelor Publice.
(5) Titularul contului este singura persoana care
poate solicita sume din contul pentru educatie permanenta, incepand cu varsta
de 16 ani si cu acordul expres, dupa caz, al parintilor, al tutorelui sau al
reprezentantului legal. Trezoreria Statului elibereaza vouchere echivalente in
valoare cu sumele solicitate. Metodologia prin care se certifica faptul ca
sumele au fost cheltuite pentru educatia permanenta se elaboreaza de catre
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(6) Retragerea sumelor in alte conditii decat cele
prevazute la alin. (5) si/sau utilizarea acestora in alt scop decat cel
stabilit de prezenta lege constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare
de la 6 luni la un an.
(7) Normele privind deschiderea, gestionarea si
accesul la contul pentru educatie permanenta se aproba prin hotarare a
Guvernului.
(8) Sprijinul de stat pentru exercitarea dreptului
la educatie permanenta prin acordarea sumei reprezentand echivalentul in lei a
500 euro se acorda tuturor copiilor nascuti dupa data intrarii in vigoare a
prezentei legi.
(1) Personalul care lucreaza in domeniul educatiei
permanente poate ocupa urmatoarele functii: cadru didactic, cadru didactic
auxiliar, formator, instructor de practica, evaluator de competente, mediator,
facilitator al invatarii permanente, consilier, mentor, facilitator/tutore
on-line, profesor de sprijin si alte functii asociate activitatilor desfasurate
in scopul educatiei permanente.
(2) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului, impreuna cu Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, cu
Ministerul Culturii si Patrimoniului National si cu Agentia Nationala pentru
Calificari, stabileste normele metodologice de elaborare a statutului si rutei
de profesionalizare a personalului care lucreaza in domeniul educatiei
permanente, aprobat prin hotarare a Guvernului. Programele de formare
profesionala vor cuprinde obiective specifice invatarii permanente, precum:
competente psihopedagogice specifice varstei si profilului beneficiarilor
invatarii, dezvoltarea competentelor de utilizare a tehnologiilor moderne de
informare si comunicare, competente de facilitare a invatarii in medii
virtuale, utilizarea invatarii pe baza de proiecte si portofolii educationale.
(1) Guvernul infiinteaza Muzeul National al
Stiintei, in conditiile legii.
(2) Muzeul National al Stiintei are drept scop
principal oferirea de experiente de invatare nonformala si informala, prin
prezentarea principalelor realizari ale stiintei si tehnologiei.
(3) Metodologia de infiintare, organizare,
functionare si finantare a Muzeului National al Stiintei se stabileste prin
hotarare a Guvernului, in termen de maximum 12 luni de la intrarea in vigoare a
prezentei legi.
Art.
359. - Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, impreuna cu Ministerul Muncii, Familiei
si Protectiei Sociale si cu Ministerul Culturii si Patrimoniului National
elaboreaza un set de indicatori statistici pentru monitorizarea, analiza si
prognoza activitatilor de invatare pe tot parcursul vietii.
TITLUL VI
Raspunderea juridica
Raspunderea juridica
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii si se
sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 86 alin. (3),
din culpa parintelui sau a tutorelui legal instituit, cu amenda cuprinsa intre
100 lei si 1.000 lei ori cu munca echivalenta in folosul comunitatii, prestata
de parinte sau de tutorele legal;
b) nerespectarea dispozitiilor art. 143 alin. (5),
cu amenda de la 5.000 lei la 50.000 lei.
(2) Constatarea contraventiei si aplicarea
amenzilor contraventionale prevazute la alin. (1) lit. a) se fac de catre
persoanele imputernicite de primar in acest scop, la sesizarea consiliului de
administratie al unitatii de invatamant.
(3) Constatarea contraventiei si aplicarea
amenzilor contraventionale prevazute la alin. (1) lit. b) se fac de catre
ofiterii sau agentii de politie din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor, cu competente in domeniu.
TITLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale
Dispozitii tranzitorii si finale
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de
la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se
abroga Legea invatamantului nr.
84/1995, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 606
din 10 decembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, cu modificarile si
completarile ulterioare, art. 14 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr.
75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 642 din 20 iulie 2005, aprobata cu
modificari prin Legea nr.
87/2006, cu modificarile ulterioare, Ordonanta Guvernului nr.
10/2009 privind dreptul studentilor inmatriculati la formele de invatamant
la distanta sau cu frecventa redusa de a continua studiile la programe de
studii de licenta autorizate sa functioneze provizoriu sau acreditate,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 581 din 20 august
2009, precum si orice alte dispozitii contrare.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1):
a) masura introducerii clasei pregatitoare in
invatamantul primar intra in vigoare incepand cu anul scolar 2012-2013;
b) masura introducerii clasei a IX-a in
invatamantul gimnazial intra in vigoare incepand cu generatia de elevi care
incepe clasa a V-a in anul scolar 2011-2012;
c) examenul de bacalaureat se va desfasura in
conformitate cu prevederile prezentei legi incepand cu generatia de elevi care
incepe clasa a IX-a in anul scolar 2012-2013;
d) admiterea la liceu se va desfasura in conformitate
cu prevederile prezentei legi incepand cu generatia de elevi care incepe clasa
a V-a in anul scolar 2011-2012;
e) masura acordarii a 500 de euro pentru educatia
permanenta a fiecarui nou-nascut se aplica incepand din anul 2013;
f) masura privind introducerea costului standard
per elev si a principiului "finantarea urmeaza elevul" se aplica din
anul 2012;
g) prevederile art. 8 intra in vigoare incepand cu
data de 1 ianuarie 2012.
(4) La data intrarii in vigoare a prezentei legi,
institutiile de invatamant superior acreditate inceteaza procesul didactic la
toate specializarile/programele de studii care nu au fost autorizate sa
functioneze provizoriu sau acreditate. Continuarea procesului didactic la
aceste specializari/programe de studii sau initierea procesului didactic la
alte specializari/programe de studii neautorizate ori neacreditate reprezinta o
incalcare a legii, institutia de invatamant superior fiind sanctionata cu
intrarea in lichidare, iar vinovatii urmand a fi sanctionati potrivit
prevederilor legale.
(5) Studentii si absolventii care au fost
inmatriculati la specializarile/programele de studii care si-au incetat
procesul didactic conform alin. (4) au dreptul sa isi finalizeze studiile la
specializari/programe de studii identice sau similare din acelasi domeniu al
specializarii/programului de studii, autorizate sa functioneze provizoriu ori
acreditate. Aspectele legate de finalizarea studiilor mentionate in prezentul
alineat sunt reglementate prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii,
tineretului si sportului, la propunerea ARACIS si cu consultarea Consiliului
National al Rectorilor.
(6) In termen de 8 luni de la intrarea in vigoare a
prezentei legi, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului
elaboreaza metodologiile, regulamentele si celelalte acte normative care decurg
din aplicarea prezentei legi si stabileste masurile tranzitorii de aplicare a
acesteia.
(1) Personalul didactic care ocupa, la momentul
intrarii in vigoare a prezentei legi, functia de preparator universitar si care
obtine diploma de doctor in termen de 4 ani de la intrarea in vigoare a
prezentei legi ocupa de drept functia de asistent universitar.
(2) La implinirea termenului de 4 ani de la
intrarea in vigoare a prezentei legi, contractele de munca ale persoanelor care
ocupa functia de preparator universitar inceteaza de drept.
(3) La implinirea termenului de 4 ani de la
intrarea in vigoare a prezentei legi, contractele de munca ale persoanelor care
ocupa functia de asistent universitar sau asistent de cercetare si nu sunt
studenti-doctoranzi sau nu au obtinut diploma de doctor inceteaza de drept.
(4) Prin exceptie de la prevederile art. 301 alin.
(2), persoanelor care ocupa la momentul intrarii in vigoare a prezentei legi
functia de asistent universitar intr-o institutie de invatamant superior nu li
se aplica respectivele prevederi. La implinirea termenului de 4 ani de la
intrarea in vigoare a prezentei legi, contractele de munca ale respectivelor
persoane, care nu au obtinut diploma de doctor, inceteaza de drept.
(5) La implinirea termenului de 4 ani de la
intrarea in vigoare a prezentei legi, contractele de munca ale persoanelor care
ocupa functia de lector universitar/sef de lucrari sau o functie didactica
universitara superioara si nu au obtinut diploma de doctor inceteaza de drept.
(6) La implinirea termenului de 4 ani de la
intrarea in vigoare a prezentei legi, contractele de munca ale persoanelor care
ocupa, in institutii de invatamant superior, functia de cercetator stiintific
sau o functie de cercetare superioara si nu au obtinut diploma de doctor
inceteaza de drept.
Art.
363. - La data intrarii in
vigoare a prezentei legi, institutiile de invatamant superior de stat avand
activitati de predare in limba minoritatilor nationale care au statut de
universitati multiculturale si multilingve, conform prezentei legi, sunt:
1. Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca - in
limbile romana, maghiara si germana;
2. Universitatea de Medicina si Farmacie din Targu
Mures - in limbile romana si maghiara;
3. Universitatea de Arta Teatrala din Targu Mures -
in limbile romana si maghiara.
(1) Senatele universitare sunt obligate ca, in
termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi, sa definitiveze
noua carta universitara, regulamentele si metodologiile de organizare si
functionare a universitatilor, in conformitate cu prezenta lege.
(2) La finalizarea actualului mandat, noile organe
de conducere ale universitatilor se vor stabili in baza prezentei legi.
Art.
365. - Termenii si expresiile
utilizate in cuprinsul prezentei legi sunt definiti in anexa care face parte
integranta din prezenta lege.
Aceasta lege a fost adoptata in temeiul prevederilor
art.
114 alin. (3) din Constitutia Romaniei, republicata, in urma angajarii
raspunderii Guvernului in fata Camerei Deputatilor si a Senatului, in sedinta
comuna din data de 28 octombrie 2010.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ROBERTA ALMA ANASTASE ALEXANDRU PERES
|
Bucuresti, 5 ianuarie 2011.
Nr. 1.
LISTA
definitiilor termenilor si a expresiilor utilizate in cuprinsul legii
definitiilor termenilor si a expresiilor utilizate in cuprinsul legii
1. Abilitarea reprezinta certificarea calitatii unei
persoane de a conduce lucrari de doctorat si de a ocupa functia didactica si de
cercetare de profesor universitar.
2. Acreditarea este procesul prin care
unitatea/institutia de invatamant/organizatia interesata, pe baza evaluarii
externe realizate in conditiile prezentei legi, dobandeste dreptul de
organizare a admiterii, de desfasurare a procesului de invatamant, de
organizare a examenelor de finalizare a studiilor si de a emite diplome si
certificate recunoscute de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului.
3. Asigurarea calitatii educatiei exprima
capacitatea unei organizatii furnizoare de a oferi programe de educatie in
conformitate cu standardele anuntate si este realizata printr-un ansamblu de
actiuni de dezvoltare a capacitatii institutionale, de elaborare, planificare
si implementare de programe de studiu, prin care se formeaza increderea
beneficiarilor ca organizatia furnizoare de educatie indeplineste standardele
de calitate.
4. Autorizarea de functionare provizorie este
procesul prin care unitatea/institutia de invatamant/organizatia interesata, pe
baza evaluarii externe realizate, in conditiile prezentei legi, de catre
agentiile de asigurare a calitatii autorizate sa functioneze pe teritoriul
Romaniei, dobandeste calitatea de furnizor de educatie, prin hotarare a
autoritatii administratiei publice locale competente, respectiv prin hotarare a
Guvernului. Autorizarea de functionare provizorie confera dreptul de organizare
a admiterii, precum si de organizare si desfasurare a procesului de invatamant.
5. Beneficiarii directi ai educatiei si formarii
profesionale sunt anteprescolarii, prescolarii, elevii si studentii, precum si
persoanele adulte cuprinse intr-o forma de educatie si formare profesionala.
6. Beneficiarii indirecti ai educatiei si formarii
profesionale sunt familiile beneficiarilor directi, angajatorii, comunitatea
locala si, intr-un sens larg, intreaga societate.
7. Cadrul national al calificarilor este un
instrument pentru stabilirea calificarilor, in conformitate cu un set de
criterii ce corespund unor niveluri specifice de invatare. Cadrul national al
calificarilor are ca scop integrarea si coordonarea subsistemelor nationale de
calificari si imbunatatirea transparentei, accesului, progresului si calitatii
calificarilor in raport cu piata muncii si societatea civila.
8. Cadrul national al calificarilor din invatamantul
superior, denumit in continuare CNCIS, reprezinta instrumentul pentru
stabilirea structurii calificarilor din invatamantul superior. CNCIS are ca
scop asigurarea coerentei calificarilor si a titlurilor obtinute in
invatamantul superior. CNCIS asigura recunoasterea nationala, precum si
compatibilitatea si comparabilitatea internationala a calificarilor dobandite
prin invatamantul superior. CNCIS este parte a Cadrului national al
calificarilor definit la pct. 7.
9. Calificarea este rezultatul formal al unui proces
de evaluare si validare, care este obtinut atunci cand un organism competent
stabileste ca o persoana a obtinut, ca urmare a invatarii, rezultate la anumite
standarde prestabilite.
10. Calitatea educatiei este ansamblul de
caracteristici ale unui program de studii sau program de calificare
profesionala si ale furnizorului acestuia, prin care sunt indeplinite
standardele de calitate, precum si asteptarile beneficiarilor.
11. Centrul de zi este o institutie de stat sau a
unei organizatii nonguvernamentale in care copiii cu deficiente,
transportabili, sunt gazduiti si ingrijiti in timpul zilei.
12. Centrul de educatie este o unitate de invatamant
organizata de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului
sau de organizatii neguvernamentale in parteneriat cu Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, avand ca scop si finalitate recuperarea,
compensarea, reabilitarea si integrarea scolara si sociala a diferitelor
categorii de copii/elevi/tineri cu deficiente.
13. Cercetarea stiintifica universitara include
cercetarea stiintifica propriu-zisa, creatia artistica si activitatile
specifice performantei sportive.
14. Competenta reprezinta capacitatea dovedita de a
selecta, combina si utiliza adecvat cunostinte, abilitati si alte achizitii
constand in valori si atitudini, pentru rezolvarea cu succes a unei anumite
categorii de situatii de munca sau de invatare, precum si pentru dezvoltarea
profesionala ori personala in conditii de eficacitate si eficienta.
15. Competentele profesionale sunt un ansamblu unitar
si dinamic de cunostinte si abilitati. Cunostintele se exprima prin urmatorii
descriptori: cunoastere, intelegere si utilizare a limbajului specific,
explicare si interpretare. Abilitatile se exprima prin urmatorii descriptori:
aplicare, transfer si rezolvare de probleme, reflectie critica si constructiva,
creativitate si inovare
16. Competentele transversale reprezinta achizitii
valorice si atitudinale care depasesc un anumit domeniu/program de studiu si se
exprima prin urmatorii descriptori: autonomie si responsabilitate, interactiune
sociala, dezvoltare personala si profesionala.
17. Controlul calitatii educatiei in unitatile de
invatamant preuniversitar semnifica activitati si tehnici cu caracter
operational, aplicate sistematic de o autoritate de inspectie desemnata pentru
a verifica respectarea standardelor prestabilite.
18. Creditele pentru formare profesionala reprezinta
totalitatea rezultatelor invatarii dobandite de o persoana pe parcursul unui
program de formare profesionala, folosite pentru a indica progresele
inregistrate si completarea unui program de formare care conduce catre
obtinerea unei calificari. Creditele sunt folosite pentru a permite transferul
de la o calificare la alta, de la un nivel de calificare la altul si de la un
sistem de invatare la altul.
19. Creditele de studii transferabile sunt valori
numerice alocate unor unitati de cursuri si altor activitati didactice. Prin
creditele de studii transferabile se apreciaza, in medie, cantitatea de munca,
sub toate aspectele ei, efectuata de student pentru insusirea cunostintelor si
competentelor specifice unei discipline.
20. Criteriul reprezinta un set de standarde care se
refera la un aspect fundamental de organizare si functionare a unui/unei
furnizor de educatie/unitati/institutii furnizoare de educatie in procesul
autorizarii de functionare provizorie/acreditarii/evaluarii si asigurarii
calitatii.
21. Cunostintele reprezinta rezultatul asimilarii,
prin invatare, a unui ansamblu de fapte, principii, teorii si practici legate
de un anumit domeniu de munca sau de studii.
22. ECTS/SECT - Sistemul european de credite
transferabile.
23. ECVET/SECTEFP - Sistemul european de credite
transferabile pentru educatie si formare profesionala.
24. Educatia este ansamblul proceselor de punere in
aplicare a programelor si activitatilor de invatare si formare de competente
academice sau profesionale. Educatia include atat activitatile de invatare in
context formal, cat si in context nonformal sau informal.
25. Educatia si formarea profesionala reprezinta
ansamblul coerent si continuu de activitati si experiente de invatare prin care
trece subiectul invatarii pe intreaga durata a traseului sau
educational-formativ.
26. EQF/CEC - Cadrul european al calificarilor pentru
invatare pe tot parcursul vietii - este un instrument de referinta pentru a
compara nivelurile de calificare ale diferitelor sisteme de calificari si care
promoveaza atat invatarea de-a lungul vietii, cat si egalitatea de sanse in
societatea bazata pe cunoastere, precum si continuarea integrarii cetatenilor
pe piata europeana a muncii, respectand in acelasi timp marea diversitate a
sistemelor nationale de educatie.
27. Evaluarea institutionala a calitatii consta in
examinarea multicriteriala a calitatii educatiei, a masurii in care un furnizor
de educatie/unitatea/institutia furnizoare de educatie si programele acesteia
indeplinesc standardele si standardele de referinta. Atunci cand evaluarea calitatii
este efectuata de organizatie, aceasta insasi ia forma evaluarii interne.
Atunci cand evaluarea calitatii este efectuata de o agentie nationala sau
internationala specializata, aceasta ia forma evaluarii externe.
28. Evaluarea rezultatelor invatarii reprezinta
procesul prin care se stabileste faptul ca o persoana a dobandit anumite
cunostinte, deprinderi si competente.
29. Indicatorul de performanta reprezinta un
instrument de masurare a gradului de realizare a unei activitati desfasurate de
furnizorul de educatie/unitatea/institutia furnizoare de educatie prin
raportare la standarde, respectiv la standardele de referinta. Nivelul minim al
indicatorilor de performanta corespunde cerintelor unui standard. Nivelul maxim
al indicatorilor de performanta corespunde cerintelor unui standard de
referinta, este optional si diferentiaza calitatea in mod ierarhic, progresiv.
30. Imbunatatirea calitatii educatiei semnifica
evaluarea, analiza si actiunea corectiva continua din partea furnizorului de educatie/unitatii/institutiei
furnizoare de educatie, bazata pe selectarea si adoptarea celor mai potrivite
proceduri, precum si pe alegerea si aplicarea standardelor de referinta.
31. Invatamantul este un serviciu public organizat in
conditiile unui regim juridic de drept public in scopul educarii si formarii
profesionale a tinerei generatii.
32. Invatamantul cu frecventa, cu frecventa redusa si
la distanta sunt forme de organizare a proceselor didactice care implica:
a) frecventa obligatorie pentru invatamantul cu
frecventa;
b) inlocuirea orelor de predare cu activitati de
studiu individual si intalniri periodice, de regula saptamanal, cu
elevii/studentii/cursantii pentru desfasurarea activitatilor aplicative
obligatorii prevazute in planurile-cadru de invatamant/planurile de invatamant,
pentru invatamantul cu frecventa redusa;
c) inlocuirea orelor de predare cu activitati de
studiu individual si intalniri periodice, desfasurarea seminarelor prin sistem
tutorial si, obligatoriu, a tuturor activitatilor didactice care dezvolta
competente si abilitati practice in sistem fata in fata pentru invatamantul la
distanta.
33. Mandatul este perioada in care o persoana,
desemnata prin vot sau prin concurs intr-o functie de conducere, la nivelul unei
unitati/institutii de invatamant din cadrul sistemului national de invatamant,
pune in aplicare programul managerial pe baza caruia a fost investita. Mandatul
are o durata de 4 ani.
34. Organizatia interesata in furnizarea de servicii
de educatie este o persoana juridica ce cuprinde in statutul sau activitati de
invatamant si se supune procesului de autorizare pentru a deveni furnizor de
educatie.
35. Programele educationale de tip "A doua
sansa" sunt programe educationale care au ca scop sprijinirea
copiilor/tinerilor/adultilor care au parasit prematur sistemul de educatie,
fara a finaliza invatamantul primar si/sau gimnazial, depasind cu cel putin 4
ani varsta de scolarizare corespunzatoare acestor niveluri, astfel incat
acestia sa isi poata completa si finaliza invatamantul obligatoriu, precum si
sa poata obtine o calificare profesionala.
36. Programele de calificare profesionala reprezinta
oferta educationala care conduce la dobandirea unei calificari profesionale
inscrise in Registrul national al calificarilor.
37. Programele de studii concretizeaza oferta
educationala a unei organizatii furnizoare de educatie.
38. Programul de studii acreditat este programul de
studii care indeplineste cerintele minime ale standardelor si indicatorilor de
performanta ai acreditarii.
39. Programul de studii autorizat este programul de
studii evaluat, avizat favorabil si care indeplineste conditiile autorizarii
provizorii.
40. Punctele de credit pentru formare profesionala
reprezinta exprimarea numerica a importantei unei unitati de rezultate ale
invatarii raportate la o calificare.
41. Registrul matricol unic al universitatilor din
Romania (RMUR) este o baza de date nationala electronica in care sunt
inregistrati toti studentii din institutiile de invatamant superior de stat,
particulare sau confesionale, acreditate ori autorizate sa functioneze
provizoriu. Constituirea RMUR se realizeaza pe baza registrelor matricole ale
institutiilor de invatamant superior.
42. Registrul national al calificarilor este o baza
de date nationala ce cuprinde descrierea tuturor calificarilor din Romania.
43. Rezultatele invatarii reprezinta ceea ce o
persoana intelege, cunoaste si este capabila sa faca la finalizarea unui proces
de invatare. Rezultatele invatarii se exprima prin cunostinte, abilitati si
competente dobandite pe parcursul diferitelor experiente de invatare formala,
nonformala si informala.
44. Sistemul national de invatamant este constituit
din ansamblul unitatilor si institutiilor de invatamant de stat particulare si
confesionale acreditate, de diferite tipuri, niveluri si forme de organizare a
activitatii de educare si formare profesionala.
45. Sistemul tutorial semnifica organizarea
activitatilor didactice in invatamantul la distanta de catre un cadru didactic
tutore si asigura:
a) desfasurarea activitatilor de invatare si
evaluare atat la distanta, cat si in sistem fata in fata;
b) organizarea pe discipline si grupe care cuprind
maximum 25 de elevi/studenti/cursanti.
46. Societatea cunoasterii este o societate in care
cunoasterea constituie principala resursa, fiind creata, impartasita si
utilizata pentru a genera prosperitate si bunastare membrilor sai.
47. Standardul reprezinta descrierea cerintelor
formulate in termen de reguli sau rezultate, care definesc nivelul minim
obligatoriu de realizare a unei activitati in educatie. Orice standard este
formulat in termeni generali sub forma unui enunt si se concretizeaza intr-un
set de indicatori de performanta. Standardele sunt diferentiate pe criterii si
domenii.
48. Standardul de referinta reprezinta descrierea
cerintelor care definesc un nivel optimal de realizare a unei activitati de
catre furnizorul de educatie/unitatea/institutia furnizoare de educatie, pe
baza bunelor practici existente la nivel national, european sau mondial.
Standardele de referinta sunt specifice fiecarui program de studii sau fiecarei
institutii, sunt optionale si se situeaza peste nivelul minim.
49. Statele terte reprezinta orice stat, cu exceptia
statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European si a
Confederatiei Elvetiene.
50. Unitatea reprezinta o unitate de invatamant din
invatamantul preuniversitar.
51. Unitatea de rezultate ale invatarii reprezinta
partea unei calificari care cuprinde un set coerent de cunostinte, deprinderi
si competente generale, care pot fi evaluate si validate.
52. Unitatea/Institutia furnizoare de
educatie/Furnizorul de educatie sunt unitatile si institutiile de invatamant
acreditate.
53. Validarea rezultatelor invatarii reprezinta
procesul prin care se confirma ca rezultatele invatarii dobandite de o
persoana, evaluate si certificate, corespund cerintelor specifice pentru o
unitate sau o calificare.
54. Transferul rezultatelor invatarii si al
creditelor asociate reprezinta procesul prin care rezultatele invatarii si
creditele asociate acestora sunt transferate si integrate in programul de
formare profesionala pe care il urmeaza persoana care invata.
55. Recunoasterea rezultatelor invatarii si a
creditelor asociate reprezinta procesul prin care se acorda un statut oficial
rezultatelor invatarii si creditelor dobandite, evaluate si validate, in
vederea acordarii certificatului de calificare profesionala.
56. Certificarea rezultatelor invatarii reprezinta
procesul prin care se confirma in mod formal rezultatele invatarii dobandite de
persoana care invata, in urma unui proces de evaluare.
57. Invatamantul public este echivalentul
invatamantului de stat, asa cum este definit in Constitutia Romaniei,
republicata.
58. Invatamantul privat este echivalentul
invatamantului particular, asa cum este definit in Constitutia Romaniei,
republicata.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu