Parlamentul Romaniei
Legea 1 din 5 ianuarie 2011 (Legea 1/2011)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
TITLUL I
Dispozitii generale
Dispozitii generale
Art.
1. - Prezenta lege asigura
cadrul pentru exercitarea sub autoritatea statului roman a dreptului
fundamental la invatatura pe tot parcursul vietii. Legea reglementeaza
structura, functiile, organizarea si functionarea sistemului national de
invatamant de stat, particular si confesional.
(1) Legea are ca viziune promovarea unui invatamant
orientat pe valori, creativitate, capacitati cognitive, capacitati volitive si
capacitati actionale, cunostinte fundamentale si cunostinte, competente si
abilitati de utilitate directa, in profesie si in societate.
(2) Misiunea asumata de lege este de formare, prin
educatie, a infrastructurii mentale a societatii romanesti, in acord cu noile
cerinte, derivate din statutul Romaniei de tara membra a Uniunii Europene si
din functionarea in contextul globalizarii, si de generare sustenabila a unei
resurse umane nationale inalt competitive, capabila sa functioneze eficient in
societatea actuala si viitoare.
(3) Idealul educational al scolii romanesti consta
in dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a individualitatii umane, in
formarea personalitatii autonome si in asumarea unui sistem de valori care sunt
necesare pentru implinirea si dezvoltarea personala, pentru dezvoltarea
spiritului antreprenorial, pentru participarea cetateneasca activa in
societate, pentru incluziune sociala si pentru angajare pe piata muncii.
(4) Statul asigura cetatenilor Romaniei drepturi
egale de acces la toate nivelurile si formele de invatamant preuniversitar si
superior, precum si la invatarea pe tot parcursul vietii, fara nicio forma de
discriminare.
(5) Aceleasi drepturi se asigura si cetatenilor
celorlalte state membre ale Uniunii Europene, ai statelor apartinand Spatiului
Economic European si ai Confederatiei Elvetiene.
(6) Drepturile prevazute la alin. (4) sunt
recunoscute in mod egal minorilor care solicita sau au dobandit o forma de
protectie in Romania, minorilor straini si minorilor apatrizi a caror sedere pe
teritoriul Romaniei este oficial recunoscuta conform legii.
(7) In Romania invatamantul constituie prioritate
nationala.
Art.
3. - Principiile care guverneaza
invatamantul preuniversitar si superior, cat si invatarea pe tot parcursul
vietii din Romania sunt:
a) principiul echitatii - in baza caruia accesul la
invatare se realizeaza fara discriminare;
b) principiul calitatii - in baza caruia
activitatile de invatamant se raporteaza la standarde de referinta si la bune
practici nationale si internationale;
c) principiul relevantei - in baza caruia educatia
raspunde nevoilor de dezvoltare personala si social-economice;
d) principiul eficientei - in baza caruia se
urmareste obtinerea de rezultate educationale maxime, prin gestionarea
resurselor existente;
(1) Invatamantul preuniversitar din sistemul de
aparare, ordine publica si securitate nationala este invatamant de stat, parte
integranta a sistemului national de invatamant, si cuprinde: invatamant
e) principiul descentralizarii - in baza caruia
deciziile principale se iau de catre actorii implicati direct in proces;
f) principiul raspunderii publice - in baza caruia
unitatile si institutiile de invatamant raspund public de performantele lor;
g) principiul garantarii identitatii culturale a
tuturor cetatenilor romani si dialogului intercultural;
h) principiul asumarii, promovarii si pastrarii
identitatii nationale si a valorilor culturale ale poporului roman;
i) principiul recunoasterii si garantarii
drepturilor persoanelor apartinand minoritatilor nationale, dreptul la
pastrarea, la dezvoltarea si la exprimarea identitatii lor etnice, culturale,
lingvistice si religioase;
j) principiul asigurarii egalitatii de sanse;
k) principiul autonomiei universitare;
l) principiul libertatii academice;
m) principiul transparentei - concretizat in
asigurarea vizibilitatii totale a deciziei si a rezultatelor, prin comunicarea
periodica si adecvata a acestora;
n) principiul libertatii de gandire si al
independentei fata de ideologii, dogme religioase si doctrine politice;
o) principiul incluziunii sociale;
p) principiul centrarii educatiei pe beneficiarii
acesteia;
q) principiul participarii si responsabilitatii
parintilor;
r) principiul promovarii educatiei pentru sanatate,
inclusiv prin educatia fizica si prin practicarea activitatilor sportive;
s) principiul organizarii invatamantului confesional
potrivit cerintelor specifice fiecarui cult recunoscut;
t) principiul fundamentarii deciziilor pe dialog si
consultare;
u) principiul respectarii dreptului la opinie al
elevului/studentului ca beneficiar direct al sistemului de invatamant.
Art.
4. - Educatia si formarea
profesionala a copiilor, a tinerilor si a adultilor au ca finalitate principala
formarea competentelor, intelese ca ansamblu multifunctional si transferabil de
cunostinte, deprinderi/abilitati si aptitudini, necesare pentru:
a) implinirea si dezvoltarea personala, prin
realizarea propriilor obiective in viata, conform intereselor si aspiratiilor
fiecaruia si dorintei de a invata pe tot parcursul vietii;
b) integrarea sociala si participarea cetateneasca
activa in societate;
c) ocuparea unui loc de munca si participarea la
functionarea si dezvoltarea unei economii durabile;
d) formarea unei conceptii de viata, bazate pe
valorile umaniste si stiintifice, pe cultura nationala si universala si pe
stimularea dialogului intercultural;
e) educarea in spiritul demnitatii, tolerantei si
respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului;
f) cultivarea sensibilitatii fata de problematica
umana, fata de valorile moral-civice si a respectului pentru natura si mediul
inconjurator natural, social si cultural.
(1) In domeniul educatiei si al formarii
profesionale prin sistemul national de invatamant, dispozitiile prezentei legi
prevaleaza asupra oricaror prevederi din alte acte normative. In caz de
conflict intre acestea se aplica dispozitiile prezentei legi.
(2) Orice modificare sau completare a prezentei
legi intra in vigoare incepand cu prima zi a anului scolar, respectiv
universitar urmator celui in care a fost adoptata prin lege.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2),
dispozitiile prezentei legi care vizeaza evaluarile nationale de la finalul
invatamantului gimnazial sau liceal se aplica incepand cu promotia aflata in
primul an al invatamantului gimnazial, respectiv liceal, la data intrarii in
vigoare a modificarii sau a completarii.
(1) In Romania sunt valabile numai diplomele
recunoscute de statul roman, conform legislatiei in vigoare.
(2) Regimul actelor de studii emise de unitatile si
de institutiile de invatamant se stabileste prin ordin al ministrului
educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(3) Continutul si formatul actelor de studii sunt
stabilite prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(1) In unitatile, in institutiile de invatamant si
in toate spatiile destinate educatiei si formarii profesionale sunt interzise
activitatile care incalca normele de moralitate si orice activitati care pot
pune in pericol sanatatea si integritatea fizica sau psihica a copiilor si a
tinerilor, respectiv a personalului didactic, didactic auxiliar si nedidactic,
precum si activitatile de natura politica si prozelitismul religios.
(2) Privatizarea unitatilor si a institutiilor de invatamant
de stat este interzisa.
Art.
8. - Pentru finantarea educatiei
nationale se aloca anual din bugetul de stat si din bugetele autoritatilor
publice locale minimum 6% din produsul intern brut al anului respectiv.
Suplimentar, unitatile si institutiile de invatamant pot obtine si utiliza
autonom venituri proprii. Pentru activitatea de cercetare stiintifica se aloca
anual, de la bugetul de stat, minimum 1% din produsul intern brut al anului
respectiv.
(1) Principiile finantarii invatamantului
preuniversitar sunt urmatoarele:
a) transparenta fundamentarii si alocarii
fondurilor;
b) echitatea distribuirii fondurilor destinate unui
invatamant de calitate;
c) adecvarea volumului de resurse in functie de
obiectivele urmarite;
d) predictibilitatea, prin utilizarea unor
mecanisme financiare coerente si stabile;
e) eficienta utilizarii resurselor.
(2) Statul asigura finantarea de baza pentru toti
prescolarii si pentru toti elevii din invatamantul general obligatoriu de stat,
particular si confesional acreditat. De asemenea, statul asigura finantarea de
baza pentru invatamantul profesional si liceal acreditat, de stat, particular
si confesional, precum si pentru cel postliceal de stat. Finantarea se face in
baza si in limitele costului standard per elev sau per prescolar, dupa
metodologia elaborata de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului.
(3) Invatamantul de stat este gratuit. Pentru unele
activitati, niveluri, cicluri si programe de studii se pot percepe taxe, in
conditiile stabilite de prezenta lege.
(4) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului, prin organismul specializat, stabileste anual costul standard per
prescolar/elev, cost care sta la baza finantarii de baza. De suma aferenta
beneficiaza toti prescolarii si elevii din invatamantul preuniversitar de stat,
precum si prescolarii si elevii din invatamantul general obligatoriu,
profesional si liceal, particular si confesional, care studiaza in unitati de
invatamant acreditate si evaluate periodic, conform legislatiei in vigoare.
(5) Finantarea de baza a invatamantului
preuniversitar se face dupa principiul "resursa financiara urmeaza
elevul", in baza caruia alocatia bugetara aferenta unui elev sau unui
prescolar se transfera la unitatea de invatamant la care acesta invata, cu
respectarea prevederilor alin. (2)-(4).
(6) Invatamantul poate sa fie finantat si direct de
catre operatori economici, precum si de alte persoane fizice sau juridice, in
conditiile legii.
(7) Invatamantul poate fi sustinut prin burse,
credite de studii, taxe, donatii, sponsorizari, surse proprii si alte surse
legale.
(1) In Romania, invatamantul este serviciu de
interes public si se desfasoara, in conditiile prezentei legi, in limba romana,
precum si in limbile minoritatilor nationale si in limbi de circulatie
internationala.
(2) In fiecare localitate se organizeaza si
functioneaza unitati de invatamant sau formatiuni de studiu cu limba de predare
romana si/sau, dupa caz, cu predarea in limbile minoritatilor nationale ori se
asigura scolarizarea fiecarui elev in limba sa materna in cea mai apropiata
localitate in care este posibil.
(3) Invatarea in scoala a limbii romane, ca limba
oficiala de stat, este obligatorie pentru toti cetatenii romani. Planurile de
invatamant trebuie sa cuprinda numarul de ore necesar si suficient invatarii
limbii romane. Autoritatile administratiei publice asigura conditiile materiale
si resursele umane care sa permita insusirea limbii romane.
(4) In sistemul national de invatamant, documentele
scolare si universitare oficiale, nominalizate prin ordin al ministrului
educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, se intocmesc numai in limba
romana. Celelalte inscrisuri scolare si universitare pot fi redactate in limba
de predare.
(5) Unitatile si institutiile de invatamant pot
efectua si emite, la cerere, contra cost, traduceri oficiale ale documentelor
si ale altor inscrisuri scolare si universitare proprii, cu respectarea
prevederilor legale.
(1) Guvernul sprijina invatamantul in limba romana
in tarile in care traiesc romani, cu respectarea legislatiei statului
respectiv.
(2) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului, in colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, prin Institutul
Limbii Romane, poate organiza unitati de invatamant cu predare in limba romana
pe langa oficiile diplomatice si institutiile culturale ale Romaniei in
strainatate, poate sustine lectorate in universitati din strainatate, precum si
cursuri de limba, cultura si civilizatie romaneasca.
(1) Statul sustine anteprescolarii, prescolarii,
elevii si studentii cu probleme si nevoi sociale, precum si pe aceia cu cerinte
educationale speciale.
(2) Statul acorda burse sociale de studii elevilor
si studentilor proveniti din familii defavorizate, precum si celor
institutionalizati, in conditiile legii.
(3) Statul acorda premii, burse, locuri in tabere
si alte asemenea stimulente elevilor si studentilor cu performante scolare si
universitare, precum si cu rezultate remarcabile in educatia si formarea lor
profesionala sau in activitati culturale si sportive.
(4) Elevii si studentii care beneficiaza de burse
sociale de studii pot primi si burse pentru performante scolare si
universitare.
(5) Statul si alti factori interesati sustin
financiar activitatile de performanta, de nivel national si international, ale
elevilor si studentilor.
(6) Statul garanteaza dreptul la educatie al
tuturor persoanelor cu cerinte educationale speciale. Invatamantul special si
special integrat sunt parte componenta a sistemului national de invatamant
preuniversitar.
(7) Invatamantul special si special integrat
reprezinta o forma de instruire scolara diferentiata, adaptata, precum si o
forma de asistenta educationala, sociala si medicala complexa, destinata
persoanelor cu cerinte educationale speciale.
(8) Elevii care in localitatea de domiciliu nu au
posibilitatea de a invata intr-o unitate de invatamant vor fi sprijiniti prin
decontarea cheltuielilor de transport la cea mai apropiata unitate de
invatamant sau vor primi cazare si masa gratuite in internatele scolare, cu
exceptia celor inscrisi in invatamantul postliceal.
(1) Invatarea pe tot parcursul vietii este un drept
garantat de lege.
(2) Invatarea pe tot parcursul vietii include
totalitatea activitatilor de invatare realizate de fiecare persoana, incepand
cu educatia timpurie, in scopul dobandirii de cunostinte, formarii de
deprinderi/abilitati si dezvoltarii de aptitudini semnificative din perspectiva
personala, civica, sociala si/sau ocupationala.
(1) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului proiecteaza, fundamenteaza si aplica strategiile nationale in
domeniul educatiei, cu consultarea asociatiilor reprezentative ale
profesorilor, structurilor asociative reprezentative ale parintilor,
Consiliului National al Rectorilor, structurilor asociative ale universitatilor
si scolilor de stat, particulare si confesionale, Consiliului Minoritatilor
Nationale, sindicatelor reprezentative din invatamant, asociatiilor
reprezentative ale elevilor, asociatiilor reprezentative ale studentilor,
autoritatilor administratiei publice, mediului de afaceri si organizatiilor
neguvernamentale finantatoare care sustin programe educative/federatii ale
furnizorilor de servicii sociale.
(2) Statul incurajeaza dezvoltarea parteneriatului
public-privat.
(1) Cultele recunoscute oficial de stat pot
solicita Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului
organizarea unui invatamant teologic specific in cadrul invatamantului de stat
in universitatile de stat existente, ca facultati cu dubla subordonare,
destinat pregatirii personalului de cult si activitatii social-misionare a cultelor,
numai pentru absolventii invatamantului liceal, proportional cu ponderea
numerica a fiecarui cult in configuratia religioasa a tarii, potrivit
recensamantului oficial. Infiintarea, organizarea si functionarea acestui
invatamant se realizeaza potrivit legii.
(2) Cultele recunoscute de stat au dreptul de a
organiza invatamant confesional prin infiintarea si administrarea propriilor
unitati si institutii de invatamant particular, conform prevederilor prezentei
legi.
TITLUL II
Invatamantul preuniversitar
Invatamantul preuniversitar
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Dispozitii generale
(1) Invatamantul general obligatoriu este de 10
clase si cuprinde invatamantul primar si cel gimnazial. Invatamantul liceal
devine obligatoriu pana cel mai tarziu in anul 2020.
(2) Obligatia de a frecventa invatamantul de 10
clase, la forma cu frecventa, inceteaza la varsta de 18 ani.
(3) In scopul realizarii finalitatilor educatiei si
a formarii profesionale prin sistemul national de invatamant, invatamantul
liceal de stat este generalizat si gratuit.
Art.
17. - Pe durata scolarizarii in
invatamantul preuniversitar, cu exceptia invatamantului postliceal, copiii
beneficiaza de alocatia de stat pentru copii, in conditiile legii.
(1) Planurile-cadru ale invatamantului primar,
gimnazial, liceal si profesional includ religia ca disciplina scolara, parte a
trunchiului comun. Elevilor apartinand cultelor recunoscute de stat, indiferent
de numarul lor, li se asigura dreptul constitutional de a participa la ora de
religie, conform confesiunii proprii.
(2) La solicitarea scrisa a elevului major,
respectiv a parintilor sau a tutorelui legal instituit pentru elevul minor,
elevul poate sa nu frecventeze orele de religie. In acest caz, situatia scolara
se incheie fara disciplina Religie. In mod similar se procedeaza si pentru
elevul caruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat conditiile pentru
frecventarea orelor la aceasta disciplina.
(3) Disciplina Religie poate fi predata numai de
personalul didactic calificat conform prevederilor prezentei legi si abilitat
in baza protocoalelor incheiate intre Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului si cultele religioase recunoscute oficial de stat.
(1) In sistemul national de invatamant, unitatile de
invatamant de stat au personalitate juridica daca se organizeaza si
functioneaza, dupa caz, astfel:
a) cu minimum 300 de elevi;
b) cu minimum 300 de elevi, prescolari si
anteprescolari;
c) cu minimum 150 de prescolari si anteprescolari;
d) cu minimum 100 de elevi si/sau prescolari, in
cazul unitatilor de invatamant special.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in
unitatile administrativ-teritoriale in care numarul total al elevilor,
prescolarilor si anteprescolarilor nu se incadreaza in prevederile alin. (1),
se organizeaza o singura unitate de invatamant cu personalitate juridica.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in
functie de necesitatile locale, se organizeaza, la cererea parintilor sau
tutorilor legali si in conditiile legii, grupe, clase sau unitati de invatamant
preuniversitar cu personalitate juridica, cu predare in limba romana.
(4) Pentru asigurarea accesului egal la educatie si
formare profesionala, autoritatile administratiei publice locale, in baza
avizului conform al inspectoratelor scolare, aproba organizarea, functionarea
si, dupa caz, dizolvarea unor structuri de invatamant, fara personalitate
juridica - ca parti ale unei unitati de invatamant cu personalitate juridica -
si subordonate aceluiasi ordonator principal de credite, in conditiile legii.
(5) In cazul unitatilor de invatamant confesional
preuniversitar de stat existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
cultele respective si Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului au obligatia ca, in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a
prezentei legi sa elaboreze o metodologie de functionare aprobata prin hotarare
a Guvernului, care stabileste relatia juridica, patrimoniala, financiara si
administrativa.
(1) Autoritatile administratiei publice locale
asigura, in conditiile legii, buna desfasurare a invatamantului preuniversitar
in localitatile in care acestea isi exercita autoritatea.
(2) Neindeplinirea de catre autoritatile
administratiei publice locale a obligatiilor ce le revin in organizarea si
functionarea invatamantului preuniversitar se sanctioneaza conform legii.
(1) Sistemul de invatamant preuniversitar are
caracter deschis. In invatamantul preuniversitar, trecerea elevilor de la o
unitate scolara la alta, de la o clasa la alta, de la un profil la altul si de
la o filiera la alta este posibila in conditiile stabilite prin metodologia
elaborata de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(2) Elevii din invatamantul preuniversitar de stat
si particular se pot transfera la alte unitati de invatamant de stat sau
particular, cu acordul unitatii primitoare.
(3) Statul garanteaza dreptul la educatie
diferentiata, pe baza pluralismului educational, in acord cu particularitatile
de varsta si individuale.
(4) Elevii cu performante scolare exceptionale pot
promova 2 ani de studii intr-un an scolar la decizia unitatii de invatamant, pe
baza unei metodologii nationale aprobate prin ordin al ministrului educatiei,
cercetarii, tineretului si sportului.
CAPITOLUL II
Structura sistemului national de invatamant preuniversitar
Structura sistemului national de invatamant preuniversitar
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Dispozitii generale
Art. 22. -
(1) Sistemul national de invatamant preuniversitar
este constituit din ansamblul unitatilor de invatamant de stat, particulare si
confesionale autorizate/acreditate.
(2) Invatamantul preuniversitar este organizat pe
niveluri, forme de invatamant si, dupa caz, filiere si profiluri si asigura
conditiile necesare pentru dobandirea competentelor-cheie si pentru
profesionalizarea progresiva.
(1) Sistemul national de invatamant preuniversitar
cuprinde urmatoarele niveluri:
a) educatia timpurie (0-6 ani), formata din nivelul
anteprescolar (0-3 ani) si invatamantul prescolar (3-6 ani), care cuprinde
grupa mica, grupa mijlocie si grupa mare;
b) invatamantul primar, care cuprinde clasa
pregatitoare si clasele I-IV;
c) invatamantul secundar, care cuprinde:
(i) invatamantul secundar inferior sau gimnazial,
care cuprinde clasele V-IX;
(ii) invatamantul secundar superior sau liceal, care
cuprinde clasele de liceu X-XII/XIII, cu urmatoarele filiere: teoretica,
vocationala si tehnologica;
d) invatamantul profesional, cu durata intre 6 luni
si 2 ani;
e) invatamantul tertiar nonuniversitar, care
cuprinde invatamantul postliceal.
(2) Invatamantul liceal, vocational si tehnologic,
invatamantul profesional si invatamantul postliceal se organizeaza pentru
specializari si calificari stabilite de Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului, in conformitate cu Registrul national al
calificarilor.
(1) Invatamantul general obligatoriu este format
din invatamantul primar si invatamantul secundar inferior.
(2) Invatamantul tehnic cuprinde clasele a XII-a si
a XIII-a din invatamantul liceal, filiera tehnologica.
(3) Invatamantul profesional si tehnic este format
din: invatamant profesional, invatamant tehnic si invatamant postliceal.
(1) Formele de organizare a invatamantului
preuniversitar sunt: invatamant cu frecventa si invatamant cu frecventa redusa.
(2) Invatamantul obligatoriu este invatamant cu
frecventa. In mod exceptional, pentru persoanele care au depasit cu mai mult de
3 ani varsta clasei, invatamantul obligatoriu se poate organiza si in forma de
invatamant cu frecventa redusa, in conformitate cu prevederile unei metodologii
elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(3) Pentru copiii cu cerinte educationale speciale
sau nedeplasabili din motive medicale, se poate organiza invatamant la
domiciliu sau pe langa unitatile de asistenta medicala.
Art.
26. - Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului poate stabili, prin hotarare a Guvernului,
functionarea in sistemul de invatamant preuniversitar a unor unitati-pilot,
experimentale si de aplicatie.
SECTIUNEA a 2-a
Educatia anteprescolara
Educatia anteprescolara
(1) Educatia anteprescolara se organizeaza in crese
si, dupa caz, in gradinite si in centre de zi.
(2) Organizarea unitatilor de educatie timpurie
anteprescolara, continutul educativ, standardele de calitate si metodologia de
organizare ale acesteia se stabilesc prin hotarare a Guvernului, initiata de
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, in termen de
maximum 12 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
(3) Asigurarea personalului didactic necesar
desfasurarii educatiei anteprescolare se face de catre autoritatile
administratiei publice locale, impreuna cu inspectoratele scolare, cu
respectarea standardelor de calitate si a legislatiei in vigoare.
(4) Tipurile si modalitatile de finantare a
serviciilor de educatie timpurie anteprescolara se reglementeaza prin hotarare
a Guvernului, in termen de maximum 12 luni de la intrarea in vigoare a
prezentei legi. Finantarea din resurse publice se poate acorda numai
furnizorilor de servicii de educatie timpurie acreditati, de stat sau privati.
(5) Acreditarea furnizorilor de educatie timpurie
anteprescolara se realizeaza in conformitate cu prevederile metodologiei
elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si
Ministerul Sanatatii.
(6) Statul sprijina educatia timpurie, ca parte
componenta a invatarii pe tot parcursul vietii, prin acordarea unor cupoane
sociale. Acestea vor fi acordate in scop educational, conform legislatiei in
domeniul asistentei sociale, in functie de veniturile familiei, din bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.
(7) Modalitatea de acordare a cupoanelor sociale
prevazute la alin. (6) se stabileste prin norme metodologice adoptate prin
hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei si
Protectiei Sociale.
SECTIUNEA a 3-a
Invatamantul prescolar
Invatamantul prescolar
(1) Invatamantul prescolar se organizeaza in
gradinite cu program normal, prelungit si saptamanal. Gradinitele pot functiona
ca unitati cu personalitate juridica sau in cadrul altor unitati scolare cu
personalitate juridica.
(2) Autoritatile administratiei publice locale si
inspectoratele scolare asigura conditiile pentru generalizarea treptata a
invatamantului prescolar.
SECTIUNEA a 4-a
Invatamantul primar
Invatamantul primar
(1) Invatamantul primar se organizeaza si
functioneaza, de regula, cu program de dimineata.
(2) In clasa pregatitoare sunt inscrisi copiii care
au implinit varsta de 6 ani pana la data inceperii anului scolar. La
solicitarea scrisa a parintilor, a tutorilor sau a sustinatorilor legali, pot
fi inscrisi in clasa pregatitoare si copiii care implinesc varsta de 6 ani pana
la sfarsitul anului calendaristic, daca dezvoltarea lor psihosomatica este
corespunzatoare.
(3) In clasa pregatitoare din invatamantul special
sunt inscrisi copii cu cerinte educationale speciale, care implinesc varsta de
8 ani pana la data inceperii anului scolar. La solicitarea scrisa a parintilor,
a tutorilor legali sau a sustinatorilor legali, pot fi inscrisi in clasa
pregatitoare si copii cu cerinte educationale speciale cu varste cuprinse intre
6 si 8 ani la data inceperii anului scolar.
(4) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului poate aproba organizarea de programe educationale de tip "A
doua sansa", in vederea promovarii invatamantului primar pentru persoanele
care depasesc cu 4 ani varsta corespunzatoare clasei si care, din diferite
motive, nu au absolvit acest nivel de invatamant pana la varsta de 14 ani.
SECTIUNEA a 5-a
Invatamantul gimnazial
Invatamantul gimnazial
(1) Invatamantul gimnazial se organizeaza si
functioneaza, de regula, cu program de dimineata.
(2) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului, in colaborare cu autoritatile administratiei publice locale, prin
inspectoratele scolare, poate organiza programe educationale de tip "A
doua sansa", in vederea promovarii invatamantului gimnazial pentru
persoane care
depasesc cu peste 4 ani
varsta corespunzatoare clasei si care, din diferite motive, nu au absolvit
invatamantul secundar, gimnazial.
(3) Absolventii invatamantului gimnazial care nu
continua studiile in invatamantul liceal pot sa finalizeze, pana la varsta de
18 ani, cel putin un program de pregatire profesionala care permite dobandirea
unei calificari corespunzatoare Cadrului national al calificarilor.
SECTIUNEA a 6-a
Invatamantul liceal
Invatamantul liceal
(1) Invatamantul liceal cuprinde urmatoarele
filiere si profiluri:
a) filiera teoretica, cu profilurile umanist si
real;
b) filiera tehnologica, cu profilurile tehnic,
servicii, resurse naturale si protectia mediului;
c) filiera vocationala, cu profilurile militar,
teologic, sportiv, artistic si pedagogic.
(2) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului este abilitat sa stabileasca prin planurile-cadru de invatamant,
in functie de dinamica sociala, economica si educationala, specializari
diferite in cadrul profilurilor prevazute la alin. (1).
(3) Durata studiilor in invatamantul liceal - forma
de invatamant cu frecventa - este de 3 ani pentru filiera teoretica, de 3 sau
de 4 ani pentru filiera vocationala si de 4 ani pentru filiera tehnologica, in
conformitate cu planurile-cadru aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului. Pentru unele forme de invatamant cu frecventa si cu
frecventa redusa, durata studiilor se prelungeste cu un an.
(4) Invatamantul liceal se organizeaza si
functioneaza, de regula, ca invatamant cu frecventa. Acesta se poate organiza
si poate functiona si ca invatamant cu frecventa redusa, in unitatile de
invatamant stabilite de inspectoratul scolar, in colaborare cu autoritatile
administratiei publice locale.
(5) Unitatile de invatamant liceal se organizeaza
cu una sau mai multe filiere si unul sau mai multe profiluri. In cadrul
profilurilor se pot organiza una sau mai multe calificari profesionale sau
specializari, conform legii.
(6) Absolventii invatamantului liceal care au
dobandit formal, nonformal sau informal competente profesionale pot sustine
examen de certificare a calificarii, in conditiile legii. Absolventii care
promoveaza examenul de certificare dobandesc certificat de calificare si
suplimentul descriptiv al certificatului, conform Europass.
(7) Unitatile de invatamant in care se organizeaza
filiera tehnologica sau vocationala a liceului sunt stabilite de inspectoratele
scolare, cu consultarea autoritatilor administratiei publice locale, avand in
vedere tendintele de dezvoltare sociala si economica precizate in documentele
strategice regionale, judetene si locale.
SECTIUNEA a 7-a
Invatamantul tehnologic si vocational
Invatamantul tehnologic si vocational
(1) Invatamantul liceal tehnologic si vocational se
poate organiza in cadrul liceelor din filiera tehnologica sau vocationala,
pentru calificari din Registrul national al calificarilor, actualizat periodic,
in functie de nevoile pietei muncii, identificate prin documente strategice de
planificare a ofertei de formare regionale, judetene si locale.
(2) Invatamantul liceal tehnologic si vocational se
poate organiza si pe baza solicitarilor din partea angajatorilor privati sau ai
Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, pe baza unor contracte de
scolarizare.
(3) Absolventii clasei a XI-a din cadrul filierei
tehnologice sau vocationale care au finalizat un stagiu de pregatire practica
pot sustine examen de certificare a calificarii corespunzator nivelului de
certificare stabilit prin Cadrul national al calificarilor.
(4) Stagiile de pregatire practica de pe parcursul
filierei tehnologice sau vocationale se pot organiza la nivelul unitatii de
invatamant si/sau la operatorii economici ori institutiile publice cu care
unitatea de invatamant are incheiate contracte pentru pregatire practica sau la
organizatii-gazda din strainatate, in cadrul unor programe ale Uniunii Europene
- componenta de formare profesionala initiala. Durata stagiului de pregatire
practica este stabilita prin planul-cadru de invatamant, aprobat de Ministerul
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(5) Operatorii economici care asigura, pe baza de
contract cu unitatile de invatamant, burse de scolarizare, stagii de pregatire
practica a elevilor, dotarea spatiilor de pregatire practica sau locuri de
munca pentru absolventi pot beneficia de facilitati fiscale, potrivit
prevederilor legale.
SECTIUNEA a 8-a
Invatamantul profesional
Invatamantul profesional
(1) Invatamantul profesional se poate organiza in
scoli profesionale care pot fi unitati independente sau afiliate liceelor
tehnologice, de stat sau particulare.
(2) Pregatirea prin invatamantul profesional se
realizeaza pe baza standardelor de pregatire profesionala aprobate de
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, in urma consultarii
partenerilor sociali. Standardele de pregatire profesionala se realizeaza pe
baza standardelor ocupationale validate de comitetele sectoriale.
(3) Absolventii invatamantului profesional, care
promoveaza examenul de certificare a calificarii profesionale, dobandesc
certificat de calificare profesionala si suplimentul descriptiv al
certificatului, conform Europass.
(4) Modul de organizare si de desfasurare a
examenului de certificare a calificarii profesionale este reglementat de
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului prin metodologie,
care se da publicitatii la inceputul ciclului.
(5) Absolventii invatamantului profesional, care promoveaza
examenul de certificare a calificarii profesionale, pot urma cursurile
invatamantului liceal cu frecventa redusa.
(6) Absolventii invatamantului gimnazial care
intrerup studiile pot finaliza, pana la varsta de 18 ani, cel putin un program
de pregatire profesionala care permite dobandirea unei calificari
corespunzatoare Cadrului national al calificarilor.
(7) Programele de pregatire profesionala, prevazute
la alin. (6), sunt organizate prin unitatile de invatamant de stat si sunt
gratuite, in conditiile in care sunt finalizate pana la varsta de 18 ani.
(8) Durata si continutul programelor de pregatire
profesionala sunt stabilite de unitatea de invatamant, pe baza standardelor
ocupationale, prin consultare cu angajatorii.
(9) Programele de pregatire profesionala se
finalizeaza cu examen de certificare a calificarii. Organizarea si desfasurarea
examenului de certificare a calificarii sunt reglementate de Autoritatea
Nationala pentru Calificari.
(10) Statul sustine invatamantul profesional si
invatamantul liceal - filiera tehnologica sau vocationala, prin:
a) recunoasterea in invatamantul tertiar
nonuniversitar a studiilor obtinute in cadrul invatamantului liceal - filiera
tehnologica sau vocationala, in baza unui regulament propriu;
b) finantarea partiala la scolarizarea in cadrul
scolilor postliceale de stat;
c) burse speciale si alte forme de sprijin
material.
SECTIUNEA a 9-a
Invatamantul militar preuniversitar
Invatamantul militar preuniversitar
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu