(6) Profesorii pentru invatamantul primar de la
clasele cu predare in limbile minoritatilor nationale sunt remunerati, prin
plata cu ora, pentru orele care depasesc numarul de ore prevazut in planurile
de invatamant de la clasele cu predare in limba romana.
(7) In invatamantul primar, orele de educatie
fizica prevazute in planurile de invatamant sunt predate de profesori cu studii
superioare de specialitate.
(8) In palatele si in cluburile copiilor, norma
didactica cuprinde activitatile prevazute in planurile de educatie
corespunzatoare profilurilor cercurilor si atelierelor, aprobate prin
regulament de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, in
limitele normelor didactice stabilite la art. 262 alin. (3).
(9) Prin exceptie, daca norma didactica a
profesorilor din invatamantul gimnazial nu se poate constitui conform
prevederilor alin. (1) si art. 262 alin. (3), aceasta poate fi constituita din
2/3 din ore de la specializarea sau specializarile de baza si completata cu 1/3
din ore de la disciplinele stabilite la alin. (2) ori prin adaugarea de ore conform
prevederilor art. 262 alin. (1) lit. c). In invatamantul gimnazial din mediul
rural norma didactica se poate constitui din 1/2 din ore de la specialitatea
sau specialitatile de baza si completata cu 1/2 din ore de la disciplinele
stabilite la alin. (2) ori prin adaugare de ore conform prevederilor art. 262
alin. (1) lit. c).
(10) Personalul didactic de conducere, de indrumare
si de control poate fi degrevat partial de norma didactica de predare, pe baza
normelor aprobate prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului
si sportului.
(11) Timpul saptamanal de activitate a personalului
didactic auxiliar este identic cu cel stabilit pentru personalul cu functii
echivalente din celelalte sectoare bugetare, potrivit legii. Sarcinile acestuia
sunt prevazute in fisa individuala a postului.
SECTIUNEA a 7-a
Distinctii
Distinctii
(1) Personalul didactic din invatamantul
preuniversitar beneficiaza de gradatie de merit, acordata prin concurs. Aceasta
gradatie se acorda pentru 16% din posturile didactice existente la nivelul
inspectoratului scolar si reprezinta 25% din salariul de baza. Gradatia de
merit se atribuie pe o perioada de 5 ani.
(2) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului elaboreaza metodologia si criteriile de acordare a gradatiei de
merit, cu consultarea federatiilor sindicale reprezentative la nivel de ramura
de invatamant.
(1) Personalul didactic cu rezultate excelente in
activitatea didactica, educativa si stiintifica poate primi decoratii, ordine,
medalii, titluri, potrivit legii.
(2) Ordinele si medaliile care pot fi conferite
personalului didactic din invatamantul preuniversitar sunt: Ordinul Spiru Haret
clasele Comandor, Cavaler si Ofiter, Medalia Membru de onoare al corpului didactic.
Medalia se acorda cadrelor didactice pensionabile, cu activitate deosebita in
invatamant.
(3) In afara distinctiilor prevazute la alin. (2),
ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului este autorizat sa
acorde personalului didactic din invatamantul preuniversitar urmatoarele
distinctii:
a) adresa de multumire publica;
b) diploma "Gheorghe Lazar" clasele I, a
II-a si a III-a;
c) diploma de excelenta, care se acorda cadrelor
didactice pensionate sau pensionabile, cu activitate deosebita in invatamant.
(4) Diploma "Gheorghe Lazar" clasele I, a
II-a si a III-a este insotita de un premiu de 20%, 15% si, respectiv, 10% din
suma salariilor de baza primite in ultimele 12 luni de activitate. Diploma de
excelenta este insotita de un premiu de 20% din suma salariilor de baza primite
in ultimele 12 luni de activitate.
(5) Distinctiile si premiile prevazute la alin. (3)
se acorda in baza unui regulament aprobat prin ordin al ministrului educatiei,
cercetarii, tineretului si sportului, in limita unui procent de 1% din numarul
total al posturilor didactice din fiecare judet/sector al municipiului
Bucuresti.
(6) Fondurile pentru acordarea distinctiilor
prevazute la alin. (3) sunt asigurate de Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului.
SECTIUNEA a 8-a
Drepturi si obligatii
Drepturi si obligatii
Art.
266. - Personalul din
invatamantul preuniversitar are drepturi si obligatii care decurg din
legislatia in vigoare, din prezenta lege, din regulamente specifice si din
prevederile contractului individual de munca.
(1) Cadrele didactice beneficiaza de concediu anual
cu plata, in perioada vacantelor scolare, cu o durata de 62 de zile lucratoare;
in cazuri bine justificate, conducerea unitatii de invatamant poate intrerupe
concediul legal, persoanele in cauza urmand a fi remunerate pentru munca
depusa.
(2) Perioadele de efectuare a concediului de odihna
pentru fiecare cadru didactic se stabilesc de consiliul de administratie, in
functie de interesul invatamantului si al celui in cauza, dar cu asigurarea
personalului didactic necesar pentru desfasurarea examenelor nationale.
(3) Neefectuarea concediului anual da dreptul la
efectuarea concediului restant in vacantele anului scolar urmator.
(1) Cadrele didactice care redacteaza teza de
doctorat sau lucrari in interesul invatamantului pe baza de contract de
cercetare ori de editare au dreptul la 6 luni de concediu platit, o singura
data, cu aprobarea consiliului de administratie al unitatii de invatamant.
(2) Personalul didactic aflat in situatia prevazuta
la alin. (1) nu poate fi incadrat in activitati didactice retribuite in regim
de plata cu ora.
(3) In situatia desfiintarii unei unitati de
invatamant de stat, salariatii disponibilizati primesc salarii compensatorii,
conform legii.
Art.
269. - Personalul de conducere,
de indrumare si de control din inspectoratele scolare si casele corpului
didactic beneficiaza de concediu de odihna, conform Codului
muncii.
Art.
270. - Normele metodologice
referitoare la efectuarea concediului legal vor fi elaborate de Ministerul
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului impreuna cu reprezentantii organizatiilor
sindicale reprezentative la nivel de ramura a invatamantului.
a) conceperea activitatii profesionale si
realizarea obiectivelor educationale ale disciplinelor de invatamant, prin
metodologii care respecta principiile psihopedagogice;
b) utilizarea bazei materiale si a resurselor
invatamantului, in scopul realizarii obligatiilor profesionale;
c) punerea in practica a ideilor novatoare pentru
modernizarea procesului de invatamant.
SECTIUNEA a 9-a
Dreptul la securitate al personalului didactic
Dreptul la securitate al personalului didactic
(1) Cadrele didactice nu pot fi perturbate in
timpul desfasurarii activitatii didactice de nicio autoritate scolara sau
publica.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), nu
se considera perturbare a cadrelor didactice in timpul desfasurarii activitatii
didactice interventia autoritatilor scolare si/sau publice in situatiile in
care sanatatea fizica sau psihica a elevilor ori a personalului este pusa in pericol
in orice mod, conform constatarii personalului de conducere, respectiv in
timpul exercitiilor de alarmare pentru situatii de urgenta.
(3) Inregistrarea prin orice procedee a activitatii
didactice poate fi facuta numai cu acordul celui care o conduce.
(4) Multiplicarea, sub orice forma, a
inregistrarilor activitatii didactice de catre elevi sau de catre alte persoane
este permisa numai cu acordul cadrului didactic respectiv.
(5) Inregistrarea prin orice procedee a
activitatilor desfasurate in spatiile scolare este permisa numai cu acordul
personalului de conducere, cu exceptia celor de la alin. (3).
SECTIUNEA a 10-a
Dreptul de participare la viata sociala
Dreptul de participare la viata sociala
(1) Personalul didactic are dreptul sa participe la
viata sociala si publica, in beneficiul propriu, in interesul invatamantului.
(2) Personalul didactic are dreptul sa faca parte
din asociatii si organizatii sindicale, profesionale si culturale, nationale si
internationale, legal constituite, in conformitate cu prevederile legii.
(3) Personalul didactic poate exprima liber opinii
profesionale in spatiul scolar si poate intreprinde actiuni in nume propriu in
afara acestui spatiu, daca acestea nu afecteaza prestigiul invatamantului si
demnitatea profesiei de educator, respectiv prevederile prezentei legi.
(1) Personalul didactic beneficiaza, in limita
fondurilor alocate prin buget, din fonduri extrabugetare sau sponsorizari, de
acoperirea integrala ori partiala a cheltuielilor de deplasare si de participare
la manifestari stiintifice organizate in strainatate, cu aprobarea consiliului
de administratie al unitatii de invatamant.
(2) Personalul prevazut la alin. (1) inainteaza
unitatii de invatamant propuneri de valorificare a rezultatelor actiunii pentru
care a primit aprobarea de deplasare.
(1) Cadrele didactice au obligatia morala sa isi
acorde respect reciproc si sprijin in indeplinirea obligatiilor profesionale.
(2) Personalul didactic de conducere, de indrumare
si de control, precum si personalul didactic auxiliar au obligatia de a
respecta atributiile prevazute in fisa postului.
(3) Personalul didactic de conducere, de indrumare
si de control, precum si personalul didactic auxiliar au obligatia de a
participa la activitati de formare continua, in conditiile legii.
Art.
276. - Personalului didactic din
unitatile de invatamant conexe, care nu dispune de locuinta in localitatea unde
are postul, i se deconteaza cheltuielile de transport, conform legii.
Art.
277. - Copiii personalului
didactic aflat in activitate sunt scutiti de plata taxelor de inscriere la
concursurile de admitere in invatamantul superior si beneficiaza de gratuitate
la cazare in camine si internate.
Art.
278. - Personalul didactic si
didactic auxiliar din invatamant beneficiaza de o compensatie de la bugetul
asigurarilor sociale de stat de 50% din valoarea cazarii, mesei si a
tratamentului in bazele de odihna si tratament.
Art.
279. - Personalul didactic
titular care din proprie initiativa solicita sa se specializeze/sa continue
studiile are dreptul la concediu fara plata. Durata totala a acestuia nu poate
depasi 3 ani intr-un interval de 7 ani. Aprobarile in aceste situatii sunt de
competenta unitatii scolare prin consiliul de administratie, daca se face
dovada activitatii respective.
SECTIUNEA a 11-a
Raspunderea disciplinara si patrimoniala
Raspunderea disciplinara si patrimoniala
(1) Personalul didactic, personalul didactic
auxiliar, precum si cel de conducere, de indrumare si de control din
invatamantul preuniversitar raspund disciplinar pentru incalcarea cu vinovatie
a indatoririlor ce le revin potrivit contractului individual de munca, precum
si pentru incalcarea normelor de comportare care dauneaza interesului
invatamantului si prestigiului unitatii/institutiei, conform legii.
(2) Sanctiunile disciplinare care se pot aplica
personalului prevazut la alin. (1), in raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) observatie scrisa;
b) avertisment;
c) diminuarea salariului de baza, cumulat, cand
este cazul, cu indemnizatia de conducere, de indrumare si de control, cu pana
la 15%, pe o perioada de 1-6 luni;
d) suspendarea, pe o perioada de pana la 3 ani, a
dreptului de inscriere la un concurs pentru ocuparea unei functii didactice
superioare sau pentru obtinerea gradelor didactice ori a unei functii de
conducere, de indrumare si de control;
e) destituirea din functia de conducere, de
indrumare si de control din invatamant;
f) desfacerea disciplinara a contractului
individual de munca.
(3) Orice persoana poate sesiza unitatea de
invatamant/institutia de invatamant cu privire la savarsirea unei fapte ce
poate constitui abatere disciplinara. Sesizarea se face in scris si se
inregistreaza la registratura unitatii/institutiei de invatamant.
(4) Pentru cercetarea abaterilor prezumate
savarsite de personalul didactic, personalul de conducere al unitatilor de
invatamant preuniversitar, personalul de indrumare si de control din cadrul
inspectoratelor scolare si de personalul de indrumare si de control din cadrul
Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, comisiile de
cercetare disciplinara se constituie dupa cum urmeaza:
a) pentru personalul didactic, comisii formate din
3-5 membri, dintre care unul reprezinta organizatia sindicala din care face
parte persoana aflata in discutie sau este un reprezentant al salariatilor, iar
ceilalti au functia didactica cel putin egala cu a celui care a savarsit
abaterea;
b) pentru personalul de conducere al unitatilor de
invatamant preuniversitar, comisii formate din 3-5 membri, dintre care un
reprezentant al salariatilor, iar ceilalti au functia didactica cel putin egala
cu a celui care a savarsit abaterea. Din comisie face parte si un inspector din
cadrul inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti;
c) pentru personalul de indrumare si de control din
cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, comisii
formate din 3-5 membri, dintre care unul reprezinta organizatia sindicala din
care face parte persoana aflata in discutie sau este un reprezentant al
salariatilor, iar ceilalti au functia didactica cel putin egala cu a celui care
a savarsit abaterea;
d) pentru personalul de conducere al
inspectoratelor scolare judetene/al municipiului Bucuresti, comisii formate din
3-5 membri, dintre care un reprezentant al salariatilor, iar ceilalti au
functia didactica cel putin egala cu a celui care a savarsit abaterea.
(5) Comisiile de cercetare disciplinara sunt numite
de:
a) consiliul de administratie al unitatii de
invatamant preuniversitar, pentru personalul didactic si personalul de
conducere al acesteia;
b) ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si
sportului, pentru functiile de indrumare si de control din cadrul Ministerului
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, precum si pentru personalul de
conducere din inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti.
(6) In cadrul cercetarii abaterii prezumate se
stabilesc faptele si urmarile acestora, imprejurarile in care au fost
savarsite, existenta sau inexistenta vinovatiei, precum si orice alte date
concludente. Audierea celui cercetat si verificarea apararii acestuia sunt
obligatorii. Refuzul celui cercetat de a se prezenta la audiere, desi a fost
instiintat in scris cu minimum 48 de ore inainte, precum si de a da declaratii
scrise se constata prin proces-verbal si nu impiedica finalizarea cercetarii.
Cadrul didactic cercetat are dreptul sa cunoasca toate actele cercetarii si sa
isi produca probe in aparare.
(7) Cercetarea faptei si comunicarea deciziei se
fac in termen de cel mult 30 de zile de la data constatarii acesteia,
consemnata in condica de inspectii sau la registratura generala a unitatii de
invatamant preuniversitar/institutiei. Persoanei nevinovate i se comunica in
scris inexistenta faptelor pentru care a fost cercetata.
(8) Persoanele sanctionate incadrate in unitatile
de invatamant au dreptul de a contesta, in termen de 15 zile de la comunicare,
decizia respectiva la colegiul de disciplina de pe langa inspectoratul scolar.
Personalul de conducere, de indrumare si de control din inspectoratele scolare
si din Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, care a fost
sanctionat, are dreptul de a contesta, in termen de 15 zile de la comunicare, decizia
respectiva la Colegiul central de disciplina al Ministerului Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(9) Normele privind componenta, organizarea si
functionarea, precum si atributiile colegiului de disciplina de pe langa
inspectoratul scolar si ale Colegiului central de disciplina al Ministerului
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului se stabilesc prin regulament
aprobat prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si
sportului.
(10) Dreptul persoanei sanctionate de a se adresa
instantelor judecatoresti este garantat.
(1) Pentru personalul didactic din unitatile de
invatamant preuniversitar, propunerea de sanctionare se face de catre director
sau de cel putin 2/3 din numarul total al membrilor consiliului de
administratie. Sanctiunile aprobate de consiliul de administratie sunt puse in
aplicare si comunicate prin decizie a directorului unitatii de invatamant
preuniversitar.
(2) Pentru personalul de conducere al unitatii de
invatamant preuniversitar, propunerea de sanctionare se face de catre consiliul
de administratie al unitatii de invatamant preuniversitar si se comunica prin
decizie a inspectorului scolar general.
(3) Pentru personalul de conducere din
inspectoratele scolare si casele corpului didactic, propunerea de sanctionare
se face de ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului si se
comunica prin ordin.
(4) Pentru personalul de indrumare si control din
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, propunerea de
sanctionare se face, dupa caz, de ministrul educatiei, cercetarii, tineretului
si sportului, respectiv de secretarul de stat sau de seful ierarhic al
persoanei in cauza si se comunica prin ordin.
Art.
282. - Sanctiunea se stabileste,
pe baza raportului comisiei de cercetare, de autoritatea care a numit aceasta
comisie si se comunica celui in cauza, prin decizie scrisa, dupa caz, de catre
directorul unitatii de invatamant, inspectorul scolar general sau ministrul
educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
Art.
283. - Raspunderea patrimoniala
a personalului didactic, a personalului didactic auxiliar, precum si a celui de
conducere, de indrumare si de control din invatamantul preuniversitar se
stabileste potrivit legislatiei muncii. Decizia de imputare, precum si
celelalte acte pentru recuperarea pagubelor si a prejudiciilor se fac de
conducerea unitatii sau a institutiei al carei salariat este cel in cauza, in
afara de cazurile cand, prin lege, se dispune altfel.
SECTIUNEA a 12-a
Pensionarea
Pensionarea
(1) Personalul didactic beneficiaza de pensie in
conditiile prevazute de legislatia de asigurari sociale si pensii care
reglementeaza sistemul public de pensii.
(2) Personalul didactic de conducere, de indrumare
si de control din invatamantul de stat se pensioneaza la data implinirii
varstei legale de pensionare. Dupa data implinirii varstei legale de
pensionare, se interzice indeplinirea oricarei functii de conducere, de
indrumare sau de control.
(3) Pentru motive temeinice, pensionarea
personalului didactic de conducere, de indrumare si de control se poate face si
in timpul anului scolar, cu aprobarea consiliului de administratie al unitatii
de invatamant, respectiv al inspectoratului scolar.
(4) Cadrele didactice pensionate pot desfasura
activitati didactice, salarizate prin plata cu ora, dupa implinirea varstei
standard de pensionare.
(5) Personalul didactic pensionat din invatamant
beneficiaza de asistenta medicala si de acces la casele de odihna si la bazele
de tratament ale cadrelor didactice.
CAPITOLUL II
Statutul personalului didactic si de cercetare
din invatamantul superior
Statutul personalului didactic si de cercetare
din invatamantul superior
SECTIUNEA 1
Norma universitara
Norma universitara
(1) In institutiile de invatamant superior
functiile didactice sunt:
a) asistent universitar;
b) lector universitar/sef de lucrari;
c) conferentiar universitar;
d) profesor universitar.
(2) In institutiile de invatamant superior
functiile de cercetare sunt:
a) asistent cercetare;
b) cercetator stiintific;
c) cercetator stiintific gradul III;
d) cercetator stiintific gradul II;
e) cercetator stiintific gradul I.
(3) Echivalenta functiilor din cercetare cu
functiile didactice este urmatoarea:
a) cercetator stiintific se echivaleaza cu asistent
universitar, pentru persoanele care detin o diploma de doctor;
b) cercetator stiintific gradul III se echivaleaza
cu lector universitar/sef de lucrari;
c) cercetator stiintific gradul II se echivaleaza
cu conferentiar universitar;
d) cercetator stiintific gradul I se echivaleaza cu
profesor universitar.
(4) In invatamantul superior poate functiona
personal didactic asociat pentru urmatoarele functii: lector universitar/sef de
lucrari, conferentiar universitar si profesor universitar.
(5) In raport cu necesitatile academice proprii,
senatul universitar poate aproba, pe o durata determinata, invitarea in cadrul
institutiei de invatamant superior a unor cadre didactice universitare si a
altor specialisti cu valoare recunoscuta in domeniu, din tara sau din
strainatate, in calitate de cadre didactice universitare asociate invitate. In
cazul specialistilor fara grad didactic universitar recunoscut in tara, senatul
universitar aproba, prin evaluare, gradul didactic corespunzator performantei,
in conformitate cu standardele nationale.
(6) Acolo unde este cazul, obtinerea permisului de
munca este sarcina institutiei de invatamant superior angajatoare.
(7) In departamente, in scoli doctorale, in
institute de cercetare, in centre de cercetare si microproductie sau in alte
unitati pot functiona pe posturi distincte si personal de cercetare, personal
de cercetare asociat, inclusiv studenti din toate cele 3 cicluri, precum si
alte categorii de personal, potrivit legii. Angajarea acestora se face conform
legii.
(1) Statele de functii ale personalului didactic si
de cercetare se intocmesc anual, prin stabilirea de norme universitare, cu cel
putin 15 zile inainte de inceperea fiecarui an universitar si nu se pot
modifica in timpul anului universitar.
(2) Functiile didactice si numarul posturilor se
stabilesc tinand seama de:
a) planurile de invatamant;
b) formatiunile de studiu;
c) normele universitare.
(3) In statul de functii sunt inscrise, in ordine
ierarhica, posturile didactice si de cercetare ocupate sau vacante,
specificandu-se functiile didactice si de cercetare corespunzatoare si numarul
saptamanal de ore conventionale repartizate pe activitati de predare, seminare,
lucrari practice sau de laborator, indrumare de proiecte, indrumare a
studentilor si a studentilor-doctoranzi, practica de specialitate, de cercetare
si activitati echivalente acestora, la disciplinele din planul de invatamant.
(4) Statele de functii se intocmesc la nivelul
departamentelor sau al scolilor doctorale, prin consultarea membrilor acestora,
ca urmare a precizarii sarcinilor didactice si de cercetare de catre consiliul
facultatii. La departamentele cu discipline la mai multe facultati, statele de
functii se completeaza pe baza notelor de comanda, avizate de conducerea
institutiei de invatamant superior.
(5) Statul de functii al personalului didactic si
de cercetare se avizeaza de consiliul facultatii sau, dupa caz, de consiliul
scolii doctorale si se aproba de senatul universitar.
(6) Numarul posturilor pentru personalul didactic
si de cercetare auxiliar se stabileste de senatul universitar, in functie de
bugetul si specificul institutiei, al facultatii, al programului de studii, al
departamentului sau al scolii doctorale.
(7) Nomenclatorul general de functii didactice si
de cercetare auxiliare din invatamantul superior, precum si nivelul studiilor
necesare pentru ocuparea acestor functii se elaboreaza de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, impreuna cu Ministerul Muncii, Familiei
si Protectiei Sociale.
(8) Angajarea personalului didactic si de cercetare
auxiliar si nedidactic se face prin concurs organizat de facultate sau de
scoala doctorala, potrivit legii.
(9) Atributiile personalului didactic auxiliar si
nedidactic sunt stabilite in fisa individuala a postului, avizata, dupa caz, de
decan, de directorul departamentului sau de conducatorul scolii doctorale si
aprobata de rector, constituind anexa la contractul individual de munca.
(1) Norma universitara cuprinde:
a) norma didactica;
b) norma de cercetare.
(2) Norma didactica poate cuprinde:
a) activitati de predare;
b) activitati de seminar, lucrari practice si de
laborator, indrumare de proiecte de an;
c) indrumarea elaborarii lucrarilor de licenta;
d) indrumarea elaborarii disertatiilor de master;
e) indrumarea elaborarii tezelor de doctorat;
f) alte activitati didactice, practice si de
cercetare stiintifica inscrise in planurile de invatamant;
g) conducerea activitatilor didactico-artistice sau
sportive;
h) activitati de evaluare;
i) tutorat, consultatii, indrumarea cercurilor
stiintifice studentesti, a studentilor in cadrul sistemului de credite
transferabile;
j) participarea la consilii si in comisii in
interesul invatamantului.
(3) Norma didactica saptamanala in invatamantul
superior se cuantifica in ore conventionale.
(4) Norma didactica se stabileste conform planului
de invatamant si se calculeaza ca norma medie saptamanala, indiferent de
perioada semestrului universitar in care este efectuata. Norma medie
saptamanala se stabileste prin impartirea numarului de ore conventionale din
fisa individuala a postului la numarul de saptamani inscris in planul de invatamant
pentru activitatea didactica de predare si de seminar din intregul an
universitar.
(5) Ora conventionala este ora didactica de
activitati prevazute la alin. (2) lit. b) din invatamantul universitar de
licenta.
(6) In invatamantul universitar de licenta, ora de
activitati de predare reprezinta doua ore conventionale.
(7) In invatamantul universitar de master si in
invatamantul universitar de doctorat, ora de activitati de predare reprezinta
2,5 ore conventionale, iar ora de activitati prevazute la alin. (2) lit. b)
reprezinta 1,5 ore conventionale.
(8) In cazul predarii integrale in limbi de
circulatie internationala, la ciclurile de licenta, master si doctorat,
activitatile de predare, seminar sau alte activitati pot fi normate cu un
coeficient suplimentar multiplicativ de 1,25. Fac exceptie de la aceasta
prevedere orele de predare a limbii respective.
(9) Activitatile prevazute la alin. (2) lit. c)-j),
cuprinse in norma didactica, se cuantifica in ore conventionale, printr-o metodologie
aprobata de senatul universitar, in functie de programul de studii, de profil
si de specializare, astfel incat unei ore fizice de activitati sa ii corespunda
minimum 0,5 ore conventionale.
(10) Norma didactica saptamanala minima pentru
activitatile prevazute la alin. (2) lit. a)-f) se stabileste dupa cum urmeaza:
a) profesor universitar: 7 ore conventionale,
dintre care cel putin 4 ore conventionale de activitati de predare;
b) conferentiar universitar: 8 ore conventionale,
dintre care cel putin 4 ore conventionale de activitati de predare;
c) lector universitar/sef de lucrari: 10 ore
conventionale, dintre care cel putin doua ore conventionale de activitati de
predare;
d) asistent universitar: 11 ore conventionale,
cuprinzand activitati prevazute la alin. (2) lit. b), c) si f).
(11) Prin exceptie, norma personalului didactic
prevazut la alin. (10) lit. a)-c) care, datorita specificului disciplinelor, nu
are in structura postului ore de curs se majoreaza cu doua ore conventionale.
(12) Norma didactica nu poate depasi 16 ore
conventionale pe saptamana.
(13) Norma didactica prevazuta la alin. (10) si (11)
reprezinta limita minima privind normarea activitatii didactice. Senatul
universitar, in baza autonomiei universitare, poate mari, prin regulament,
norma didactica saptamanala minima, cu respectarea standardelor de asigurare a
calitatii, fara a depasi limita maxima prevazuta la alin. (12).
(14) Norma didactica a personalului didactic care nu
desfasoara activitati de cercetare stiintifica sau echivalente acestora este
superioara celei minime, fara a depasi limita maxima prevazuta la alin. (12),
conform deciziei consiliului facultatii, la propunerea directorului de
departament, sau deciziei consiliului scolii doctorale.
(15) Prin exceptie, in situatia in care norma
didactica nu poate fi alcatuita conform alin. (10) si (11), diferentele pana la
norma didactica minima se completeaza cu activitati de cercetare stiintifica,
cu acordul consiliului facultatii, la propunerea directorului de departament,
respectiv cu acordul consiliului scolii doctorale. Diminuarea normei didactice
este de cel mult 1/2 din norma respectiva, iar ora de cercetare este
echivalenta cu 0,5 ore conventionale. Cadrul didactic isi mentine calitatea de titular
in functia didactica obtinuta prin concurs.
(16) Cadrele didactice titulare a caror norma
didactica nu poate fi constituita conform prevederilor alin. (10)-(15) pot fi
trecute temporar, la cererea acestora, cu norma integrala de cercetare stiintifica,
mentinandu-si calitatea de titular in functia didactica obtinuta prin concurs.
In aceasta perioada, cadrul didactic are obligatiile personalului de cercetare
din invatamantul superior.
(17) In limitele prevazute de prezentul articol,
senatul universitar stabileste, diferentiat, norma universitara efectiva, in
functie de domeniu, de specializare, de ponderea disciplinelor in pregatirea de
specialitate a studentilor si de dimensiunea formatiunilor de studiu.
(18) In departamente, scoli doctorale, unitati sau
centre de cercetare si microproductie poate functiona pe posturi distincte si
personal de cercetare cu contract de munca pe perioada determinata sau
nedeterminata.
(19) Personalul de cercetare din invatamantul
superior desfasoara activitati specifice, stabilite in fisa individuala a
postului de catre conducerea departamentului sau a scolii doctorale.
(20) Personalul didactic auxiliar si nedidactic din
invatamantul superior desfasoara activitati specifice stabilite in fisa
individuala a postului. In institutiile de invatamant superior de stat, timpul
saptamanal de lucru al acestuia este identic cu cel stabilit pentru personalul
cu functii echivalente din celelalte sectoare bugetare, potrivit legii.
(21) Personalul care exercita o functie de conducere
in cadrul institutiei de invatamant superior sau de indrumare si control in
cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului poate
beneficia de o reducere a normei didactice de cel mult 30%, cu aprobarea
senatului universitar.
(22) Suma totala a orelor de munca dintr-o norma
didactica sau de cercetare, realizata prin cumularea ponderilor activitatilor
prevazute la alin. (1), este de 40 ore pe saptamana.
(1) Activitatile didactice care excedeaza o norma
didactica prevazuta la art. 287 sunt remunerate in regim de plata cu ora.
Pentru personalul titular, numarul maxim de ore platite in regim de plata cu
ora, indiferent de institutia la care se efectueaza, nu poate depasi norma
didactica minima.
(2) Activitatile din granturi sau contractele de
cercetare se remunereaza conform deciziei directorului de grant, conform legii
si prevederilor Cartei universitare.
(3) Sustinerea de catre personalul titular de
activitati de predare si cercetare in alte institutii de invatamant superior
sau de cercetare se poate face doar cu acordul scris al senatului universitar.
(4) Activitatile de cercetare pe baza de contract
sunt remunerate conform legii, Cartei universitare si prevederilor
contractuale. Contractul de cercetare stabileste atat modalitatea de plata
efectiva, cat si cuantumurile.
(5) Profesorii si conferentiarii titulari sau
directorii de granturi care timp de 6 ani consecutivi au derulat granturi de
cercetare si au functionat in aceeasi universitate pot beneficia de an sabatic.
Pe perioada anului sabatic, acestia beneficiaza de pana la un salariu de baza,
cu aprobarea senatului universitar, si isi pastreaza calitatea de titular, dar
sunt scutiti de efectuarea activitatilor din fisa postului.
(6) Cadrele didactice care sunt alese sau numite in
institutiile publice ale statului sau desfasoara activitati specifice functiei
publice in ministere ori in alte organe de specialitate ale statului pot
desfasura activitati didactice aferente unei norme didactice.
(1) Personalul didactic si de cercetare se
pensioneaza la implinirea varstei de 65 de ani.
(2) In invatamantul superior de stat, particular si
confesional se interzice ocuparea oricarei functii de conducere sau de
administrare, la orice nivel al universitatii, dupa pensionare. Mandatele celor
care detin functii de conducere sau de administrare, la orice nivel al
universitatii, inceteaza de drept in cazul persoanelor care au implinit varsta
de pensionare. Fac exceptie de la aceste reglementari functiile de membru al
consiliului de administratie al universitatilor particulare.
(3) Senatul universitar din universitatile de stat,
particulare si confesionale, in baza criteriilor de performanta profesionala si
a situatiei financiare, poate decide continuarea activitatii unui cadru
didactic sau de cercetare dupa pensionare, in baza unui contract pe perioada
determinata de un an, cu posibilitatea de prelungire anuala conform Cartei
universitare, fara limita de varsta. Senatul universitar poate decide
conferirea titlului onorific de profesor emerit, pentru excelenta didactica si
de cercetare, cadrelor didactice care au atins varsta de pensionare. Cadrele
didactice pensionate pot fi platite in regim de plata cu ora.
(4) Cadrele didactice si de cercetare care conduc
doctorate se pensioneaza la implinirea varstei de 65 de ani si:
a) pot conduce doctoratele in desfasurare la data
pensionarii pana la implinirea varstei de 70 de ani;
b) dupa implinirea varstei de 65 de ani, pot conduce
noi studenti-doctoranzi numai in regim de cotutela impreuna cu un cadru
didactic si de cercetare care nu implineste varsta de pensionare pe toata
durata desfasurarii doctoratului respectiv.
(5) Regimul juridic al cumulului salariului cu
pensia nu se aplica cadrelor didactice care beneficiaza de prevederile alin.
(3) si (4).
(1) Studentii-doctoranzi sunt incadrati de catre
IOSUD sau o institutie membra a unei IOSUD ca asistenti de cercetare ori
asistenti universitari pe perioada determinata, norma didactica fiind redusa
corespunzator limitei prevazute la art. 164 alin. (3), prin exceptie de la
prevederile art. 287. Atributiile lor sunt stabilite de senatul universitar.
(2) Studentii-doctoranzi beneficiaza de toate
drepturile asistentilor de cercetare sau asistentilor universitari, inclusiv de
vechimea in munca.
(1) Prin personal didactic si de cercetare, in
sensul prezentei legi, se intelege personalul care detine, in mod legal, unul
dintre titlurile universitare sau de cercetare prevazute de prezenta lege, care
apartine unei institutii de invatamant superior si care desfasoara activitati
didactice si/sau de cercetare.
(2) In raport cu relatiile de munca stabilite cu
institutia de invatamant superior, personalul didactic poate fi: titular sau
asociat. In raport cu participarea la procesul didactic si cu gradul de
pregatire profesionala, personalul didactic poate fi: personal didactic sau
personal didactic auxiliar.
(3) Prin personal didactic titular se intelege
personalul didactic care ocupa o functie didactica intr-o universitate,
obtinuta prin concurs, pe o perioada nedeterminata, in conditiile legii.
Salariatul opteaza unde are functia de baza. Personal didactic titular este si
personalul didactic care beneficiaza de rezervare de post, in conditiile legii.
Cadrele didactice si de cercetare angajate pe perioada determinata au statut de
cadru didactic si de cercetare asociat.
(4) Calitatea de titular exista numai in raport cu
o singura institutie de invatamant superior sau cu o singura institutie de
cercetare-dezvoltare; cand un cadru didactic desfasoara activitati didactice
sau de cercetare stiintifica in mai multe institutii de invatamant superior ori
de cercetare-dezvoltare, calitatea de titular poate fi numai la una dintre ele,
iar in celelalte, calitatea este de cadru didactic sau de cercetator asociat.
Institutia de invatamant superior in care cadrul didactic este titular are
obligatia de a pastra si de a gestiona, potrivit legii, cartea de munca sau registrul
angajatilor, cu specificatia calitatii de titular.
(5) Functiilor de cercetare-dezvoltare din
universitati si personalului care le ocupa li se aplica prevederile Legii nr.
319/2003 privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare.
(6) In cazul desfiintarii unei unitati de
invatamant superior de stat, personalul astfel disponibilizat beneficiaza de
salarii compensatorii, conform legislatiei in vigoare.
Art.
292. - Formatiunile de studiu si
dimensiunile acestora se stabilesc de catre senatele universitare, cu
respectarea standardelor de calitate, in concordanta cu programul si ciclul de
studii, propuse de ARACIS si aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului.
SECTIUNEA a 2-a
Ocuparea functiilor didactice si a posturilor didactice
Ocuparea functiilor didactice si a posturilor didactice
Art.
293. - Ocuparea posturilor
didactice, evaluarea, motivarea, formarea continua si concedierea personalului
didactic si de cercetare sunt de competenta universitatilor, in baza
legislatiei in vigoare, a metodologiei-cadru stabilite de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului si a Cartei universitare.
(1) Angajarea pe un post didactic sau de cercetare
se face, dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, pe perioada determinata sau
pe perioada nedeterminata. Angajarea pe perioada nedeterminata pe orice functie
didactica sau de cercetare este posibila numai prin concurs public, organizat
de institutia de invatamant superior, dupa obtinerea titlului de doctor.
(2) La concursul pentru un post didactic sau de
cercetare pot participa cetateni romani ori straini, fara nicio discriminare,
in conditiile legii.
(3) Prin exceptie de la prevederile legislatiei
muncii, durata unei perioade determinate este de maximum 3 ani.
(4) Prin exceptie, studentii-doctoranzi pot fi
angajati pe o perioada determinata de maximum 5 ani.
(5) Contractul de angajare pe perioada determinata
incheiat intre universitate si membri ai personalului didactic si de cercetare
in urma unui concurs poate fi reinnoit, in functie de rezultatele profesionale
personale, evaluate pe baza criteriilor adoptate de senatul universitar, precum
si in functie de nevoile de angajare si de resursele financiare ale
institutiei, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
(1) Metodologia-cadru de concurs pentru ocuparea
posturilor vacante va fi stabilita prin hotarare a Guvernului, initiata de
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, la propunerea
CNATDCU.
(2) Metodologia va stabili, pentru fiecare titlu
sau functie didactica, cerintele minime pentru prezentarea la concurs, cu
referire la standardele minimale stabilite conform art. 219 alin. (1) lit. a),
modul de organizare si de desfasurare a concursului, de solutionare a
contestatiilor, conflictele de interese si incompatibilitatile, in vederea
asigurarii calitatii, a respectarii eticii universitare si a legislatiei in
vigoare.
(3) Universitatile au obligatia sa respecte aceasta
metodologie si sa publice toate posturile scoase la concurs, insotite de
programa aferenta concursului, cu cel putin doua luni inainte de concurs.
Publicarea posturilor scoase la concurs se face cel putin pe site-ul web
propriu si pe un site web specializat, administrat de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(4) Dupa intrarea in vigoare a prezentei legi se
interzice ocuparea concomitenta de catre soti, afini si rude pana la gradul al
III-lea inclusiv a functiilor prin care unul sau una se afla fata de celalalt
sau cealalta intr-o pozitie de conducere, control, autoritate sau evaluare
institutionala directa la orice nivel in aceeasi universitate.
(5) Incalcarea prevederilor alin. (3) si (4) duce
la invalidarea concursului si la penalizarea celor vinovati pe baza
metodologiei-cadru prevazute la alin. (1).
(1) Posturile didactice rezervate, vacante ori
temporar vacante sunt acoperite cu prioritate de personalul didactic titular al
institutiei ori de personalul didactic asociat, prin plata cu ora, conform
prezentei legi.
(2) Angajarea specialistilor cu valoare stiintifica
recunoscuta in domeniu, prin inventii, inovatii, premii, publicatii
stiintifice, din tara sau din strainatate, in calitate de profesori ori
conferentiari asociati invitati, se avizeaza de consiliul departamentului si se
aproba de consiliul facultatii.
(3) Functiile si gradele de cercetator stiintific
in reteaua invatamantului superior se obtin potrivit reglementarilor legale in
vigoare.
(1) In baza metodologiei-cadru prevazute la art.
295 alin. (1) si a legislatiei in vigoare, universitatile isi stabilesc
metodologia proprie de conferire a titlurilor si de ocupare a posturilor
didactice si de cercetare, care este aprobata de catre senatul universitar.
Aceasta metodologie nu poate face referire la vechime si nu poate discrimina
persoanele din afara institutiei sau tarii fata de persoanele din institutie
ori din tara.
(2) Rezultatele concursurilor sunt aprobate de
senatul universitar, iar incadrarea pe post se face incepand cu prima zi a
semestrului urmator concursului.
(1) Directorii departamentelor, decanii
facultatilor si rectorul raspund in fata senatului universitar pentru buna
desfasurare a concursurilor de ocupare a posturilor, in conditiile respectarii
normelor de calitate, de etica universitara si a legislatiei in vigoare.
(2) In conditiile constatarii unor nereguli,
senatul universitar poate aplica sanctiuni specificate in metodologia proprie,
mergand pana la demiterea decanilor sau a rectorului.
(1) Universitatile raspund public de modul de
ocupare a posturilor didactice si de cercetare.
(2) In cazul constatarii nerespectarii prevederilor
legale in procedura de ocupare a posturilor didactice si de cercetare,
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului poate aplica
sanctiuni prevazute de prezenta lege, pe baza unui raport intocmit de Consiliul
de Etica si Management Universitar.
(3) In cazul in care instantele de judecata
constata incalcarea procedurilor de desfasurare a concursului pentru ocuparea
posturilor didactice si de cercetare din universitati, concursul se anuleaza si
se reia.
(1) Abilitarea consta in:
a) redactarea unei teze de abilitare;
b) sustinerea publica a tezei de abilitare in fata
unei comisii de specialitate numite de CNATDCU si formata din cel putin 3
persoane, care au calitatea de conducator de doctorat, in tara sau in
strainatate;
c) admiterea tezei de abilitare in urma sustinerii
publice;
d) obtinerea atestatului de abilitare.
(2) Teza de abilitare releva capacitatile si
performantele didactice si de cercetare. Teza prezinta in mod documentat
realizarile profesionale obtinute ulterior conferirii titlului de doctor in
stiinta, care probeaza originalitatea si relevanta contributiilor academice,
stiintifice si profesionale si care anticipeaza o dezvoltare independenta a
viitoarei cariere de cercetare si/sau universitare.
(3) Pot sustine examenul de abilitare numai
persoanele care au titlul de doctor in stiinta si care indeplinesc standardele
minimale stabilite conform art. 219 alin. (1) lit. a).
(4) Cererea pentru sustinerea examenului de
abilitare este adresata CNATDCU.
(5) Acordarea atestatului de abilitare este propusa
de CNATDCU si este aprobata prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii,
tineretului si sportului.
(1) Pentru ocuparea functiei didactice de asistent
universitar sunt necesare obtinerea statutului de student-doctorand sau
detinerea diplomei de doctor, precum si indeplinirea standardelor de ocupare a
posturilor didactice, specifice functiei, aprobate de senatul universitar, fara
impunerea unor conditii de vechime, conform legii.
(2) O persoana care nu a obtinut o diploma de
doctor nu poate ocupa functia de asistent universitar intr-o anumita institutie
de invatamant superior pentru o perioada cumulata mai mare de 5 ani. La
implinirea acestui termen, contractul de munca al persoanei in cauza inceteaza
de drept.
(3) Conditiile minimale pentru ocuparea functiei
didactice de lector universitar/sef de lucrari sunt urmatoarele:
a) detinerea diplomei de doctor;
b) indeplinirea standardelor de ocupare a posturilor
didactice, specifice functiei, aprobate de senatul universitar, fara impunerea
unor conditii de vechime, conform legii.
(4) Conditiile pentru ocuparea functiei didactice
de conferentiar universitar sunt urmatoarele:
a) detinerea diplomei de doctor;
b) indeplinirea standardelor minimale pentru
ocuparea functiei de conferentiar universitar, standarde aprobate conform art.
219 alin. (1) lit. a);
c) indeplinirea standardelor de ocupare a
posturilor didactice, specifice functiei, aprobate de senatul universitar, fara
impunerea unor conditii de vechime, conform legii.
(5) Conditiile pentru ocuparea functiei didactice
de profesor universitar sunt urmatoarele:
a) detinerea diplomei de doctor;
b) detinerea atestatului de abilitare;
c) indeplinirea standardelor minimale pentru
ocuparea functiei de profesor universitar, standarde aprobate conform art. 219
alin. (1) lit. a);
d) indeplinirea standardelor de ocupare a
posturilor didactice, specifice functiei, aprobate de senatul universitar, fara
impunerea unor conditii de vechime, conform legii.
(6) In institutiile de invatamant superior,
suplimentar fata de alte conditii stabilite de lege, functia de asistent de
cercetare poate fi ocupata numai de persoane care sunt studenti-doctoranzi sau
care detin diploma de doctor.
(7) In institutiile de invatamant superior,
suplimentar fata de alte conditii stabilite de lege, functiile de cercetare de
cercetator stiintific sau superioare pot fi ocupate numai de persoane care
detin diploma de doctor.
(8) In invatamantul superior medical, candidatii la
concursul pentru ocuparea postului de asistent universitar trebuie sa aiba cel
putin titlul de medic rezident. Fac exceptie posturile de la disciplinele care
nu au corespondent in reteaua Ministerului Sanatatii si cele de la disciplinele
preclinice.
(9) In invatamantul superior medical, candidatii la
concursul pentru ocuparea posturilor de sef de lucrari si de conferentiar
trebuie sa aiba si titlul de medic specialist, iar candidatii la concursul
pentru ocuparea postului de profesor universitar trebuie sa aiba si titlul de
medic primar. Fac exceptie posturile de la disciplinele care nu au corespondent
in reteaua Ministerului Sanatatii si cele de la disciplinele preclinice.
(1) Datele si informatiile privind situatia
profesionala a personalului didactic si de cercetare si a celui
tehnic-administrativ se consemneaza intr-o fisa personala de serviciu. Accesul
la fisa personala de serviciu este permis numai persoanei in cauza, titularului
serviciului de resurse umane si conducatorului institutiei de invatamant
superior.
(2) Fisele de post individualizate se incadreaza la
nivel de departament sau scoala doctorala, in statul de functii. Statul de
functii constituie documentul legal in baza caruia se face salarizarea lunara a
fiecarui membru al personalului didactic si de cercetare.
(1) Rezultatele si performantele activitatilor
didactice si de cercetare ale personalului didactic si de cercetare dintr-o universitate
sunt evaluate periodic, la intervale de maximum 5 ani. Aceasta evaluare se face
in conformitate cu o metodologie aprobata si aplicata de catre senatul
universitar.
(2) Evaluarea de catre studenti a prestatiei
cadrelor didactice este obligatorie. Rezultatele evaluarilor sunt informatii
publice.
(3) Salarizarea personalului didactic si de
cercetare se face si in functie de rezultatele si performantele acestuia,
conform legii.
(4) Contractele de munca ale personalului didactic
si de cercetare includ asumarea unor standarde minime ale rezultatelor
activitatilor didactice si de cercetare si clauze privind incetarea
contractelor in conditiile neindeplinirii acestor standarde minime.
SECTIUNEA a 4-a
Drepturi si obligatii ale personalului didactic
Drepturi si obligatii ale personalului didactic
(1) Personalul din invatamantul superior are
drepturi si indatoriri care decurg din Carta universitara, din Codul de etica
universitara, din contractul individual de munca, precum si din legislatia in
vigoare.
(2) Protectia drepturilor salariatilor, precum si a
drepturilor de proprietate intelectuala asupra creatiei stiintifice, culturale
sau artistice este garantata si se asigura in conformitate cu prevederile
Cartei universitare si cu legislatia specifica in vigoare.
(3) Membrilor comunitatii universitare le este
garantata libertatea academica. In baza acesteia, ei pot exprima liber opinii
academice in spatiul universitar si au libertatea de predare, de cercetare si
de creatie, in conformitate cu criteriile de calitate academica.
(4) Personalul didactic si de cercetare are dreptul
de a publica studii, articole, volume sau opere de arta, de a candida la
obtinerea de granturi nationale si internationale, fara restrictii ale
libertatii academice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu