(3) Toate deciziile privind patrimoniul
institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale particulare
sunt luate de catre consiliul de administratie.
SECTIUNEA a 5-a
Desfiintarea institutiilor de invatamant superior
particulare si confesionale particulare
Desfiintarea institutiilor de invatamant superior
particulare si confesionale particulare
(1) Desfiintarea, dizolvarea sau lichidarea
institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale particulare se
face in conditiile legii. Initiativa desfiintarii institutiilor de invatamant
superior particulare sau confesionale particulare poate apartine si
fondatorilor.
(2) In caz de desfiintare, dizolvare sau lichidare,
patrimoniul institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale
particulare revine fondatorilor.
(3) Desfiintarea universitatilor particulare se va
face cu protectia intereselor studentilor.
SECTIUNEA a 6-a
Finantarea institutiilor de invatamant superior
particulare si confesionale particulare
Finantarea institutiilor de invatamant superior
particulare si confesionale particulare
Art.
231. - Sursele de finantare ale
institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale particulare
sunt compuse din:
a) sumele depuse de fondatori;
b) taxe de studiu si alte taxe scolare;
c) sponsorizari, donatii, granturi si finantari
acordate pe baza de competitie, exploatarea rezultatelor cercetarii,
dezvoltarii, inovarii si alte surse legal constituite.
TITLUL IV
Statutul personalului didactic
Statutul personalului didactic
CAPITOLUL I
Statutul personalului didactic din invatamantul preuniversitar
Statutul personalului didactic din invatamantul preuniversitar
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Dispozitii generale
a) functiile, competentele, responsabilitatile,
drepturile si obligatiile specifice personalului didactic si didactic auxiliar,
precum si ale celui de conducere, de indrumare si de control;
b) formarea initiala si continua a personalului
didactic si a personalului de conducere, de indrumare si de control;
c) conditiile si modalitatile de ocupare a
posturilor si a functiilor didactice, didactice auxiliare, a functiilor de
conducere, de indrumare si de control, precum si conditiile si modalitatile de
eliberare din aceste posturi si functii, de incetare a activitatii si de
pensionare a personalului didactic si didactic auxiliar;
d) criteriile de normare, de acordare a
distinctiilor si de aplicare a sanctiunilor.
(1) Personalul didactic cuprinde persoanele din
sistemul de invatamant responsabile cu instruirea si educatia.
(2) Din categoria personalului didactic pot face
parte persoanele care indeplinesc conditiile de studii prevazute de lege, care
au capacitatea de exercitare deplina a drepturilor, o conduita morala conforma
deontologiei profesionale si sunt apte din punct de vedere medical si
psihologic pentru indeplinirea functiei.
(1) Incadrarea si mentinerea intr-o functie
didactica sau didactica auxiliara, precum si intr-o functie de conducere, de
indrumare si de control sunt conditionate de prezentarea unui certificat
medical, eliberat pe un formular specific elaborat de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, impreuna cu Ministerul Sanatatii.
Incompatibilitatile de ordin medical cu functia didactica sunt stabilite prin
protocol incheiat intre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului si Ministerul Sanatatii.
(2) Personalul didactic, didactic auxiliar, de
conducere, de indrumare si de control care se considera nedreptatit poate
solicita o expertiza a capacitatii de munca.
(3) Nu pot ocupa functiile prevazute la alin. (1)
persoanele lipsite de acest drept, pe durata stabilita printr-o hotarare
judecatoreasca definitiva de condamnare penala.
(4) In situatii de inaptitudine profesionala de
natura psihocomportamentala, conducerea unitatii sau a institutiei de
invatamant poate solicita, cu acordul consiliului de administratie, un nou
examen medical complet. Aceeasi prevedere se aplica, in mod similar, functiilor
de conducere, de indrumare si de control, precum si personalului din unitatile
conexe invatamantului.
(5) Nu pot ocupa posturile didactice, de conducere
sau de indrumare si de control in invatamant persoanele care desfasoara
activitati incompatibile cu demnitatea functiei didactice, cum sunt:
a) prestarea de catre cadrul didactic a oricarei
activitati comerciale in incinta unitatii de invatamant sau in zona limitrofa;
b) comertul cu materiale obscene sau pornografice
scrise, audio ori vizuale;
c) practicarea, in public, a unor activitati cu
componenta lubrica sau altele care implica exhibarea, in maniera obscena, a
corpului.
Art.
235. - Pentru institutiile de
invatamant militar si invatamant de informatii, ordine publica si securitate
nationala, se prevad urmatoarele:
a) aplicarea prevederilor prezentei legi la
specificul militar/de informatii, ordine publica si securitate nationala se
face prin ordine, regulamente si instructiuni proprii;
b) personalul didactic militar/de informatii,
ordine publica si securitate nationala si civil se constituie din personalul
prevazut in prezenta lege si din corpul instructorilor militari/de informatii,
ordine publica si securitate nationala;
c) personalul didactic militar/de informatii,
ordine publica si securitate nationala are drepturile si indatoririle care
decurg din prezenta lege si din calitatea de cadru militar in activitate,
respectiv de functionar public cu statut special;
d) pentru functiile didactice aferente corpului
instructorilor militari/de informatii, ordine publica si securitate nationala,
conditiile care se cer pentru ocuparea acestora, precum si normele didactice,
competentele si responsabilitatile se stabilesc prin instructiuni proprii;
e) perfectionarea pregatirii personalului didactic
se realizeaza conform prevederilor prezentei legi si reglementarilor specific
militare/de informatii, ordine publica si securitate nationala;
f) personalul didactic, inclusiv cel din corpul
instructorilor militari/de informatii, ordine publica si securitate nationala,
poate obtine definitivarea in invatamant si gradele didactice, in conditiile
stabilite de prezenta lege.
SECTIUNEA a 2-a
Formarea initiala si continua.
Cariera didactica
Formarea initiala si continua.
Cariera didactica
(1) Formarea initiala pentru ocuparea functiilor
didactice din invatamantul preuniversitar cuprinde:
a) formarea initiala, teoretica, in specialitate,
realizata prin universitati, in cadrul unor programe acreditate potrivit legii;
b) master didactic cu durata de 2 ani;
c) stagiul practic cu durata de un an scolar,
realizat intr-o unitate de invatamant, sub coordonarea unui profesor mentor.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1),
formarea personalului din educatia anteprescolara se realizeaza prin liceele
pedagogice.
(3) Pentru a obtine alta specializare, absolventii
studiilor de licenta pot urma un modul de minimum 90 de credite transferabile
care atesta obtinerea de competente de predare a unei discipline din domeniul
fundamental aferent domeniului de specializare inscris pe diploma de licenta.
Acest modul poate fi urmat in paralel cu masterul didactic sau dupa finalizarea
acestuia.
(1) In calitatea sa de principal finantator, pe
baza analizei nevoilor de formare din sistem, Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului stabileste reperele curriculare si calificarile de
formare initiala teoretica in specialitate a personalului didactic.
(2) Programele de formare initiala teoretica in
specialitate si psihopedagogica sunt acreditate si evaluate periodic de catre
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, prin intermediul
ARACIS sau al altor organisme abilitate, potrivit legii.
(1) Studentii si absolventii de invatamant superior
care opteaza pentru profesiunea didactica au obligatia sa absolve cursurile
unui master didactic cu durata de 2 ani.
(2) Programele de studii ale masterului didactic
sunt elaborate pe baza standardelor profesionale pentru functiile didactice, se
aproba de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si
se acrediteaza conform legii.
(3) Studentii care frecventeaza cursurile
masterului didactic acreditat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului intr-o institutie publica pot beneficia de burse de studiu
finantate de la bugetul de stat.
(4) Cuantumul unei burse acordate de la bugetul de
stat este egal cu salariul net al unui profesor debutant.
(5) Criteriile de acordare a burselor de la bugetul
de stat se stabilesc de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului.
(6) Absolventilor masterului didactic li se
elibereaza diploma de master didactic in domeniul programului de licenta.
(7) Planurile de invatamant ale studiilor de
licenta in specialitatea pedagogia invatamantului primar si prescolar sunt
elaborate pe baza standardelor profesionale stabilite de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(1) Inscrierea pentru efectuarea stagiului practic
prevazut la art. 236 alin. (1) lit. c) este conditionata de obtinerea diplomei
de licenta si a diplomei de master didactic.
(2) In vederea realizarii pregatirii practice din
cadrul masterului didactic se constituie o retea permanenta de unitati de
invatamant, in baza unor acorduri-cadru incheiate intre unitatile/institutiile
de invatamant care asigura formarea initiala si inspectoratele scolare, in
conditii stabilite prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului
si sportului.
(3) Pe baza acestor acorduri-cadru,
unitatile/institutiile de invatamant care asigura formarea initiala incheie
contracte de colaborare cu durata de 1-4 ani scolari cu unitatile de invatamant
din reteaua prevazuta la alin. (2) pentru stabilirea conditiilor de organizare
si desfasurare a stagiilor practice.
(4) Unitatile/institutiile de invatamant care
asigura formarea initiala pot realiza independent parteneriate cu institutii
ofertante de servicii in domeniu - centre de consiliere, cluburi si palate ale
copiilor, centre logopedice si organizatii nonguvernamentale.
(5) Pregatirea practica din cadrul masterului
didactic se poate derula sub forma unei perioade de stagiu in strainatate in
cadrul unui program al Uniunii Europene - componenta dedicata formarii initiale
a profesorilor - perioada certificata prin documentul Europass Mobilitate.
(1) Ocuparea unei functii didactice pentru perioada
stagiului practic cu durata de un an scolar se realizeaza prin:
a) concurs pe posturi/catedre vacante/rezervate;
b) repartizare de catre inspectoratul scolar
judetean/al municipiului Bucuresti pe posturile ramase neocupate in urma
concursului.
(2) Persoanelor aflate in perioada stagiului
practic cu durata de un an scolar li se aplica, in mod corespunzator functiei
didactice ocupate temporar, toate prevederile prezentei legi, precum si toate
celelalte prevederi corespunzatoare din legislatia in vigoare.
(1) Examenul national de definitivare in invatamant
este organizat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului,
conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei,
cercetarii, tineretului si sportului, si cuprinde:
a) etapa I, eliminatorie - realizata de catre
inspectoratele scolare in perioada stagiului practic cu durata de un an scolar
si constand in evaluarea activitatii profesionale la nivelul unitatii de
invatamant, evaluarea portofoliului profesional personal si in sustinerea a cel
putin doua inspectii la clasa;
b) etapa a II-a, finala - realizata la finalizarea
stagiului practic cu durata de un an scolar si constand intr-o examinare
scrisa, pe baza unei tematici si a unei bibliografii aprobate de Ministerul
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, pentru fiecare specialitate in
parte.
(2) Cadrele didactice care promoveaza examenul de
definitivat dobandesc titlul de profesor cu drept de practica in invatamantul
preuniversitar.
(3) Cadrelor didactice angajate cu contract de
munca pe o perioada determinata, care au promovat examenul de definitivare in
invatamant, li se poate asigura continuitatea pe postul didactic/catedra
ocupat(a), prin hotararea consiliului de administratie din unitatea de
invatamant respectiva, in conditiile legii.
(4) Persoanele care nu promoveaza examenul de
definitivare in invatamant pot participa la cel mult doua alte sesiuni ale
acestui examen, in conditiile reluarii de fiecare data, anterior sustinerii
examenului, a stagiului de practica cu durata de un an scolar.
(5) Stagiul de practica cu durata de un an scolar
si examenul de definitivare in invatamant pot fi reluate, in conditiile legii,
intr-un interval de timp care nu depaseste 5 ani de la inceperea primului
stagiu de practica.
(6) Persoanele care nu promoveaza examenul de
definitivare in invatamant, in conditiile prezentului articol, pot fi angajate
in sistemul national de invatamant preuniversitar numai pe perioada
determinata, cu statut de profesor debutant.
(1) Formarea continua a cadrelor didactice cuprinde
dezvoltarea profesionala si evolutia in cariera.
(2) Evolutia in cariera se realizeaza prin gradul
didactic II si gradul didactic I, examene de certificare a diferitelor niveluri
de competenta.
(3) Probele de examen, tematica, bibliografia,
precum si procedura de organizare si desfasurare a examenelor pentru obtinerea
gradelor didactice sunt reglementate prin metodologie elaborata de Ministerul
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(4) Gradul didactic II se obtine de catre
personalul didactic de predare care are o vechime la catedra de cel putin 4 ani
de la obtinerea definitivarii in invatamant, prin promovarea urmatoarelor
probe:
a) o inspectie scolara speciala, precedata de cel
putin doua inspectii scolare curente esalonate pe parcursul celor 4 ani;
b) un test din metodica specialitatii, cu abordari
interdisciplinare si de creativitate, elaborat pe baza unei tematici si a unei
bibliografii aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului, pentru fiecare specialitate in parte;
c) o proba orala de pedagogie, pe baza unei
programe aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului, care cuprinde si elemente de psihologie si de sociologie
educationala.
(5) Gradul didactic I se poate obtine de catre
personalul didactic de predare care are o vechime la catedra de cel putin 4 ani
de la acordarea gradului didactic II, prin promovarea urmatoarelor probe:
a) un colocviu de admitere, pe baza unei tematici
si a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului, pentru fiecare specialitate in parte;
b) o inspectie scolara speciala, precedata de cel
putin doua inspectii scolare curente, esalonate pe parcursul celor 4 ani, toate
apreciate cu calificativul maxim;
c) elaborarea unei lucrari metodico-stiintifice,
sub indrumarea unui conducator stiintific stabilit de institutia cu competente
in domeniu;
d) sustinerea lucrarii metodico-stiintifice, in
fata comisiei instituite, conform metodologiei Ministerului Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(6) In caz de nepromovare, examenele pentru
obtinerea gradelor didactice II, respectiv I, pot fi repetate la un interval de
cel putin 2 ani scolari.
(7) Personalului didactic incadrat in invatamantul
preuniversitar, care indeplineste conditiile de formare initiala si care a
obtinut titlul stiintific de doctor, i se acorda gradul didactic I, pe baza
unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului.
(8) Personalul didactic care a obtinut
definitivarea in invatamant sau gradul didactic II cu media 10 se poate
prezenta, dupa caz, la examenele pentru gradul II, respectiv gradul I, cu un an
mai devreme fata de perioada prevazuta de prezenta lege.
(9) In cazul in care profesorii au dobandit doua
sau mai multe specialitati, definitivarea in invatamant si gradele didactice II
si I obtinute la una dintre acestea sunt recunoscute pentru oricare dintre
specialitatile dobandite prin studii.
(10) Gradele didactice se acorda prin ordin al
ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(1) Personalul didactic care a obtinut gradul
didactic I, cu performante deosebite in activitatea didactica si manageriala,
poate dobandi titlul de profesor-emerit in sistemul de invatamant
preuniversitar, acordat in baza unei metodologii elaborate de Ministerul
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(2) Persoana care dobandeste titlul de
profesor-emerit beneficiaza de:
a) prioritate la ocuparea unui post prin transfer
consimtit de unitatile de invatamant implicate;
b) calitatea de mentor pentru formarea continua a
cadrelor didactice;
c) prioritate la ocuparea posturilor didactice in
conditii de medii egale;
d) acordarea unui premiu anual in bani din
fondurile programelor nationale initiate de Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului;
e) delegare de catre inspectoratele scolare pentru
rezolvarea atributiilor acestora in teritoriu.
(1) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului stabileste obiectivele si coordoneaza formarea continua a
personalului didactic la nivel de sistem de invatamant preuniversitar, in
conformitate cu strategiile si politicile nationale.
(2) Unitatile si institutiile de invatamant
preuniversitar, pe baza analizei de nevoi, stabilesc obiectivele si formarea
continua, inclusiv prin conversie profesionala, pentru angajatii proprii.
(3) Acreditarea si evaluarea periodica a
furnizorilor de formare continua si a programelor de formare oferite de
acestia, metodologia-cadru de organizare si desfasurare a formarii continue
sunt realizate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului,
prin directiile de specialitate.
(4) Casele corpului didactic sunt centre de resurse
si asistenta educationala si manageriala pentru cadrele didactice si didactice
auxiliare si se pot acredita ca furnizori de formare continua.
(5) Dezvoltarea profesionala a personalului
didactic, de conducere, de indrumare si de control si recalificarea
profesionala sunt fundamentate pe standardele profesionale pentru profesia
didactica, standarde de calitate si competente profesionale si au urmatoarele
finalitati generale:
a) actualizarea si dezvoltarea competentelor in
domeniul de specializare corespunzator functiei didactice ocupate, precum si in
domeniul psihopedagogic si metodic;
b) dezvoltarea competentelor pentru evolutia in
cariera didactica, prin sistemul de pregatire si obtinere a gradelor didactice;
c) dobandirea sau dezvoltarea competentelor de
conducere, de indrumare si de control;
d) dobandirea de noi competente, prin programe de
conversie pentru noi specializari si/sau ocuparea de noi functii didactice,
altele decat cele ocupate in baza formarii initiale;
e) dobandirea unor competente complementare prin
care se extinde categoria de activitati ce pot fi prestate in activitatea
curenta, cum ar fi predarea asistata de calculator, predarea in limbi straine,
consilierea educationala si orientarea in cariera, educatia adultilor si
altele;
f) dezvoltarea si extinderea competentelor
transversale privind interactiunea si comunicarea cu mediul social si cu mediul
pedagogic, asumarea de responsabilitati privind organizarea, conducerea si
imbunatatirea performantei strategice a grupurilor profesionale, autocontrolul
si analiza reflexiva a propriei activitati si altele.
(6) Descrierea competentelor mentionate, precum si
a modalitatilor de evaluare si certificare a acestora in cadrul sistemului de
credite profesionale transferabile se realizeaza prin metodologia formarii continue
a personalului didactic, de conducere, de indrumare si de control, aprobate
prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(1) Pentru personalul didactic, de conducere, de
indrumare si de control, formarea continua este un drept si o obligatie.
(2) Organizarea, desfasurarea, evaluarea si
finantarea activitatilor de formare continua se stabilesc prin metodologie
aprobata prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si
sportului.
(3) Formarea continua a personalului didactic, de
conducere, de indrumare si de control se realizeaza in functie de evolutiile
din domeniul educatiei si formarii profesionale, inclusiv in ceea ce priveste
curriculumul national, precum si in functie de interesele si nevoile personale
de dezvoltare.
(4) Obtinerea prin studiile corespunzatoare a unei
noi specializari didactice, diferite de specializarea curenta, se considera
formare continua.
(5) Pe langa una sau mai multe specializari,
cadrele didactice pot dobandi competente didactice, pentru disciplinele din
acelasi domeniu fundamentat cu domeniul licentei, prin programe de formare
stabilite prin hotarare a Guvernului.
(6) Personalul didactic, precum si personalul de
conducere, de indrumare si de control din invatamantul preuniversitar este
obligat sa participe periodic la programe de formare continua, astfel incat sa
acumuleze, la fiecare interval consecutiv de 5 ani, considerat de la data
promovarii examenului de definitivare in invatamant, minimum 90 de credite
profesionale transferabile.
(7) Programele de conversie profesionala intra in
atributiile institutiilor de invatamant superior si se desfasoara in baza unor
norme metodologice specifice.
(8) Evaluarea si validarea achizitiilor dobandite
de personalul didactic, de conducere, de indrumare si de control prin diferite
programe si forme de organizare a formarii continue se realizeaza pe baza
sistemului de acumulare, recunoastere si echivalare a creditelor profesionale
transferabile, elaborat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului si aprobat prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii,
tineretului si sportului.
(1) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului infiinteaza corpul national de experti in management educational,
constituit in urma selectiei, prin concurs specific, a cadrelor didactice care
fac dovada absolvirii unui program acreditat de formare in domeniul
managementului educational, cu minimum 60 de credite transferabile.
(2) Procedura si criteriile de selectie se
stabilesc prin metodologie aprobata prin ordin al ministrului educatiei,
cercetarii, tineretului si sportului.
(3) Pot ocupa functii de conducere, de indrumare si
de control in unitatile de invatamant si inspectoratele scolare numai cadrele
didactice membre ale corpului national de experti in management educational.
SECTIUNEA a 3-a
Functiile didactice si didactice auxiliare.
Conditii de ocupare
Functiile didactice si didactice auxiliare.
Conditii de ocupare
a) in educatia anteprescolara: educator-puericultor
- se normeaza cate un post pentru fiecare grupa de copii; in institutiile cu
program prelungit sau saptamanal, personalul didactic se normeaza pe ture;
b) in invatamantul prescolar: profesor pentru
invatamant prescolar - se normeaza cate un post pentru fiecare grupa de copii;
in institutiile cu program prelungit sau saptamanal, personalul didactic se
normeaza pe ture;
c) in invatamantul primar: profesor pentru
invatamant primar - se normeaza cate un post pentru fiecare clasa de elevi;
d) in invatamantul gimnazial si liceal: profesor;
e) in invatamantul prescolar, respectiv primar
alternativ pentru fiecare grupa sau clasa se normeaza cadre didactice conform
specificului fiecarei alternative educationale;
f) in invatamantul special si in comisiile de
expertiza complexa: profesor itinerant si de sprijin, profesor-psihopedagog,
profesor-psiholog scolar, profesor-logoped, psiholog, psihopedagog, logoped,
profesor de psihodiagnoza si kinetoterapeut - se normeaza cate un post la
fiecare grupa/clasa; profesor, profesor de educatie speciala;
g) in centrele si cabinetele de asistenta
psihopedagogica: profesor-psihopedagog, profesor-psiholog, profesor-sociolog,
profesor-logoped, consilier scolar;
h) in centrele logopedice interscolare si in
cabinetele scolare: profesor-logoped, cu calificarea in psihopedagogie
speciala, psihologie sau pedagogie;
i) in casele corpului didactic: profesor-metodist,
profesor-asociat, formator, mentor de dezvoltare profesionala;
j) in cluburile sportive scolare: profesor,
antrenor, profesor-antrenor;
k) pentru realizarea de activitati extrascolare:
profesor;
l) in unitatile de invatamant, pentru asigurarea
formarii initiale si a insertiei profesionale a cadrelor didactice: profesor
mentor;
m) in centrele de documentare si informare:
profesor documentarist;
n) personalul didactic asociat este personalul
didactic titular la alta scoala, personalul didactic pensionat platit in regim
de plata cu ora sau specialisti consacrati in domeniul de specialitate al
curriculei scolare. Personalul didactic asociat este luat in considerare la
indeplinirea standardelor privind autorizarea sau acreditarea unitatii scolare.
(1) Pentru ocuparea functiilor didactice este
necesara efectuarea unui stagiu practic cu durata de un an scolar, realizat
intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor,
sub indrumarea unui profesor mentor si trebuie indeplinite cumulativ
urmatoarele conditii minime de studii:
a) absolvirea cu diploma a studiilor universitare
de licenta in profilul postului;
b) absolvirea masterului didactic cu durata de 2
ani.
(2) In vederea efectuarii stagiilor de practica
pentru ocuparea unei functii didactice la nivelul inspectoratelor scolare
judetene/al municipiului Bucuresti se constituie corpul profesorilor mentori in
baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului.
(3) Cadrele didactice care ocupa functii de educatori/educatoare,
institutori/institutoare, invatatori/invatatoare, maistru-instructor, antrenor
si care au dobandit formal, nonformal sau informal competente profesionale pana
la intrarea in vigoare a prezentei legi indeplinesc conditia pentru ocuparea functiei
didactice de profesor pentru invatamantul prescolar, profesor pentru
invatamantul primar, respectiv, profesor antrenor, in baza unei metodologii de
recunoastere si echivalare elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului.
(4) Absolventilor liceelor pedagogice, ai scolilor
postliceale pedagogice, ai colegiilor universitare de institutori sau ai altor
scoli echivalente, incadrati in invatamantul prescolar si primar, care, pana la
intrarea in vigoare a prezentei legi, au absolvit ciclul de licenta, li se
considera indeplinita conditia pentru ocuparea functiilor didactice de profesor
pentru invatamantul prescolar, respectiv profesor pentru invatamantul primar.
(5) Pentru ocuparea functiilor didactice din
invatamantul special trebuie indeplinite in mod corespunzator conditiile
prevazute la alin. (1), iar pentru alte specializari decat cele psihopedagogice
este necesar un stagiu atestat de pregatire teoretica si practica in educatie
speciala, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului educatiei,
cercetarii, tineretului si sportului.
(6) Pentru ocuparea functiei de antrenor in
cluburile sportive scolare, in palatele si in cluburile copiilor, se cere
absolvirea cu diploma a unui liceu si a unei scoli de antrenori ori a unei
institutii de invatamant postliceal sau superior de profil, cu specializarea in
ramura de sport respectiva.
a) bibliotecar, documentarist, redactor;
b) informatician;
c) laborant;
d) tehnician;
e) pedagog scolar;
f) instructor de educatie extrascolara;
g) asistent social;
h) corepetitor;
i) mediator scolar;
j) secretar;
k) administrator financiar (contabil);
l) instructor-animator;
m) administrator de patrimoniu.
Art.
250. - Pentru ocuparea
functiilor didactice auxiliare trebuie indeplinite urmatoarele conditii de
studii:
a) pentru functia de bibliotecar, de documentarist
si de redactor - absolvirea, cu examen de diploma, a unei institutii de
invatamant, sectia de biblioteconomie, sau a altor institutii de invatamant ai
caror absolventi au studiat in timpul scolarizarii disciplinele de profil din
domeniul biblioteconomiei; pot ocupa functia de bibliotecar, de documentarist
sau de redactor si absolventi ai invatamantului postliceal sau liceal cu
diploma in domeniu/absolvirea cu examen de diploma a unei institutii de
invatamant, sectia de biblioteconomie, sau a altor institutii de invatamant ai
caror absolventi au studiat in timpul scolarizarii disciplinele de profil din
domeniul biblioteconomiei; pot ocupa functia de bibliotecar, de documentarist
sau de redactor si alti absolventi ai invatamantului superior, postliceal sau
liceal cu diploma, pe perioada determinata, daca au urmat un curs de initiere
in domeniu;
b) pentru functia de informatician - absolvirea, cu
diploma, a unei institutii de invatamant superior sau a unei unitati de
invatamant preuniversitar de profil;
c) pentru functia de laborant - absolvirea, cu
examen de diploma, a unei institutii de invatamant superior, a unei scoli
postliceale sau a liceului, in domeniu;
d) tehnician - absolvirea unei scoli postliceale
sau a liceului, in domeniu/absolvirea cu examen de diploma, in profilul
postului, a unei scoli postliceale sau a liceului, urmata de un curs de
initiere in domeniu, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului
educatiei, cercetarii, tineretului si sportului;
e) pentru functia de pedagog scolar - absolvirea
liceului cu examen de bacalaureat;
f) pentru functia de instructor de educatie
extrascolara - absolvirea cu diploma a unei institutii de invatamant superior,
a unei scoli postliceale in specialitate ori a unui liceu pedagogic sau a
echivalentului acestuia ori a altui liceu si absolvirea cursurilor speciale
pentru obtinerea certificatului de calificare profesionala pentru aceasta
functie;
g) pentru functia de asistent social - absolvirea
unei institutii de invatamant superior de profil, de lunga sau de scurta
durata, cu examen de licenta ori de absolvire, sau a unei scoli sanitare
postliceale ori a unei scoli postliceale de educatori-puericultori;
h) pentru functia de corepetitor - absolvirea unei
institutii de invatamant superior de profil, de lunga sau de scurta durata, ori
a unui liceu de specialitate;
i) pentru functia de mediator scolar - absolvirea
cu diploma de licenta cu specializarea asistenta sociala sau absolvirea cu
diploma de bacalaureat a liceului pedagogic, specializarea mediator scolar, ori
absolvirea cu diploma de bacalaureat a oricarui alt profil liceal, urmata de un
curs de formare profesionala cu specializarea mediator scolar, recunoscut de
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului;
j) pentru functia de secretar - absolvirea unei
institutii de invatamant superior, respectiv a unui liceu, cu diploma de
bacalaureat sau absolvirea invatamantului postliceal cu specialitatea tehnician
in activitati de secretariat;
k) pentru functia de administrator financiar -
indeplinirea conditiilor prevazute de legislatia in vigoare pentru functia de
contabil, contabil-sef;
l) pentru functia de administrator de patrimoniu -
indeplinirea conditiilor prevazute de legislatia in vigoare pentru functia de
inginer/subinginer, economist.
(1) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului, in colaborare cu Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale, este autorizat ca, in functie de dinamica invatamantului, sa
stabileasca si sa reglementeze noi functii didactice, respectiv didactice
auxiliare.
(2) Norma didactica pentru noile functii prevazute
la alin. (1) se reglementeaza de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului.
(1) Personalul didactic titular in sistemul de
invatamant preuniversitar, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, isi
pastreaza dreptul dobandit la concursul national unic de titularizare.
(2) Personalul didactic din invatamantul
preuniversitar care a devenit titular al sistemului national de invatamant prin
repartitie guvernamentala sau prin orice alta forma legala beneficiaza de
aceleasi drepturi ca si personalul didactic devenit titular prin concursul
national de titularizare.
(3) In conditiile intrarii in restrangere de
activitate, cadrele didactice titulare in sistemul de invatamant preuniversitar
beneficiaza de solutionarea restrangerii de activitate prin:
a) transferul consimtit intre unitatile de
invatamant preuniversitar;
b) repartizarea pe posturi/catedre vacante,
coordonata de inspectoratul scolar judetean/Inspectoratul Scolar al
Municipiului Bucuresti, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, pana la data de 15 noiembrie a fiecarui
an.
(4) Prin restrangere de activitate se intelege:
a) situatia in care postul/norma didactica nu se
incadreaza in sistemul de normare privind efectivele de prescolari si elevi
prevazute de lege;
b) situatia in care se constata diminuarea
numarului de ore sub nivelul unei jumatati de norma fara posibilitate de completare
in aceeasi unitate sau intr-o unitate de invatamant apropiata.
Art.
253. - Cadrele didactice
netitulare calificate care au participat la concursul national unic de
titularizare in ultimii 3 ani, anteriori intrarii in vigoare a prezentei legi,
care au obtinut cel putin nota 7 si au ocupat un post/o catedra devin titulari
ai scolii respective daca:
a) se certifica viabilitatea postului/catedrei;
b) consiliul de administratie al scolii respective
este de acord.
SECTIUNEA a 4-a
Forme de angajare a personalului didactic
Forme de angajare a personalului didactic
(1) In unitatile de invatamant sau in consortiile
scolare poate fi angajat personal didactic cu contract individual de munca pe
perioada nedeterminata sau perioada determinata de cel mult un an scolar, cu
posibilitatea prelungirii contractului, respectiv in plata cu ora, in
conditiile legii.
(2) Constituirea posturilor didactice la nivelul
unitatii de invatamant sau al consortiilor scolare se face pe baza normativelor
in vigoare privind formatiunile de studiu.
(3) In invatamantul preuniversitar de stat si
particular, posturile didactice se ocupa prin concurs organizat la nivelul
unitatii de invatamant cu personalitate juridica, conform unei
metodologii-cadru elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului.
(4) Deciziile privind vacantarea posturilor
didactice, organizarea concursurilor pe post si angajarea personalului didactic
se iau la nivelul unitatii de invatamant de catre consiliul de administratie al
unitatii de invatamant, la propunerea directorului, conform unei metodologii
elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(5) Consiliul de administratie al unitatii de
invatamant stabileste posturile didactice/catedrele disponibile pentru angajare,
statutul acestora: vacante, rezervate, precum si conditiile si modalitatile de
ocupare a acestora.
(6) Inspectoratul scolar analizeaza, corecteaza in
colaborare cu unitatile de invatamant si avizeaza oferta de posturi
didactice/catedre vacante/rezervate.
(7) Lista de posturi didactice/catedre se face
publica prin afisare la inspectoratele scolare si la unitatile de invatamant
respective si pe site-ul acestor institutii cu cel putin 30 de zile inaintea
declansarii procedurilor de selectie si angajare pe aceste posturi
didactice/catedre.
(8) Concursul prevazut la alin. (3) consta in:
a) proba practica sau inspectie speciala la clasa
si proba scrisa din didactica specialitatii la angajarea personalului didactic
cu contract individual de munca;
b) prezentarea unui curriculum vitae si sustinerea
unui interviu la angajarea prin plata cu ora a personalului didactic asociat si
a personalului didactic pensionat.
(9) Unitatile de invatamant, individual, in
consortii scolare sau in asocieri temporare la nivel local ori judetean,
organizeaza concursul pentru ocuparea posturilor si catedrelor, conform
statutului acestor posturi didactice si catedre, stabilit in conditiile alin.
(5).
(10) Comisiile de concurs se aproba de consiliul de
administratie al unitatii de invatamant. Din comisia de concurs compusa din
cadre didactice face parte in mod obligatoriu si un reprezentant al
inspectoratului scolar judetean. In situatia in care concursul se organizeaza
in consortii scolare sau in asocieri temporare la nivel local ori judetean,
comisiile sunt validate de consiliile de administratie ale unitatilor de
invatamant.
(11) In invatamantul preuniversitar de stat,
validarea concursurilor pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice se face
de catre consiliul de administratie al unitatii de invatamant care organizeaza
concursul.
(12) In invatamantul particular, validarea
concursurilor si angajarea pe post se fac de catre conducerea unitatii de
invatamant particular si se comunica, in scris, inspectoratului scolar.
(13) Candidatii care au dobandit definitivarea in
invatamant, profesori cu drept de practica, si au ocupat prin concurs validat,
in conditiile metodologiei, de consiliul de administratie al unitatii de
invatamant un post didactic vacant sunt titulari pe postul ocupat. Directorul
unitatii de invatamant incheie cu acestia contractul individual de munca pe
perioada nedeterminata.
(14) Pentru candidatii care nu au dobandit
definitivarea in invatamant, profesori debutanti, si au ocupat prin concurs
validat, in conditiile metodologiei, de consiliul de administratie al unitatii
de invatamant un post didactic vacant, directorul unitatii de invatamant
incheie contractul individual de munca pe o perioada de cel mult un an scolar.
In situatia in care acesti candidati promoveaza examenul pentru definitivarea
in invatamant, consiliul de administratie poate hotari modificarea duratei
contractului individual de munca din perioada determinata in perioada
nedeterminata.
(15) Pentru candidatii care au ocupat prin concurs
validat, in conditiile metodologiei, de consiliul de administratie al unitatii
de invatamant un post didactic rezervat, directorul unitatii de invatamant
incheie contractul individual de munca pe o perioada de cel mult un an scolar,
respectiv pana la revenirea titularului pe post. Consiliul de administratie al
unitatii de invatamant poate decide prelungirea contractului individual de
munca si in anul scolar urmator, in situatia in care postul ramane rezervat.
(16) Directorii unitatilor de invatamant comunica in
scris inspectoratului scolar situatia angajarii pe posturi didactice a
candidatilor validati dupa concurs, a candidatilor participanti la concurs si
nerepartizati, precum si situatia posturilor didactice si a orelor ramase
neocupate dupa concursul organizat la nivelul unitatii sau al consortiilor
scolare.
(17) Inspectoratul scolar centralizeaza la nivel
judetean posturile didactice si orele ramase neocupate, care vor fi repartizate
in ordine:
a) cadrelor didactice titulare intr-o unitate de
invatamant pentru completarea normei didactice;
b) profesorilor debutanti aflati in stagiu practic;
c) candidatilor ramasi nerepartizati dupa concursul
organizat la nivelul unitatii sau al consortiilor scolare;
d) pensionarilor, cu respectarea criteriilor de
competenta profesionala.
(18) Reprezentantii organizatiilor sindicale
reprezentative la nivel de ramura a invatamantului participa cu statut de
observator la toate etapele de organizare si desfasurare a concursurilor
organizate la nivelul unitatii sau al consortiilor scolare.
(19) Posturile didactice ramase neocupate prin
concurs sau eliberate in timpul anului scolar se ocupa prin plata cu ora pana
la sfarsitul anului scolar ori pana la revenirea pe post a cadrului didactic
care a beneficiat de rezervarea postului/catedrei.
(20) Eliberarea din functie a personalului didactic
in unitatile de invatamant cu personalitate juridica se face de catre
directorul unitatii, cu aprobarea consiliului de administratie, iar la
unitatile de invatamant particulare de catre persoana juridica fondatoare.
(1) Cadrele didactice titulare, cu contract pe
perioada nedeterminata, alese in Parlament, numite in Guvern sau care
indeplinesc functii de specialitate specifice in aparatul Parlamentului, al
Administratiei Prezidentiale, al Guvernului si in Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, precum si cele alese de Parlament in
organismele centrale ale statului au drept de rezervare a postului didactic sau
a catedrei pe perioada in care indeplinesc aceste functii.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si cadrelor
didactice titulare, cu contract pe perioada nedeterminata, care indeplinesc
functia de prefect, subprefect, presedinte si vicepresedinte al consiliului
judetean, primar, viceprimar, precum si cadrelor didactice trecute in functii
de conducere, de indrumare si de control in sistemul de invatamant, de cultura,
de tineret si sport. De aceleasi drepturi beneficiaza si personalul de conducere
si de specialitate de la casa corpului didactic, precum si cadrele didactice
numite ca personal de conducere sau in functii de specialitate specifice la
comisiile si agentiile din subordinea Administratiei Prezidentiale, a
Parlamentului, a Guvernului sau a Ministerului Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului.
(3) Liderii sindicatelor reprezentative din
invatamant au dreptul de rezervare a postului, conform prevederilor legale in
vigoare si contractului colectiv de munca la nivel de ramura.
(4) De prevederile alin. (1) beneficiaza si
personalul didactic titular cu contract pe perioada nedeterminata trimis in
strainatate cu misiuni de stat, cel care lucreaza in organisme internationale,
precum si insotitorii acestora, daca sunt cadre didactice.
(5) Personalului didactic titular cu contract pe
perioada nedeterminata solicitat in strainatate pentru predare, cercetare,
activitate artistica sau sportiva, pe baza de contract, ca urmare a unor
acorduri, conventii guvernamentale, interuniversitare sau interinstitutionale,
i se rezerva postul didactic.
(6) Personalul didactic are dreptul la intreruperea
activitatii didactice, cu rezervarea postului, pentru cresterea si ingrijirea
copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copiilor cu
handicap, conform prevederilor legale in vigoare. De acest drept poate
beneficia numai unul dintre parinti sau sustinatorii legali.
(7) Perioada de rezervare a postului didactic, in
conditiile alin. (1)-(6), se considera vechime in invatamant.
(8) Personalul didactic titular cu contract pe
perioada nedeterminata poate beneficia de concediu fara plata pe timp de un an
scolar, o data la 10 ani, cu aprobarea unitatii de invatamant sau, dupa caz, a
inspectoratului scolar, cu rezervarea postului pe perioada respectiva.
(1) Functiile de conducere din unitatile de
invatamant sunt: director si director adjunct.
(2) Functiile de conducere din inspectoratele
scolare sunt: inspector scolar general si inspector scolar general adjunct.
(3) Functiile de conducere din unitati conexe ale
invatamantului preuniversitar se stabilesc potrivit specificului acestora, prin
reglementari ale Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(4) Functiile de indrumare si de control din
invatamantul preuniversitar sunt:
a) la inspectoratele scolare: inspector scolar;
b) la Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului: inspector general, inspector principal de specialitate si alte
functii stabilite prin hotarare a Guvernului.
(1) Functia de director si de director adjunct se
ocupa prin concurs public de catre cadre didactice titulare membre ale corpului
national de experti in management educational.
(2) Concursul pentru ocuparea functiilor de
director sau de director adjunct se organizeaza de unitatea de invatamant, prin
consiliul de administratie.
(3) In urma promovarii concursului, directorul
incheie contract de management cu primarul/primarul de sector al unitatii
administrativ-teritoriale, respectiv presedintele consiliului judetean pe raza
careia se afla unitatea de invatamant.
(4) Directorul si directorul adjunct din unitatile
de invatamant preuniversitar nu pot avea, pe perioada exercitarii mandatului,
functia de presedinte sau vicepresedinte in cadrul unui partid politic, la
nivel local, judetean sau national.
(1) Consiliul de administratie stabileste comisia
de concurs pentru ocuparea postului de director, respectiv director adjunct al
unitatii de invatamant preuniversitar. Din comisie fac parte, obligatoriu,
cadre didactice, un reprezentant al inspectoratului scolar, precum si un
reprezentant al consiliului local, respectiv judetean, in functie de unitatile
aflate in subordine.
(2) Metodologia de organizare si desfasurare a
concursului pentru ocuparea functiei de director si de director adjunct se
stabileste prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si
sportului.
(3) Consiliul de administratie valideaza
rezultatele concursului de ocupare a functiilor de director, respectiv director
adjunct si emite decizia de numire in functia de director, respectiv de
director adjunct.
(4) Modelul-cadru al contractului de management
este stabilit prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si
sportului. Daca in termen de 30 de zile consiliul local/consiliul judetean nu
se pronunta asupra contractului de management, acesta se considera aprobat
tacit.
(5) Directorul unitatii de invatamant de stat poate
fi eliberat din functie prin hotararea consiliului de administratie, cu votul a
2/3 dintre membri. In aceasta situatie, este obligatorie realizarea unui audit
de catre inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti.
(6) Directorul unitatii de invatamant particular si
confesional poate fi eliberat din functie, la propunerea consiliului de
administratie, cu votul a 2/3 din membrii sai, prin decizia persoanei juridice
fondatoare.
(7) In conditiile vacantarii functiei de director,
pana la organizarea unui nou concurs, conducerea interimara este preluata, prin
hotarare a consiliului de administratie, de catre directorul adjunct sau un
cadru didactic membru in consiliul de administratie, care devine automat si
ordonator de credite.
(1) Inspectorii scolari generali, generali adjuncti
si directorii caselor corpului didactic sunt numiti de ministrul educatiei,
cercetarii, tineretului si sportului, pe baza unui concurs public, reglementat
prin metodologie elaborata de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului.
(2) Inspectorii scolari generali, generali adjuncti
si directorii caselor corpului didactic incheie contract de management cu
ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului. Contractul de
management poate fi prelungit, cu acordul partilor, in urma evaluarii
performantelor manageriale.
(3) Directorii unitatilor destinate activitatilor
extrascolare sunt numiti de catre inspectorul scolar general sau de catre
ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, conform subordonarii
acestora, in urma unui concurs public, pe baza unei metodologii elaborate de
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului. Directorul incheie
contract de management cu inspectorul scolar general sau cu ministrul
educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, conform subordonarii acestora.
Contractul de management poate fi prelungit, cu acordul partilor, in urma
evaluarii performantelor manageriale.
(1) Functiile de conducere din inspectoratele
scolare si de director la casa corpului didactic se ocupa, prin concurs, de
catre cadre didactice titulare, cu diploma de licenta, membre ale corpului
national de experti in management educational, care indeplinesc criteriile de
competenta profesionala, manageriala si de prestigiu moral evaluate prin:
a) curriculum vitae;
b) calitati dovedite in activitatea didactica si in
functii de conducere, de indrumare si de control, anterioare, in sistemul
national de invatamant;
c) titlul de doctor sau gradul didactic I;
d) calificativul "foarte bine" obtinut in
ultimii 5 ani;
e) interviu in fata unei comisii de concurs privind
managementul educational si deontologia profesionala.
(2) Concursul pentru ocuparea functiilor de
inspector scolar general, inspector scolar general adjunct si director la casa
corpului didactic se desfasoara la sediul Ministerului Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului.
(3) Comisia ministeriala pentru ocuparea functiilor
de inspector scolar general, de inspector scolar general adjunct si de director
la casa corpului didactic, numita prin ordin al ministrului educatiei,
cercetarii, tineretului si sportului, este alcatuita din 5 membri, dintre care:
a) pentru functia de inspector scolar general:
(i) secretarul de stat pentru invatamantul
preuniversitar, in calitate de presedinte;
(ii) 3 inspectori scolari generali din teritoriu;
(iii) un director din Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, cu competente in domeniu;
b) pentru functia de inspector scolar general
adjunct si de director la casa corpului didactic:
(i) secretarul de stat pentru invatamantul
preuniversitar, in calitate de presedinte;
(ii) 2 inspectori scolari generali din teritoriu;
(iii) inspectorul scolar general al inspectoratului
scolar pentru care se organizeaza concursul;
(iv) un director din Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, cu competente in domeniu.
(4) In comisiile de concurs participa, cu statut de
observator, reprezentantii organizatiilor sindicale reprezentative la nivel de
ramura a invatamantului.
(5) Contestatiile la hotararile comisiei prevazute
la alin. (3) se adreseaza ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si
sportului, in termen de 5 zile de la comunicarea rezultatelor concursului.
Hotararea acestuia poate fi atacata la instanta de judecata competenta.
(1) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului, respectiv inspectoratele scolare vacanteaza, in conditiile legii,
posturile corespunzatoare functiilor de indrumare si de control cuprinse in
organigramele proprii si asigura publicarea acestora in presa centrala/locala
si la sediul propriu, cu cel putin 30 de zile inainte de organizarea
concursului.
(2) Functiile de indrumare si de control din
inspectoratele scolare se ocupa, prin concurs, de cadre didactice din cadrul
corpului national de experti.
(3) Functiile de indrumare si de control din
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului se ocupa prin
concurs.
(4) Concursul pentru ocuparea functiilor de
indrumare si de control consta in:
a) curriculum vitae, analiza si evaluarea acestuia;
b) inspectie speciala la clasa;
c) proba practica, constand din asistenta la ore,
analiza de lectii si intocmirea procesului-verbal de inspectie;
d) interviu in fata unei comisii de concurs privind
managementul educational si deontologia profesionala;
e) proba scrisa in profilul postului pentru care
candideaza.
(5) Comisia pentru concursul de ocupare a functiilor
de indrumare si de control din inspectoratul scolar este formata din:
inspectorul scolar general - in calitate de presedinte; un reprezentant al
Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului; un profesor sau
un conferentiar universitar din profilul postului pentru care candideaza.
(6) Comisia pentru concursul de ocupare a
functiilor de indrumare si de control din Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului este formata din: secretarul de stat al
departamentului in care se afla postul scos la concurs - in calitate de
presedinte; directorul general din departamentul respectiv; un profesor sau un
conferentiar universitar din profilul postului, stabilit de ministrul
educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(7) Reprezentantii organizatiilor sindicale
reprezentative la nivel de ramura a invatamantului au drept de acces la
documentele comisiilor de concurs.
(8) Numirea personalului didactic admis la concurs,
in functiile de indrumare si de control din inspectoratele scolare, se face de
catre inspectorul scolar general, cu avizul Ministerului Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului, iar in functiile de indrumare si control din cadrul
ministerului, prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si
sportului.
(9) Inspectorii scolari incheie contract de
management cu inspectorul scolar general. Contractul de management poate fi
prelungit, cu acordul partilor, in urma evaluarii performantelor manageriale.
SECTIUNEA a 6-a
Norma didactica
Norma didactica
(1) Activitatea personalului didactic de predare se
realizeaza intr-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe
saptamana, si cuprinde:
a) activitati didactice de
predare-invatare-evaluare si de instruire practica si examene de final de ciclu
de studii, conform planurilor-cadru de invatamant;
b) activitati de pregatire metodico-stiintifica;
c) activitati de educatie, complementare procesului
de invatamant: mentorat, scoala dupa scoala, invatare pe tot parcursul vietii.
(2) Activitatile concrete prevazute la alin. (1),
care corespund profilului, specializarii si aptitudinilor persoanei care ocupa
postul didactic respectiv, sunt prevazute in fisa individuala a postului.
Aceasta se aproba in consiliul de administratie, se revizuieste anual si
constituie anexa la contractul individual de munca.
(3) Norma didactica de predare-invatare-evaluare si
de instruire practica si de evaluare curenta a prescolarilor si a elevilor in
clasa reprezinta numarul de ore corespunzator activitatilor prevazute la alin.
(1) lit. a) si se stabileste dupa cum urmeaza:
a) un post de profesor pentru invatamantul
prescolar pentru fiecare grupa cu program normal, constituita in educatia
timpurie;
b) un post de profesor pentru invatamantul primar
pentru fiecare clasa din invatamantul primar sau pentru clase simultane din
cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;
c) 18 ore pe saptamana pentru profesorii din
invatamantul secundar si tertiar non-universitar, pentru profesorii din
unitatile si clasele cu program integrat si suplimentar de arta si sportiv,
precum si din unitatile cu activitati extrascolare si din centrele sau
cabinetele de asistenta psihopedagogica;
d) 24 de ore pe saptamana pentru profesorii de
instruire practica;
e) pentru personalul didactic din invatamantul
special, norma didactica se stabileste astfel: profesori la predare - 16 ore pe
saptamana; profesor-educator si profesor pentru instruire practica - 20 de ore
pe saptamana;
f) un post pentru personalul didactic din
invatamantul special integrat, pentru cel din centrele logopedice interscolare,
pentru personalul didactic itinerant, pentru profesori care efectueaza
terapiile specifice, profesori pentru cultura fizica medicala, kinetoterapie,
educatia psihomotrica si altele, in functie de tipul si gradul de deficienta,
conform metodologiei elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului;
g) un post de profesor documentarist in centrele de
documentare si informare.
(4) Norma didactica de predare-invatare-evaluare si
de instruire practica si de evaluare curenta a prescolarilor si a elevilor in
clasa se reduce cu doua ore pe saptamana in cazul cadrelor didactice care au
calitatea de mentor.
(1) Norma didactica in invatamantul preuniversitar
cuprinde ore prevazute in planurile-cadru de invatamant la disciplinele
corespunzatoare specializarii sau specializarilor inscrise pe diploma de
licenta ori pe certificatul de absolvire a unui modul de minimum 90 de credite
transferabile care atesta obtinerea de competente de predare a unei discipline
din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare inscris pe diploma.
(2) Prin exceptie, in norma didactica prevazuta la
alin. (1), se pot include si ore de la disciplinele stabilite prin metodologia
aprobata de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, cu
mentinerea drepturilor salariale.
(3) In situatia in care norma didactica nu se poate
constitui conform prevederilor alin. (1) si (2), aceasta se poate completa cu
activitatile prevazute la art. 262 alin. (1) lit. c).
(4) Orele de limbi straine din invatamantul primar
pot fi predate, in conditiile prezentei legi, de profesorii pentru invatamantul
primar de la grupa sau clasa respectiva, in cadrul activitatilor postului, daca
fac dovada calificarii prin diploma de studii ori prin certificatul de
competenta. Orele de limbi straine din invatamantul primar pot fi predate si de
profesori cu studii superioare de specialitate, fiind incluse in norma
acestora, sau prin plata cu ora, in cazul in care profesorii pentru
invatamantul primar de la grupa ori clasa respectiva nu fac dovada calificarii
prin diploma de studii sau prin certificatul de competenta.
(5) Orele de limbi straine din invatamantul primar
pot fi predate, in conditiile prezentei legi, de profesorii pentru invatamantul
primar de la clasa respectiva, daca fac dovada calificarii prin diploma de
studii sau prin certificatul de competenta si sunt remunerate prin plata cu
ora. Orele de limbi straine din invatamantul primar pot fi predate si de
profesori cu studii superioare de specialitate, fiind incluse in norma
acestora, sau prin plata cu ora.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu