precum si spatiile care
apartin Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si
Internelor si Serviciului Roman de Informatii, in care se desfasoara invatamant
de specialitate.
(3) Spatiul universitar este inviolabil. Accesul in
spatiul universitar este permis numai in conditiile stabilite prin lege si prin
Carta universitara.
(1) Comunitatea universitara este constituita din
studenti, personal didactic si de cercetare si personal didactic si de
cercetare auxiliar.
(2) Din comunitatea universitara fac parte si
persoane carora li s-a conferit calitatea de membru al comunitatii
universitare, prin hotarare a senatului universitar.
(3) Membrii comunitatii universitare au drepturile
si indatoririle stabilite prin reglementarile legale in vigoare si prin Carta
universitara.
(1) Carta universitara prezinta optiunile majore
ale comunitatii universitare si se aplica in tot spatiul universitar.
(2) Carta universitara se refera, in mod
obligatoriu, cel putin la:
a) modalitatile de desemnare si revocare din
functie a persoanelor care ocupa functii de conducere sau care fac parte din
structurile si organismele de conducere ale universitatii, in conformitate cu
legislatia in vigoare;
b) Codul de etica si deontologie profesionala
universitara;
c) modul in care se realizeaza gestiunea si
protectia resurselor universitatii;
d) conditiile in care se constituie fondurile
proprii si stabilirea destinatiei acestora si a conditiilor in care sunt
utilizate;
e) conditiile in care se pot incheia contracte cu
institutiile publice si cu alti operatori economici in vederea unor programe de
cercetare fundamentala si aplicativa sau a cresterii nivelului de calificare a
specialistilor cu studii universitare;
f) conditiile in care universitatea se poate asocia
cu alte institutii de invatamant superior sau cu alte organizatii pentru
indeplinirea misiunii sale;
g) modalitatile in care se pot construi, detine si
folosi elementele aferente bazei materiale a universitatii, necesare educatiei
si cercetarii stiintifice;
h) modalitatile in care se deruleaza actiunile de
cooperare internationala ale institutiei de invatamant superior, incheierea de
contracte si participarea la organizatiile europene si internationale;
i) modalitatile de colaborare dintre structurile de
conducere ale universitatilor si sindicatele personalului didactic, de
cercetare, tehnic si administrativ si organizatiile studentesti legal
constituite;
j) orice alte aspecte considerate relevante de
catre senatul universitar si care corespund legislatiei in vigoare.
(3) Carta universitara se elaboreaza si se adopta
de catre senatul universitar, numai dupa dezbaterea cu comunitatea
universitara.
(4) Carta universitara nu poate contine prevederi
contrare legislatiei in vigoare. Nerespectarea legilor in continutul Cartei
universitare atrage nulitatea de drept a actului respectiv.
(5) Carta universitara se adopta numai dupa
rezolutia pozitiva a Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului privind avizul de legalitate asupra Cartei universitare. Rezolutia
privind avizul de legalitate se emite de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului in termen de maximum 30 de zile de la data solicitarii
institutiei de invatamant superior.
(6) In cazul in care termenul prevazut la alin. (5)
nu este respectat, Carta universitara se considera avizata potrivit procedurii aprobarii
tacite.
(1) Institutiile de invatamant superior pot
infiinta, singure sau prin asociere, societati comerciale, fundatii sau
asociatii, cu aprobarea senatului universitar. Conditia ca acestea sa se
infiinteze este aceea ca ele sa contribuie la cresterea performantelor
institutiei si sa nu influenteze negativ in niciun fel activitatile de
invatamant, cercetare si consultanta.
(2) Institutiile de invatamant superior pot
constitui consortii, inclusiv cu unitatile de cercetare-dezvoltare, in baza
unui contract de parteneriat, conform legislatiei in vigoare.
(3) La constituirea societatilor comerciale, a
fundatiilor sau a asociatiilor, institutia de invatamant superior de stat poate
contribui exclusiv cu bani, brevete de inventie si alte drepturi de proprietate
industriala. Universitatea poate acorda prin contract dreptul de administrare
si folosinta asupra bunurilor patrimoniale societatilor comerciale sau
asociatiilor in care are calitatea de asociat sau actionar ori fundatiilor in
care are calitatea de fondator, cu aprobarea senatului universitar. Dreptul de
folosinta si administrare asupra bunurilor proprietate publica nu poate
constitui aport al universitatii la capitalul social al unei societati
comerciale, fundatii sau asociatii.
(1) Institutiile de invatamant superior adopta un
cod de etica si deontologie profesionala universitara. Acesta face parte din
Carta universitara si include obligatoriu:
a) stabilirea situatiilor de conflicte de interese
si incompatibilitati;
b) prevederea ca persoanele care se afla in relatie
de soti, afini si rude pana la gradul al III-lea inclusiv nu pot ocupa
concomitent functii astfel incat unul sau una sa se afle fata de celalalt sau
cealalta intr-o pozitie de conducere, control, autoritate sau evaluare
institutionala la orice nivel in aceeasi universitate si nu pot fi numiti in
comisii de doctorat, comisii de evaluare sau comisii de concurs ale caror
decizii afecteaza sotii, rudele sau afinii pana la gradul al III-lea inclusiv;
c) masurile educationale, administrative si tehnice
care se iau pentru garantarea originalitatii lucrarilor de licenta, master,
doctorat, articolelor stiintifice sau a altor asemenea lucrari, precum si
sanctiunile aferente.
(2) Rectorul universitatii are obligatia sa
prezinte anual, cel tarziu pana in prima zi lucratoare a lunii aprilie a
fiecarui an, un raport privind starea universitatii. Raportul este facut public
pe site-ul universitatii si este transmis tuturor partilor interesate. Acest raport
include cel putin:
a) situatia financiara a universitatii, pe surse de
finantare si tipuri de cheltuieli;
b) situatia fiecarui program de studii;
c) situatia personalului institutiei;
d) rezultatele activitatilor de cercetare;
e) situatia asigurarii calitatii activitatilor din
cadrul universitatii;
f) situatia respectarii eticii universitare si a
eticii activitatilor de cercetare;
g) situatia posturilor vacante;
h) situatia insertiei profesionale a absolventilor
din promotiile precedente.
(3) Raportul anual al rectorului este o componenta
a raspunderii publice si constituie o conditie fundamentala pentru accesul la
finantarile din bugetul public.
CAPITOLUL II
Structura organizatorica a institutiilor de invatamant superior
Structura organizatorica a institutiilor de invatamant superior
(1) Pentru indeplinirea obiectivelor ce decurg din
misiunea asumata, orice institutie de invatamant superior poate cuprinde
urmatoarele componente organizatorice: facultati, departamente, institute,
centre sau laboratoare, unitati de proiectare, centre de consultanta, clinici
universitare, studiouri si ateliere artistice, teatre, muzee, centre pentru
formarea continua a resurselor umane, unitati de microproductie si prestari
servicii, statiuni experimentale sau alte entitati pentru activitati de
productie si transfer de cunoastere si tehnologie. In structura institutiilor
de invatamant superior functioneaza servicii tehnico-administrative.
(2) Institutia de invatamant superior poate
infiinta, pe perioada determinata si pe proiecte, unitati de cercetare
distincte sub raportul bugetului de venituri si cheltuieli, care au autonomie
si statute proprii, aprobate de senatul universitar.
(3) Componentele prevazute la alin. (1) si (2) sunt
organizate de fiecare institutie de invatamant superior, astfel incat
institutia sa isi realizeze misiunea, sa asigure criteriile si standardele de
calitate, sa gestioneze in mod eficient activitatile de invatamant, cercetare,
productie sau transfer cognitiv si tehnologic si sa asigure sprijinul
administrativ adecvat membrilor comunitatii universitare.
(1) Facultatea este unitatea functionala care
elaboreaza si gestioneaza programele de studii. Facultatea corespunde unuia sau
mai multor domenii ale stiintelor, artelor sau sportului.
(2) Orice facultate se infiinteaza, se organizeaza
sau se desfiinteaza la propunerea si cu aprobarea senatului universitar, prin
hotarare a Guvernului privind structura institutiilor de invatamant superior,
initiata anual de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(3) Intr-o institutie de invatamant superior de
stat, Guvernul, cu consultarea senatului universitar, poate sa infiinteze si sa
finanteze un program de studii sau o facultate cu acele programe de studii care
raspund unor cerinte stringente de instruire si formare profesionala in domenii
de interes national. Programele de studii astfel propuse se supun
reglementarilor legale in vigoare referitoare la asigurarea calitatii in
invatamantul superior.
(4) O facultate poate include unul sau mai multe
departamente, scoli doctorale, scoli postuniversitare si extensii universitare
care sunt responsabile de organizarea programelor de studii pe tipuri si
cicluri de studii universitare.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in
situatii temeinic justificate, Guvernul, la propunerea Ministerului Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, poate infiinta facultati, in cadrul
universitatilor de stat, cu consultarea senatului universitar.
(1) Departamentul este unitatea academica
functionala care asigura producerea, transmiterea si valorificarea cunoasterii
in unul sau mai multe domenii de specialitate.
(2) Un departament poate avea in componenta centre
sau laboratoare de cercetare, ateliere artistice, scoli postuniversitare si
extensii universitare.
(3) Departamentul se infiinteaza, se organizeaza,
se divizeaza, se comaseaza sau se desfiinteaza prin hotarare a senatului
universitar, la propunerea consiliului facultatii/facultatilor in care functioneaza.
(4) Departamentul poate organiza centre sau
laboratoare de cercetare care functioneaza ca unitati de venituri si cheltuieli
in cadrul universitatii.
Art.
134. - Infiintarea institutelor,
statiunilor experimentale, centrelor sau laboratoarelor de cercetare-dezvoltare
este aprobata de catre senatul universitar, cu respectarea legislatiei in
vigoare.
(1) Invatamantul superior pentru minoritatile
nationale se realizeaza:
a) in institutii de invatamant superior in cadrul
carora functioneaza facultati/linii/programe de studii cu predare in limba
materna;
b) in institutii de invatamant superior
multiculturale si multilingve; in acest caz, se constituie sectii/linii cu
predare in limbile minoritatilor nationale;
c) in cadrul institutiilor de invatamant superior
pot fi organizate grupe, sectii sau linii de predare in limbile minoritatilor
nationale, in conditiile legii.
(2) Linia de studiu din cadrul universitatii
multilingve si multiculturale se organizeaza in departamente. Cadrele
universitare apartinand liniei de studiu adopta si elaboreaza un regulament de
functionare propriu, care stabileste procedurile de alegere si alte aspecte
specifice structurilor organizatorice ale liniei de studiu respective in
concordanta cu Carta universitara, in termen de 6 luni de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi.
(3) Sectia de studiu este o forma de organizare a
invatamantului universitar intr-o limba a minoritatilor nationale, care poate
fi institutionalizata, atat la nivelul universitatii, cat si in cadrul unei
facultati, prin departamentul sectiei, care are in componenta programele de
studiu si structurile organizatorice aferente. Sectiile beneficiaza de
autonomie universitara in organizarea activitatilor didactice.
(4) In invatamantul universitar pentru minoritatile
nationale, se asigura pregatirea in ciclul I de studii universitare - licenta,
in ciclul II de studii universitare - master si in ciclul III de studii
universitare - doctorat, precum si in invatamantul postuniversitar, in limba
materna.
(5) Finantarea de baza se calculeaza dupa un
coeficient marit pentru studentii care urmeaza cursurile in limba unei
minoritati nationale.
CAPITOLUL III
Organizarea studiilor universitare
Organizarea studiilor universitare
SECTIUNEA 1
Structura anului universitar
Structura anului universitar
(1) Anul universitar incepe, de regula, in prima zi
lucratoare a lunii octombrie si include doua semestre. Un semestru are, de
regula, o durata de 14 saptamani de activitati didactice urmate, de regula, de
minimum 3 saptamani de examene. Structura anului universitar se aproba de catre
senatul universitar. In atribuirea creditelor de studii transferabile dintr-un
semestru se are in vedere o perioada de minimum 17 saptamani.
(2) Senatul universitar al fiecarei institutii de
invatamant superior aproba anual, cu cel putin 3 luni inainte de inceperea
anului universitar, regulamentul privind activitatea profesionala a
studentilor, precum si calendarul activitatilor educationale specifice
semestrelor academice de studiu.
SECTIUNEA a 2-a
Programe de studii universitare
Programe de studii universitare
(1) Programul de studii universitare reprezinta un
grup de unitati curriculare de predare, invatare, cercetare, aplicatii practice
si evaluare, planificate astfel incat sa duca la o calificare universitara
certificata printr-o diploma si printr-un supliment de diploma.
(2) Curriculumul programului de studii universitare
este concordant cu profilul calificarii definit in Cadrul national al
calificarilor. Curriculumul unui program de studii universitare se stabileste
astfel incat sa maximizeze sansele obtinerii calificarii dorite si se aproba de
catre senatul universitar.
(3) Concordanta dintre curriculum si calificarea
oferita de programul de studii universitare este un criteriu obligatoriu de
evaluare a asigurarii calitatii.
(4) Programele de studii universitare sunt grupate
pe domenii de studii si organizate pe 3 cicluri de studiu: licenta, master,
doctorat.
(5) Programele de studii universitare dau acces la
ocupatii si functii specifice fiecarui ciclu de studii universitare absolvit.
(1) Organizarea programelor de studii este de
competenta institutiilor de invatamant superior, cu respectarea legislatiei in
vigoare. Pentru fiecare ciclu universitar organizat, senatul universitar aproba
un regulament propriu de organizare si functionare, in acord cu standardele
nationale si internationale generale si specifice de calitate.
(2) Un program de studii universitare functioneaza
legal daca este autorizat provizoriu sau acreditat si functioneaza in
conditiile stabilite prin actul de autorizare, respectiv acreditare.
Organizarea si desfasurarea de programe de studii universitare care nu
functioneaza legal se sanctioneaza cu nerecunoasterea studiilor pentru
beneficiari, precum si cu amenda pentru organizatori, potrivit legii penale, si
cu retragerea imediata, de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului, a autorizatiei de functionare provizorie, respectiv a acreditarii
pentru institutia in cauza.
(3) Autorizarea provizorie si acreditarea
programelor de studii universitare se realizeaza distinct pentru fiecare forma
de invatamant, fiecare limba de predare si pentru fiecare locatie geografica in
care se desfasoara.
(4) Pentru profesiile reglementate la nivelul
Uniunii Europene, reglementarea nationala nu poate contraveni celei europene.
(5) Nomenclatorul domeniilor si al programelor de
studii universitare, domeniile si programele de studii universitare acreditate
sau autorizate sa functioneze provizoriu, locatiile geografice de desfasurare,
numarul de credite de studii transferabile pentru fiecare program de studii
universitare, forma de invatamant sau limba de predare, precum si numarul maxim
de studenti care pot fi scolarizati, propus de catre agentiile de evaluare a
calitatii care au evaluat fiecare program, se stabilesc anual prin hotarare a
Guvernului, promovata de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului, inaintea datei de 31 martie a anului respectiv.
SECTIUNEA a 3-a
Forme de organizare
Forme de organizare
a) cu frecventa, caracterizata prin activitati de
invatamant si/sau de cercetare programate pe durata intregii zile, specifice
fiecarui ciclu de studii universitare, aproximativ uniform distribuite
saptamanal/zilnic pe parcursul semestrului si presupunand intalnirea
nemijlocita, in spatiul universitar, a studentilor cu cadrele didactice si de
cercetare;
b) cu frecventa redusa, caracterizata prin activitati
dedicate mai ales unor cursuri de sinteza si pregatirii aplicative, programate
in mod compact si periodic, presupunand intalnirea nemijlocita, in spatiul
universitar, a studentilor cu cadrele didactice de predare, completate de alte
mijloace de pregatire specifice invatamantului la distanta;
c) la distanta, caracterizata prin utilizarea unor
resurse electronice, informatice si de comunicatii specifice, activitati de
autoinvatare si autoevaluare completate de activitati specifice de tutorat.
(1) Programele de studii universitare de licenta se
pot organiza la urmatoarele forme de invatamant: cu frecventa, cu frecventa
redusa si la distanta.
(2) Programele de studii universitare de master se
pot organiza la urmatoarele forme de invatamant: cu frecventa si cu frecventa
redusa.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) si (2)
programele de studii de licenta si master din domeniile reglementate la nivelul
Uniunii Europene, care se pot organiza doar la forma de invatamant cu frecventa.
(4) Programele de studii universitare de doctorat
se pot organiza numai la forma de invatamant cu frecventa. Pentru programele de
studii universitare de doctorat, obligatiile referitoare la frecventa sunt
stabilite de catre conducerea scolii doctorale organizatoare a programelor
respective, conform unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului. Obligatiile referitoare la frecventa
constituie un criteriu de evaluare a calitatii scolii doctorale, inclusiv in
vederea finantarii.
(5) Diplomele si certificatele de studii
universitare eliberate de institutiile de invatamant superior, in conditiile
legii, pentru aceleasi programe de studii, indiferent de forma de invatamant
absolvita, sunt echivalente. Metodologia de organizare a examenelor,
competentele si cunostintele verificate, corespondenta dintre rezultatele
invatarii si notele, diplomele sau certificatele de studii acordate trebuie sa
fie identice pentru orice forma de invatamant corespunzatoare unui anumit
program de studii din cadrul unei institutii de invatamant superior.
(6) Pot organiza programe de studii universitare la
formele de invatamant cu frecventa redusa si la distanta numai institutiile de
invatamant superior care au acreditat programul de invatamant respectiv la
forma de invatamant cu frecventa.
SECTIUNEA a 4-a
Contracte de studii
Contracte de studii
Art.
141. - Institutia de invatamant
superior semneaza cu fiecare student/student-doctorand/cursant/cercetator
post-doctoral inmatriculat la un program de studii un contract de studii
universitare in concordanta cu prevederile regulamentelor de organizare si
desfasurare a programelor de studii si cu respectarea legislatiei in vigoare.
Contractele de studii nu se modifica in timpul anului universitar.
SECTIUNEA a 5-a
Admiterea in programe de studii
Admiterea in programe de studii
(1) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului elaboreaza anual o metodologie-cadru privind organizarea admiterii
in institutiile de invatamant superior de stat si particulare din Romania.
(2) Fiecare institutie de invatamant superior
elaboreaza si aplica propriul regulament de organizare a admiterii in
programele de studii oferite. Acest regulament se elaboreaza conform
metodologiei-cadru prevazute la alin. (1).
(3) Conditiile de admitere, inclusiv cifrele de
scolarizare trebuie facute publice in fiecare an, de catre universitate, cu cel
putin 6 luni inainte de sustinerea concursului de admitere.
(4) La admiterea in invatamantul superior de stat
si particular, pentru fiecare ciclu si program de studii universitare,
cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor apartinand
Spatiului Economic European si ai Confederatiei Elvetiene pot candida in
aceleasi conditii prevazute de lege pentru cetatenii romani, inclusiv in ceea
ce priveste taxele de scolarizare.
(5) Institutiile de invatamant superior pot percepe
de la candidati, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, taxe de
inscriere pentru organizarea si desfasurarea admiterii, in cuantumurile
aprobate de senatele universitare. Senatele universitare pot sa prevada, prin
metodologiile proprii de admitere, scutirea la plata acestor taxe sau reducerea
lor.
(6) O persoana poate beneficia de finantare de la
buget pentru un singur program de licenta, pentru un singur program de master
si pentru un singur program de doctorat.
(7) Persoana admisa la un program de studii
universitare de licenta, master sau doctorat are calitatea de student,
respectiv student-doctorand, pe intreaga perioada a prezentei sale in cadrul
programului respectiv, de la inmatriculare si pana la sustinerea examenului de
finalizare a studiilor sau exmatriculare, mai putin pe perioadele de
intrerupere a studiilor.
(8) Institutiile de invatamant superior au
obligatia sa restituie, in cel mult doua zile lucratoare de la depunerea
cererii si neconditionat, fara perceperea unor taxe, dosarele candidatilor
declarati respinsi sau ale celor care renunta la locul obtinut prin admitere,
dupa afisarea rezultatelor finale.
SECTIUNEA a 6-a
Examene de finalizare a studiilor
Examene de finalizare a studiilor
(1) Examenele de finalizare a studiilor in
invatamantul superior sunt:
a) examen de licenta, pentru ciclul de studii
universitare de licenta sau examen de diploma pentru invatamantul din domeniul
stiintelor ingineresti;
b) examen de disertatie, pentru ciclul de studii
universitare de master;
c) examen de sustinere publica a tezei de doctorat;
d) examen de certificare, pentru programele de
studii postuniversitare de tip specializare;
e) examen de selectie, care preceda examenul de
licenta, in cazul studentilor/absolventilor care provin de la institutii de
invatamant superior si/sau programe de studii care au intrat in lichidare.
(2) Examenele prevazute la alin. (1) se organizeaza
si se desfasoara numai de catre institutiile de invatamant superior acreditate,
pe baza unui regulament propriu aprobat de senatul universitar si care respecta
metodologia-cadru, aprobata prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii,
tineretului si sportului, in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi.
(3) Absolventii programelor de studiu din
institutiile de invatamant superior autorizate provizoriu vor finaliza studiile
prin examen numai in cadrul institutiilor de invatamant superior care au
programe de studiu cu profil similar, acreditate, desemnate de Ministerul
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(4) Indrumatorii lucrarilor de licenta, de diploma,
de disertatie si de doctorat raspund in solidar cu autorii acestora de
asigurarea originalitatii continutului acestora.
(5) Este interzisa comercializarea de lucrari
stiintifice in vederea facilitarii falsificarii de catre cumparator a calitatii
de autor al unei lucrari de licenta, de diploma, de disertatie sau de doctorat.
SECTIUNEA a 7-a
Examenele de evaluare pe parcurs a studentilor
Examenele de evaluare pe parcurs a studentilor
(1) Succesul academic al unui student pe parcursul
unui program de studii este determinat prin evaluari sumative de tip examen si
prin evaluarea continua.
(2) Institutiile de invatamant superior dispun de
metodologii de examinare aprobate de senatul universitar, care au in vedere
asigurarea calitatii si respectarea prevederilor Codului de etica si
deontologie universitara.
(3) Rezultatele in invatare sunt apreciate la
examene:
a) cu note intregi de la 10 la 1, nota 5
certificand dobandirea competentelor minimale aferente unei discipline si
promovarea unui examen;
b) cu calificative, dupa caz.
(4) Rezultatele unui examen sau ale unei evaluari
pot fi anulate de catre decanul facultatii in temeiul prevederilor din Carta
universitara, atunci cand se dovedeste ca acestea au fost obtinute in mod
fraudulos sau prin incalcarea prevederilor Codului de etica si deontologie
universitara. Decanul poate dispune reorganizarea examenului.
Art.
145. - Analiza contestatiilor
depuse de candidatii la admitere, de studentii examinati, de absolventi in
cursul examenelor de finalizare a studiilor este in exclusivitate de competenta
institutiilor de invatamant superior, conform propriilor regulamente
institutionale si prevederilor Cartei universitare.
SECTIUNEA a 8-a
Diplome
Diplome
Art.
146. - Rectorul poate anula, cu
aprobarea senatului universitar, un certificat sau o diploma de studii atunci
cand se dovedeste ca s-a obtinut prin mijloace frauduloase sau prin incalcarea
prevederilor Codului de etica si deontologie universitara.
(1) Recunoasterea si echivalarea studiilor sau a
perioadelor de studii efectuate in tara sau in strainatate se realizeaza pe
baza unei metodologii-cadru stabilite prin ordin al ministrului educatiei,
cercetarii, tineretului si sportului si a unor metodologii specifice aprobate
de senatul universitar al fiecarei institutii de invatamant superior, pe baza
normelor europene, ale sistemului european de acumulare si transfer al
creditelor de studii, cu respectarea metodologiei-cadru.
(2) Studiile efectuate in cadrul programului de
studii intrerupt ca urmare a exmatricularii datorate incalcarii prevederilor Codului
de etica si deontologie universitara nu pot fi recunoscute in cazul unei noi
inmatriculari.
(3) In cazul unor programe de studii organizate in
comun de doua sau mai multe universitati, actele de studii se elibereaza in
concordanta cu reglementarile nationale si cu prevederile acordurilor
interinstitutionale.
SECTIUNEA a 9-a
Credite de studii
Credite de studii
(1) Programele de studii universitare planifica si
organizeaza volumul de munca specific activitatilor de predare, invatare,
aplicare practica si examinare in concordanta cu ECTS/SECT, exprimandu-l in
termenii creditelor de studii transferabile. Un credit de studiu transferabil
consta in cantitatea de munca intelectuala dirijata si independenta necesara
pentru finalizarea individuala de catre student a unei unitati componente a
unui curs din cadrul unui program de studii universitare, completata cu
validarea rezultatelor invatarii.
(2) Munca intelectuala individuala a unui student
nu poate fi mai mica decat cea corespunzatoare unui numar anual de 60 de
credite de studiu transferabile.
(3) Numarul minim de credite necesar promovarii
anului universitar se stabileste de catre senatul universitar.
(4) Durata programelor de studii universitare de
licenta si master, pe domenii de specializare, se stabileste la propunerea
Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si se aproba prin
hotarare a Guvernului.
(5) Durata totala cumulata a ciclului de studii
universitare de licenta si de master corespunde obtinerii a cel putin 300 de
credite de studii transferabile.
(6) Numarul de credite de studii transferabile
aferente ciclului de studii universitare de doctorat se stabileste de fiecare
universitate in functie de domeniul stiintific sau artistic.
(1) Numarul creditelor de studii transferabile
constituie elementul de referinta pe care universitatile il pot utiliza in
recunoasterea unor studii sau perioade de studii universitare legale efectuate
anterior in acelasi domeniu fundamental in scopul echivalarii si transferarii
creditelor de studiu transferabile si a eventualei continuari a studiilor
dintr-un program de studii.
(2) Pentru echivalarea, continuarea sau finalizarea
studiilor si recunoasterea in strainatate a unor diplome eliberate anterior
introducerii sistemului de credite transferabile, pe baza informatiilor
existente in registrul matricol propriu, institutiile de invatamant superior
acreditate pot elibera, la cerere, documente in cadrul carora sa fie atribuit
un numar de credite de studiu transferabile disciplinelor de curs urmate de
absolvent. Pentru aceasta operatiune, institutiile de invatamant superior pot
percepe taxe in cuantumul aprobat de senatul universitar.
(3) Pentru cadrele didactice din invatamantul
preuniversitar, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului
poate echivala printr-o metodologie specifica, pe baza ECTS/SECT, invatamantul
universitar de scurta durata, realizat prin colegiul cu durata de 3 ani sau
institutul pedagogic cu durata de 3 ani, cu ciclul I de studii universitare de
licenta, potrivit legii.
SECTIUNEA a 10-a
Ciclul I - Studii universitare de licenta
Ciclul I - Studii universitare de licenta
A. Organizarea
(1) Acreditarea unui program de studii universitare
de licenta si stabilirea numarului maxim de studenti care pot fi scolarizati in
cadrul programului si carora li se poate acorda o diploma de absolvire se
realizeaza prin hotarare a Guvernului, in urma evaluarii externe realizata de
catre ARACIS sau de catre o alta agentie de asigurare a calitatii, din tara sau
din strainatate, inregistrata in Registrul European pentru Asigurarea Calitatii
in Invatamantul Superior (EQAR). Studiile universitare de licenta corespund
unui numar cuprins intre minimum 180 si maximum 240 de credite de studii
transferabile, conform ECTS/SECT, si se finalizeaza prin nivelul 6 din EQF/CEC.
(2) La invatamantul cu frecventa, durata specifica
a studiilor universitare de licenta este, dupa caz, de 3-4 ani si corespunde
unui numar de minimum 60 de credite de studii transferabile pentru un an de
studii. Durata studiilor de licenta pentru invatamantul universitar din
domeniile stiinte ingineresti, stiinte juridice si teologie pastorala este de 4
ani.
(3) Un procent de maximum 5% din numarul
studentilor cu frecventa dintr-un program de studii universitare de licenta pot
parcurge, cu aprobarea consiliului facultatii, 2 ani de studii intr-un singur
an, cu exceptia institutiilor de invatamant superior medical si al ultimului an
de studii, in conditiile prevazute de regulamentele de organizare si
desfasurare a programelor de studii si cu respectarea legislatiei in vigoare.
(4) In cadrul studiilor universitare de licenta
este obligatorie efectuarea unor stagii de practica. Universitatile au
obligatia de a asigura un minim de 30% din locurile de practica necesare,
dintre care cel putin 50% in afara universitatilor.
(5) Studiile universitare de licenta la forma de
invatamant cu frecventa se pot organiza in regim de finantare de la bugetul de
stat sau in regim cu taxa. Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului aloca pentru studiile universitare de licenta la forma de invatamant
cu frecventa un numar de granturi de studii finantate de la buget, pentru
universitatile de stat.
(6) Senatul universitar poate infiinta duble specializari.
Procedura de autorizare si acreditare a acestor specializari este cea prevazuta
de lege.
B. Admiterea
(1) Pot participa la admiterea in ciclul I de
studii universitare absolventii de liceu cu diploma de bacalaureat sau diploma
echivalenta.
(2) In cadrul metodologiei proprii, institutiile de
invatamant superior pot stabili facilitati sau conditii speciale referitoare la
admiterea candidatilor la programe de studii universitare de licenta, care au
obtinut in perioada studiilor liceale distinctii la olimpiadele scolare si/sau
la alte concursuri nationale sau internationale.
C. Diploma
(1) Diploma conferita dupa promovarea unui program
de studii universitare de licenta se numeste diploma de licenta, diploma de
inginer sau, dupa caz, diploma de urbanist.
(2) Pe diploma de licenta, pe diploma de inginer
sau, dupa caz, pe diploma de urbanist se mentioneaza toate informatiile
necesare pentru a descrie programul de studii absolvit, inclusiv forma de
invatamant urmata si titlul obtinut. Diploma de licenta, diploma de inginer,
respectiv diploma de urbanist sunt insotite de suplimentul la diploma si se
elibereaza, gratuit, in limba romana si intr-o limba de circulatie
internationala.
SECTIUNEA a 11-a
Ciclul II - Studii universitare de master
Ciclul II - Studii universitare de master
A. Organizarea
(1) Programele de studii universitare de master
reprezinta al II-lea ciclu de studii universitare si se finalizeaza prin
nivelul 7 din EQF/CEC si din Cadrul National al Calificarilor. Acestea au o
durata normala de 1-2 ani si corespund unui numar minim de credite de studii
transferabile, cuprins intre 60 si 120. Pentru profesii reglementate prin
norme, recomandari sau bune practici europene, ciclul I si ciclul II de studii
universitare pot fi oferite comasat, intr-un program unitar de studii
universitare cu o durata cuprinsa intre 5 si 6 ani, la invatamantul cu
frecventa, in conditiile prezentei legi, diplomele obtinute fiind echivalente
diplomei de master.
(2) Diploma de absolvire sau de licenta a
absolventilor invatamantului superior de lunga durata din perioada anterioara
aplicarii celor trei cicluri tip Bologna este echivalenta cu diploma de studii
universitare de master in specialitate.
(1) Programele de studii universitare de master pot
fi:
a) master profesional, orientat preponderent spre
formarea competentelor profesionale;
b) master de cercetare, orientat preponderent spre
formarea competentelor de cercetare stiintifica. Invatarea realizata in cadrul
masterului de cercetare poate fi echivalata cu primul an de studiu din cadrul
programelor de studii universitare de doctorat. Masterul de cercetare este
exclusiv la forma de invatamant cu frecventa si poate fi organizat in cadrul
scolilor doctorale;
c) master didactic, organizat exclusiv la forma de
invatamant cu frecventa.
(2) Pot organiza programe de studii universitare de
master intr-un domeniu acele institutii de invatamant superior care sunt
acreditate sau autorizate provizoriu in acest scop.
(1) Acreditarea pentru o universitate a unui
domeniu de studii universitare de master, impreuna cu stabilirea numarului
maxim al studentilor care pot fi scolarizati si carora li se poate acorda o
diploma de absolvire se realizeaza prin hotarare a Guvernului, in urma
evaluarii externe realizate de catre ARACIS sau de catre o alta agentie de
asigurare a calitatii, din tara sau strainatate, inregistrata in Registrul
European pentru Asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior, denumit in
continuare EQAR.
(2) In cadrul domeniului acreditat sau autorizat
provizoriu pentru studii universitare de master, programele de studii promovate
sunt stabilite anual de catre senatul universitar si comunicate Ministerului
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului pana la data de 1 februarie a
fiecarui an, pentru a fi publicate centralizat.
(3) Institutiile de invatamant superior pot stabili
parteneriate cu operatori economici, asociatii profesionale si/sau institutii
publice pentru dezvoltarea unor programe de studii universitare de master care
sa raspunda cerintelor pietei muncii.
(4) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului aloca pentru studiile universitare de master la forma de
invatamant cu frecventa un numar de granturi de studii finantate de la buget,
pentru universitatile de stat.
B. Admiterea
Art.
156. - Pot candida la programe
de studii universitare de master absolventii cu diploma de licenta sau
echivalenta.
C. Diploma
Art.
157. - Diploma conferita dupa promovarea
unui program de studii universitare de master si sustinerea cu succes a
lucrarii de disertatie se numeste diploma de master si cuprinde toate
informatiile necesare pentru a descrie programul de studii absolvit, inclusiv
forma de invatamant. Aceasta este insotita de suplimentul la diploma care se
elibereaza gratuit, in limba romana si o limba de circulatie internationala.
SECTIUNEA a 12-a
Ciclul III - Studii universitare de doctorat
Ciclul III - Studii universitare de doctorat
A. Organizarea
(1) Studiile universitare de doctorat reprezinta al
III-lea ciclu de studii universitare si permit dobandirea unei calificari de
nivelul 8 din EQF/CEC si din Cadrul National al Calificarilor. Acestea se
desfasoara pe baza unui cod al studiilor universitare de doctorat, aprobat prin
hotarare a Guvernului.
(2) Programele de studii universitare de doctorat
se organizeaza in scoli doctorale acreditate sau autorizate provizoriu. Scolile
doctorale se pot organiza de catre o universitate sau un consortiu universitar
ori de catre consortii sau parteneriate care se stabilesc legal intre o
universitate sau un consortiu universitar si unitati de cercetare-dezvoltare.
Universitatile, respectiv parteneriatele sau consortiile organizatoare de una
sau mai multe scoli doctorale acreditate sau autorizate provizoriu constituie o
institutie organizatoare de studii universitare de doctorat, denumita in
continuare IOSUD, recunoscuta ca atare de Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului, pe baza autorizarii provizorii, a acreditarii, respectiv
a evaluarii periodice.
(3) Academia Romana poate infiinta Scoala de Studii
Doctorale a Academiei Romane, cu respectarea prevederilor prezentei legi in
privinta autorizarii, acreditarii si functionarii ca institutie de invatamant
superior. Scoala de Studii Doctorale a Academiei Romane poate fi IOSUD si poate
organiza programe universitare de doctorat.
(4) Fiecare scoala doctorala este evaluata
individual, pentru fiecare domeniu in parte, in vederea acreditarii. Evaluarea
scolii doctorale se face pe baza performantei scolii doctorale si a capacitatii
institutionale a IOSUD din care face parte scoala doctorala. Evaluarea scolilor
doctorale se face de catre ARACIS sau de catre o alta agentie de asigurare a
calitatii, din tara sau strainatate, pe baza rapoartelor CNCS referitoare la
calitatea cercetarii si a rapoartelor CNATDCU referitoare la calitatea
resurselor umane. Sistemul de criterii si metodologia de evaluare se stabilesc
prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, pe
baza propunerilor comune ale ARACIS, CNCS si CNATDCU. Fiecare scoala doctorala
este evaluata periodic, din 5 in 5 ani.
(5) Pe baza rezultatelor evaluarii scolii
doctorale, ARACIS sau agentia prevazuta la alin. (4) propune Ministerului
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului acordarea sau, dupa caz,
retragerea acreditarii in vederea organizarii de studii universitare de
doctorat. Acreditarea in vederea organizarii de studii universitare de doctorat
se atesta prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si
sportului.
(6) Programele de studii universitare de doctorat
sunt de doua tipuri:
a) doctorat stiintific, care are ca finalitate
producerea de cunoastere stiintifica originala, relevanta international, pe
baza unor metode stiintifice, organizat numai la forma de invatamant cu
frecventa. Doctoratul stiintific este o conditie pentru cariera profesionala in
invatamantul superior si cercetare;
b) doctorat profesional, in domeniile artelor sau
sportului, care are ca finalitate producerea de cunoastere originala pe baza
aplicarii metodei stiintifice si a reflectiei sistematice, asupra unor creatii
artistice sau asupra unor performante sportive de inalt nivel national si
international si care poate constitui o baza pentru cariera profesionala in
invatamantul superior si in cercetare in domeniile artelor si sportului.
(7) Scolile doctorale din cadrul IOSUD se
organizeaza pe discipline sau tematici disciplinare si interdisciplinare.
(8) Studiile universitare de doctorat dispun, in
cadrul institutional al IOSUD, de sisteme proprii si specifice de conducere si
administrare a programelor de studii si cercetare, inclusiv la nivelul scolilor
doctorale. La nivelul IOSUD functioneaza consiliul pentru studiile universitare
de doctorat. La nivelul fiecarei scoli doctorale functioneaza consiliul scolii
doctorale. Aceste structuri functioneaza conform prevederilor prezentei legi si
ale codului studiilor universitare de doctorat prevazut la alin. (1).
(1) Programul de studii universitare de doctorat se
desfasoara in cadrul unei scoli doctorale sub coordonarea unui conducator de
doctorat si cuprinde:
a) un program de pregatire bazat pe studii
universitare avansate, in cadrul scolii doctorale;
b) un program individual de cercetare stiintifica
sau creatie artistica.
(2) In domeniile de studii reglementate la nivel
european, durata studiilor universitare de doctorat respecta reglementarile in
cauza.
(3) Durata programului de studii universitare de doctorat
este, de regula, de 3 ani. In situatii speciale, durata programului de studii
universitare de doctorat poate fi prelungita cu 1-2 ani, cu aprobarea senatului
universitar, la propunerea conducatorului de doctorat si in limita fondurilor
disponibile.
(4) O scoala doctorala poate recunoaste, conform
regulamentului propriu de organizare si desfasurare a studiilor universitare de
doctorat si in conditiile prezentei legi, parcurgerea unor stagii anterioare de
doctorat si/sau a unor stagii de cercetare stiintifica, desfasurate in tara sau
in strainatate, in universitati sau in centre de cercetare de prestigiu, precum
si recunoasterea unor cursuri parcurse in cadrul programelor de studii
universitare de master de cercetare.
(5) Studiile universitare de doctorat se pot
intrerupe din motive temeinice, in conditiile stabilite prin regulamentul
institutional propriu de organizare si desfasurare a studiilor universitare de
doctorat. Durata acestor studii se prelungeste, in consecinta, cu perioadele
cumulate ale intreruperilor aprobate.
(6) Curriculumul de pregatire si programul de
cercetare sunt stabilite de conducatorul de doctorat si de scoala doctorala.
(1) Studiile universitare de doctorat se
organizeaza cu finantare de la bugetul de stat, in regim cu taxa sau din alte
surse legal constituite.
(2) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului aloca anual, prin hotarare a Guvernului, pentru studiile
universitare de doctorat stiintific si pentru doctoratul profesional din
domeniul artelor si al sportului, un numar de granturi doctorale multianuale,
pe o durata de minimum 3 ani. Grantul doctoral include cuantumul bursei
individuale si costurile pentru programul de studii avansate si pentru
programul de cercetare. Aceste granturi sunt ajustate cu coeficienti
corespunzatori pe domenii disciplinare si profesionale ale doctoratului.
(3) Granturile doctorale se acorda pe baza de
competitie nationala de proiecte stiintifice intre scolile doctorale sau
competitie nationala de proiecte stiintifice intre conducatorii de doctorat,
membri ai unei scoli doctorale. Competitiile sunt organizate in coordonarea
CNCS.
(4) Numarul anual de granturi doctorale alocate
celor doua tipuri de competitii prevazute la alin. (3), precum si metodologia
de desfasurare a competitiilor se stabilesc prin ordin al ministrului
educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
Art.
161. - Doctoratul se poate
desfasura in limba romana, in limba minoritatilor nationale sau intr-o limba de
circulatie internationala, conform contractului de studii doctorale incheiat
intre IOSUD, conducatorul de doctorat si studentul-doctorand.
(1) Studiile universitare de doctorat se pot
organiza si in cotutela, caz in care studentul-doctorand isi desfasoara
activitatea sub indrumarea concomitenta a unui conducator de doctorat din
Romania si a unui conducator de doctorat dintr-o alta tara sau sub indrumarea
concomitenta a doi conducatori de doctorat din institutii diferite din Romania,
pe baza unui acord scris intre institutiile organizatoare implicate. Doctoratul
in cotutela poate fi organizat si in cazul in care conducatorii de doctorat
sunt din aceeasi IOSUD, dar au specializari/domenii diferite de studiu sau unul
dintre conducatorii de doctorat a atins varsta pensionarii, conform
prevederilor din Carta universitara.
(2) In contextul politicilor de asigurare a
mobilitatii universitare, IOSUD poate angaja, pe baza de contract, specialisti
din strainatate care detin dreptul legal de a conduce doctorat, conform art.
166 alin. (4).
B. Admiterea
Art.
163. - Au dreptul sa participe
la concursul de admitere la studii universitare de doctorat numai absolventii
cu diploma de master sau echivalenta acesteia.
C. Studentul-doctorand
(1) Pe parcursul desfasurarii studiilor
universitare de doctorat, persoana inscrisa in programul de studii are
calitatea de student-doctorand. Studentii-doctoranzi sunt incadrati de catre
IOSUD sau oricare dintre membrii IOSUD ca asistenti de cercetare sau asistenti
universitari, pe perioada determinata.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu