liceal militar si
invatamant postliceal pentru formarea maistrilor militari, a subofiterilor, agentilor
de politie si agentilor de penitenciare.
(2) Structura organizatorica, profilurile,
specializarile/calificarile profesionale, cifrele anuale de scolarizare si
criteriile de selectionare a candidatilor pentru invatamantul preuniversitar
militar din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala se
propun Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului de
ministerele interesate si de alte institutii cu responsabilitati in domeniul
apararii, ordinii publice si securitatii nationale potrivit fiecarei arme,
specializari si forme de organizare a invatamantului si se aproba conform
prevederilor prezentei legi valabile pentru institutiile de invatamant civil.
(3) Planurile-cadru de invatamant pentru
invatamantul liceal militar se elaboreaza de catre Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, in colaborare cu Ministerul Apararii
Nationale, si sunt aprobate prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii,
tineretului si sportului. Planurile-cadru de invatamant pentru invatamantul
postliceal din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala se
elaboreaza de Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Administratiei si
Internelor, Ministerul Justitiei si alte institutii cu atributii in domeniile
apararii, ordinii publice si securitatii nationale, in conformitate cu
standardele nationale elaborate de institutiile responsabile cu asigurarea
calitatii, si se avizeaza de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului.
(4) Programele scolare pentru disciplinele de
specialitate militara se elaboreaza de Ministerul Apararii Nationale,
Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Justitiei si de alte
institutii cu atributii in domeniul apararii, ordinii publice si securitatii
nationale si se aproba de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului.
Art.
35. - Ministerul Apararii
Nationale, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Justitiei si
alte institutii cu atributii in domeniile apararii, ordinii publice si securitatii
nationale coordoneaza si controleaza unitatile de invatamant militar
preuniversitar, impreuna cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului, prin inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti.
Art.
36. - Conducerea operativa a
unitatilor de invatamant preuniversitar din sistemul de aparare, ordine publica
si securitate nationala se asigura de comandantul/directorul numit prin ordin
al conducatorilor ministerelor si institutiilor de ordine publica si siguranta
nationala, care este si presedintele consiliului de administratie/consiliului
de conducere. In activitatea de conducere, comandantul/directorul este ajutat
de loctiitorul comandantului pentru invatamant/directorul adjunct. Directorul
adjunct/Loctiitorul comandantului pentru invatamant este si presedintele
consiliului profesoral.
(1) Personalul didactic din unitatile de invatamant
preuniversitar din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala
se constituie din personalul didactic prevazut in prezenta lege si din corpul
instructorilor militari, de ordine si securitate publica.
(2) Personalul didactic din unitatile de invatamant
preuniversitar din sistemul militar de aparare, ordine publica si securitate
nationala are drepturile si indatoririle care decurg din prezenta lege si din
calitatea de cadru militar in activitate, respectiv de functionar public cu
statut special.
(3) Functiile didactice pentru corpul
instructorilor militari din unitatile de invatamant preuniversitar din sistemul
de aparare, ordine publica si securitate nationala, conditiile care se cer
pentru ocuparea acestora, normele didactice, competentele si responsabilitatile
se stabilesc prin instructiuni proprii.
Art.
38. - Finantarea invatamantului
preuniversitar din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala
este asigurata de Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Administratiei si
Internelor, Ministerul Justitiei si alte institutii cu atributii in domeniile
apararii, informatiilor, ordinii publice si securitatii nationale din fondurile
alocate din bugetul de stat.
Art.
39. - Certificatele de absolvire
si competente profesionale dau dreptul detinatorilor legali, dupa trecerea in
rezerva, in conditiile legii, sa ocupe functii echivalente cu cele ale
absolventilor institutiilor civile de invatamant cu profil apropiat si de
acelasi nivel.
Art.
40. - Institutiile de invatamant
preuniversitar din cadrul sistemului de aparare, ordine publica si securitate
nationala, precum si specializarile/calificarile profesionale din cadrul
acestora se supun mecanismelor de asigurare a calitatii, ca si institutiile de
invatamant civil.
Art.
41. - Aplicarea prevederilor
prezentei legi la specificul militar, de ordine publica si securitate nationala
se face prin ordine, regulamente si instructiuni proprii.
SECTIUNEA a 10-a
Invatamantul de arta si invatamantul sportiv
Invatamantul de arta si invatamantul sportiv
(1) Invatamantul de arta si invatamantul sportiv se
organizeaza pentru elevii cu aptitudini in aceste domenii.
(2) Unitatile in care se organizeaza invatamantul
de arta si invatamantul sportiv de stat se stabilesc de catre autoritatile
administratiei publice locale cu avizul conform al inspectoratelor scolare,
potrivit legii.
(3) In invatamantul de arta si in invatamantul
sportiv:
a) scolarizarea se realizeaza, de regula, incepand
cu invatamantul gimnazial;
b) elevii pot fi inscrisi numai pe baza testarii
aptitudinilor specifice;
c) planurile-cadru de invatamant sunt adaptate
specificului acestui invatamant;
d) studiul disciplinelor de specialitate se
realizeaza pe clase, pe grupe sau individual, potrivit criteriilor stabilite de
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului;
e) programele scolare pentru invatamantul liceal de
arta si pentru invatamantul liceal sportiv respecta obiectivele educationale
stabilite pentru profilul respectiv.
(4) Pentru activitatea sportiva si artistica de
performanta, la propunerea autoritatilor administratiei publice locale, a
inspectoratelor scolare, a Ministerului Culturii si Patrimoniului National
si/sau a institutiilor publice de cultura impreuna cu Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului se pot organiza cluburi scolare si unitati
de invatamant preuniversitar de stat cu program sportiv sau de arta, integrat
ori suplimentar.
(5) Invatamantul de arta si invatamantul sportiv
integrat se organizeaza in scolile si liceele cu program de arta, respectiv
sportiv, precum si in clase cu program de arta sau sportiv, organizate in celelalte
unitati de invatamant primar, gimnazial si liceal.
(6) Organizarea invatamantului de arta si a
invatamantului sportiv se face prin regulamente aprobate de ministrul
educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(7) Unitatile de invatamant cu program sportiv
suplimentar, denumite cluburi sportive scolare, se constituie ca unitati de
invatamant de nivel liceal, independente sau afiliate pe langa alte unitati de
invatamant de acelasi nivel.
(8) Pentru buna desfasurare a activitatii, cluburile
sportive scolare beneficiaza de baze sportive proprii si de acces in bazele
sportive care apartin celorlalte unitati de invatamant, cu acordul conducerilor
acestor unitati de invatamant.
(9) Elevii au acces liber in cluburile sportive, in
palatele si cluburile copiilor.
(10) Pentru buna desfasurare a activitatilor
artistice, unitatile de invatamant gimnazial si liceal beneficiaza de sali de
repetitie si spectacol proprii sau de acces la salile unitatilor de invatamant
de acelasi nivel, cu acordul conducerii acestora.
(11) Cluburile sportive scolare pot sa fie finantate
si de autoritatile administratiei publice locale.
(12) Toti elevii cuprinsi in grupele de performanta
sunt inscrisi intr-un Registru national al performantelor sportive, in baza
reglementarilor aprobate prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii,
tineretului si sportului.
(1) Pentru sprijinirea activitatii sportive si
artistice de performanta, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului organizeaza tabere sportive sau de creatie artistica, concursuri
sportive sau artistice, campionate scolare, precum si festivaluri si acorda
burse si alte forme de sprijin material.
(2) Pentru activitatile sportive, in structura
Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului functioneaza
Federatia Sportului Scolar si Universitar.
(3) Ministerul Culturii si Patrimoniului National
si celelalte ministere interesate, Comitetul Olimpic si Sportiv Roman,
federatiile sportive nationale, autoritatile locale, precum si institutiile de
cultura pot sprijini financiar si material activitatile de performanta in
domeniul artelor, respectiv al sportului.
(4) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului colaboreaza cu institutii, cu organizatii si cu alte persoane
juridice, respectiv cu persoane fizice pentru asigurarea resurselor financiare
si materiale necesare desfasurarii, in bune conditii, a invatamantului de arta
si invatamantului sportiv integrat si suplimentar, precum si a competitiilor
artistice si sportive de nivel regional si national.
SECTIUNEA a 11-a
Invatamantul postliceal
Invatamantul postliceal
(1) Invatamantul postliceal se organizeaza pentru
calificari profesionale inscrise in Registrul national al calificarilor,
stabilite de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si
aprobate prin hotarare a Guvernului.
(2) Invatamantul postliceal face parte din
invatamantul profesional si tehnic si este partial subventionat de stat.
(3) Invatamantul postliceal special face parte din
invatamantul profesional si tehnic si este integral subventionat de stat.
(4) Scolile de maistri sunt scoli postliceale.
(5) Invatamantul postliceal are o durata de 1-3
ani, in functie de complexitatea calificarii si de numarul de credite pentru
educatie si formare profesionala.
(6) Scolarizarea in invatamantul postliceal de
stat, organizat in conformitate cu prevederile prezentei legi, se finanteaza
prin bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale, din sumele defalcate
din venituri ale bugetului de stat si din venituri ale bugetelor locale.
Scolarizarea poate sa fie finantata si de catre solicitanti, persoane fizice
sau juridice, prin contract incheiat cu unitatea de invatamant care asigura
scolarizarea. Statul sustine si stimuleaza, inclusiv financiar, programe de
studiu pentru invatamantul postliceal, in parteneriat public-privat.
(7) Cifra de scolarizare pentru invatamantul
postliceal de stat se aproba prin hotarare a Guvernului. Prin exceptie, cifra
de scolarizare pentru invatamantul postliceal de stat finantat integral de
catre solicitanti, persoane fizice sau juridice, se aproba, prin decizie, de
inspectoratul scolar si se comunica Ministerului Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului.
(8) Admiterea in invatamantul postliceal se face in
conformitate cu criteriile generale stabilite de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, pe baza unei metodologii elaborate de
unitatea de invatamant, prin consultarea factorilor interesati.
(9) Au dreptul sa se inscrie in invatamantul
postliceal, in conditiile alin. (8), absolventii de liceu, cu sau fara diploma
de bacalaureat.
(10) Creditele pentru educatie si formare
profesionala obtinute in invatamantul postliceal pot fi recunoscute pentru
absolventii cu diploma de bacalaureat de catre universitati, in baza deciziilor
senatului universitar, ca unitati de credite de studii transferabile pentru
nivelul licenta.
SECTIUNEA a 12-a
Invatamantul pentru persoanele apartinand
minoritatilor nationale
Invatamantul pentru persoanele apartinand
minoritatilor nationale
(1) Persoanele apartinand minoritatilor nationale
au dreptul sa studieze si sa se instruiasca in limba materna, la toate
nivelurile, tipurile si formele de invatamant preuniversitar, in conditiile
legii.
(2) In functie de necesitatile locale se
organizeaza, la cererea parintilor sau tutorilor legali si in conditiile legii,
grupe, clase sau unitati de invatamant preuniversitar cu predare in limbile
minoritatilor nationale.
(3) La toate formele de invatamant in limba romana,
in limbile minoritatilor nationale sau in limbi de circulatie internationala,
se poate inscrie si pregati orice cetatean roman sau cetatean din tarile
Uniunii Europene si Confederatia Elvetiana, indiferent de limba sa materna si
de limba in care a studiat anterior.
(4) In cadrul unitatilor sau sectiilor cu predare
in limbile minoritatilor nationale, singulare in localitate, se pot organiza
clase liceale si profesionale cu grupe de elevi de diferite profiluri, in
conditiile legii.
(5) Pe raza unei unitati administrativ-teritoriale,
cu mai multe unitati de invatamant cu predare in limbile minoritatilor
nationale, functioneaza cel putin o unitate scolara cu personalitate juridica,
pentru fiecare limba materna, indiferent de efectivul de elevi.
(6) In cazul unitatilor de nivel gimnazial sau
liceal cu predare in limbile minoritatilor nationale, singulare in municipiu,
oras sau comuna, se acorda personalitate juridica, indiferent de efectivul de
elevi.
(7) Elevii care, in localitatea de domiciliu, nu au
posibilitatea de a invata in limba lor materna sunt sprijiniti prin decontul
transportului la cea mai apropiata scoala cu predare in limba materna sau
primesc cazare si masa gratuite in internatul unitatii de invatamant cu predare
in limba materna.
(8) Minoritatile nationale au dreptul la
reprezentare proportionala cu numarul de clase in organele de conducere ale
unitatilor de invatamant, ale inspectoratelor scolare sau ale institutiilor
echivalente, cu respectarea criteriilor de competenta profesionala, potrivit
legii.
(9) In unitatile scolare cu predare si in limbile
minoritatilor nationale, unul dintre directori va fi un cadru didactic din
randul minoritatilor respective, cu respectarea criteriilor de competenta
profesionala.
(10) In unitatile conexe invatamantului
preuniversitar din judetele in care functioneaza forme de invatamant in limbile
minoritatilor nationale se asigura incadrarea cu specialisti si din randul
minoritatilor nationale, cu respectarea criteriilor de competenta profesionala.
(11) Cadrele didactice care predau la grupe sau
clase cu predare integrala in limba minoritatilor nationale trebuie sa faca
dovada competentei profesionale in limba minoritatii nationale respective si au
dreptul la pregatire si perfectionare in limba de predare, in tara sau in
strainatate. Fac exceptie de la necesitatea de a face dovada competentei
profesionale in limba minoritatii nationale respective cadrele didactice care
predau limba si literatura romana.
(12) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului asigura materiale didactice specifice disciplinelor predate in
limba materna.
(13) Pentru elevii apartinand minoritatilor
nationale, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului asigura
manualele scolare, care pot fi: manuale elaborate in limba de predare a
minoritatilor nationale si manuale traduse din limba romana sau manuale de
import, avizate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului,
pentru titlurile needitate din cauza tirajului redus.
(14) In invatamantul in limbile minoritatilor
nationale, in comunicarea interna si in comunicarea cu parintii elevilor si ai
prescolarilor se poate folosi si limba de predare.
(15) In invatamantul primar cu predare in limbile
minoritatilor nationale, calificativele se comunica in scris si oral si in
limba de predare.
(16) In cadrul Institutului de Stiinte ale Educatiei
din subordinea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului va
functiona si o sectie de cercetare si inovare pentru invatamantul cu predare in
limbile minoritatilor nationale.
(17) In finantarea de baza a unitatii de invatamant
preuniversitar cu predare in limbile minoritatilor nationale, costul standard
per elev si per prescolar se calculeaza dupa un coeficient marit pe baza
factorilor de corectie, luand in considerare predarea in limba minoritatii
nationale sau a limbii minoritatii nationale. In cazul acestor unitati se are
in vedere izolarea lingvistica, geografica si numarul redus de elevi si
prescolari, precum si elevii prevazuti la alin. (7). Acelasi coeficient se
aplica si in cazul unitatilor scolare cu predare in limba romana, in conditii
similare.
(1) In cadrul invatamantului preuniversitar cu
predare in limbile minoritatilor nationale, toate disciplinele se studiaza in
limba materna, cu exceptia disciplinei Limba si literatura romana.
(2) Disciplina Limba si literatura romana se preda
pe tot parcursul invatamantului preuniversitar dupa programe scolare si manuale
elaborate in mod special pentru minoritatea respectiva.
(3) Prin exceptie, in unitatile de invatamant cu
predare in limba unei minoritati nationale, ca urmare a cererii parintilor sau
tutorilor legali, la solicitarea organizatiei minoritatii nationale
reprezentate in Parlamentul Romaniei sau, in cazul in care minoritatea
respectiva nu are reprezentare parlamentara, la solicitarea grupului
parlamentar al minoritatilor nationale, predarea disciplinei Limba si
literatura romana se face dupa manualele utilizate in unitatile de invatamant
cu predare in limba romana.
(4) Testele la disciplina Limba si literatura
romana se elaboreaza pe baza programei speciale.
(5) Testele de evaluare, subiectele de examen de
orice tip din invatamantul preuniversitar si lucrarile semestriale pentru
elevii din invatamantul cu predare in limbile minoritatilor nationale se
elaboreaza pe baza cerintelor didactico- metodologice stabilite de Curriculumul
national.
(6) In invatamantul preuniversitar, activitatea de
predare si de educare la Limba si literatura materna, la istoria si traditiile
minoritatilor nationale respective si la Educatia muzicala se realizeaza pe
baza programelor si a metodologiilor specifice elaborate de colective de
experti cunoscatori ai limbii si ai culturii minoritatii nationale respective
si aprobate, potrivit legii.
(7) Elevilor apartinand minoritatilor nationale,
care frecventeaza unitati de invatamant cu predare in limba romana sau in alta
limba decat cea materna, li se asigura, la cerere, si in conditiile legii, ca
disciplina de studiu, limba si literatura materna, precum si istoria si
traditiile minoritatii nationale respective, ca parte a trunchiului comun.
Programele si manualele disciplinei Istoria si traditiile minoritatii nationale
sunt aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(8) In invatamantul primar, gimnazial si liceal cu
predare in limbile minoritatilor nationale, disciplinele Istoria si Geografia
Romaniei se predau in aceste limbi, dupa programe scolare si manuale identice
cu cele pentru clasele cu predare in limba romana, cu obligatia transcrierii si
a insusirii toponimiei si a numelor proprii romanesti si in limba romana.
(9) In invatamantul gimnazial cu predare in limbile
minoritatilor nationale se introduce, ca disciplina de studiu, Istoria si
traditiile minoritatilor nationale respective, cu predare in limba materna.
Programele scolare si manualele la aceasta disciplina sunt aprobate de
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(10) In programele si manualele de istorie se vor
reflecta istoria si traditiile minoritatilor nationale din Romania.
(11) In invatamantul liceal si postliceal, in care
predarea se face in limba materna pentru disciplinele, respectiv modulele de
pregatire de specialitate, se realizeaza insusirea terminologiei de
specialitate si in limba romana.
(12) In invatamantul preuniversitar, probele de
admitere si probele examenelor de absolvire pot fi sustinute in limba in care
au fost studiate disciplinele respective, in conditiile legii.
(1) Pe raza unei unitati administrativ-teritoriale
- comuna, oras, municipiu - unde functioneaza mai multe unitati scolare cu
predare in limba romana cel putin una dintre acestea are personalitate
juridica, indiferent de efectivul de elevi.
(2) Unitatile cu predare in limba romana, de nivel
gimnazial sau liceal, unice in municipiu, in oras sau in comuna au
personalitate juridica indiferent de efectivul de elevi.
SECTIUNEA a 13-a
Invatamantul special si special integrat
Invatamantul special si special integrat
(1) Invatamantul special si special integrat,
organizat pentru persoanele cu cerinte educationale speciale sau alte tipuri de
cerinte educationale, stabilite prin ordin al ministrului educatiei,
cercetarii, tineretului si sportului, se realizeaza pentru toate nivelurile de
invatamant, diferentiat, in functie de tipul si gradul de deficienta.
(2) Invatamantul special si special integrat este
gratuit si este organizat, de regula, ca invatamant cu frecventa. In functie de
necesitatile locale, acesta se poate organiza si sub alte forme, in
conformitate cu legislatia in vigoare.
(3) Guvernul elaboreaza reglementari specifice
pentru serviciile educationale si de asistenta, oferite copiilor cu cerinte
educationale speciale.
(1) Invatamantul special se organizeaza, dupa caz,
in unitati de invatamant special si in unitati de invatamant de masa.
(2) Invatamantul special integrat se poate organiza
in clase speciale si individual sau in grupe integrate in clase de masa.
Efectivele formatiunilor de studiu din invatamantul special si special integrat
sunt stabilite de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului,
in functie de tipul si gradul deficientei.
(3) Continuturile invatamantului special si special
integrat, demersurile didactice, precum si pregatirea si formarea personalului
care isi desfasoara activitatea in domeniul educatiei copiilor cu cerinte
educationale speciale sunt stabilite prin metodologii elaborate de Ministerul
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(4) Durata scolarizarii copiilor cu cerinte
educationale speciale poate fi mai mare decat cea precizata prin prezenta lege
si se stabileste, in functie de gradul si tipul dizabilitatii, prin ordin al
ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(1) Evaluarea, asistenta psihoeducationala,
orientarea scolara si orientarea profesionala a copiilor, a elevilor si a
tinerilor cu cerinte educationale speciale se realizeaza de catre centrele
judetene de resurse si de asistenta educationala, denumite in continuare CJRAE,
respectiv de Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta
Educationala, denumit in continuare CMBRAE, prin serviciile de evaluare si de
orientare scolara si profesionala, pe baza unei metodologii elaborate de
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, acordandu-se
prioritate integrarii in invatamantul de masa. CJRAE cuprind si centrele
logopedice interscolare.
(2) Stabilirea gradului de deficienta al elevilor cu
cerinte educationale speciale se realizeaza de catre comisiile din cadrul
CJRAE/CMBRAE, in colaborare cu comisiile pentru protectia copilului din cadrul
directiilor generale judetene/a municipiului Bucuresti de asistenta sociala si
protectia copilului.
(3) Diagnosticarea abuziva a copiilor pe criterii
de rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, apartenenta la o categorie
defavorizata, precum si de orice alt criteriu, fapt ce determina includerea lor
in clase cu cerinte educationale speciale, se sanctioneaza.
(4) Obtinerea unei calificari de catre
elevii/tinerii cu cerinte educationale speciale se face in unitati de
invatamant special si de masa, cu consultarea factorilor locali interesati.
(5) Elevii si tinerii cu cerinte educationale speciale
pot dobandi calificari profesionale corespunzatoare tipului si gradului de
deficienta.
(1) Copiii, elevii si tinerii cu cerinte
educationale speciale, integrati in invatamantul de masa, beneficiaza de suport
educational prin cadre didactice de sprijin si itinerante, de la caz la caz.
Organizarea serviciilor de sprijin educational se face de catre CJRAE/CMBRAE si
se reglementeaza prin metodologii specifice elaborate de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(2) Copiii si tinerii cu cerinte educationale
speciale, scolarizati in unitatile de invatamant special sau de masa, inclusiv
cei scolarizati in alt judet decat cel de domiciliu, beneficiaza de asistenta
sociala constand in asigurarea alocatiei zilnice de hrana, a rechizitelor
scolare, a cazarmamentului, a imbracamintei si a incaltamintei in cuantum egal
cu cel pentru copiii aflati in sistemul de protectie a copilului, precum si de
gazduire gratuita in internate sau centrele de asistare pentru copiii cu
cerinte educationale speciale din cadrul directiilor generale judetene/a
municipiului Bucuresti de asistenta sociala si protectia copilului.
(1) Pentru copiii, elevii si tinerii cu boli
cronice sau cu boli care necesita perioade de spitalizare mai mari de 4
saptamani se organizeaza, dupa caz, grupe sau clase in cadrul unitatii sanitare
in care acestia sunt internati.
(2) Pentru copiii, elevii si tinerii care, din
motive medicale sau din cauza unei dizabilitati, sunt nedeplasabili, se
organizeaza scolarizare la domiciliu, pe o perioada determinata.
(3) Scolarizarea la domiciliu, respectiv
infiintarea de clase sau de grupe in spitale se fac de catre inspectoratul
scolar, la propunerea CJRAE/CMBRAE, conform unei metodologii-cadru elaborate de
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(4) Unitatile de invatamant special pot beneficia
de sprijinul institutiilor de protectie sociala, al altor organisme private
autorizate, al persoanelor fizice sau juridice din tara si din strainatate,
pentru stimulare, compensare si pentru reducerea gradului de dizabilitate.
Art.
53. - Invatamantul special
dispune de planuri de invatamant, de programe scolare, de programe de asistenta
psihopedagogica, de manuale si de metodologii didactice alternative, adaptate
tipului si gradului de dizabilitate si aprobate de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(1) In functie de evolutia copilului se pot face
propuneri de reorientare dinspre scoala speciala spre scoala de masa si invers.
(2) Propunerea de reorientare se face de catre
cadrul didactic care a lucrat cu copilul in cauza sau de catre parintii
copilului/tutorele legal instituit si de catre psihologul scolar. Decizia de
reorientare se ia de catre comisia de expertiza din cadrul CJRAE/CMBRAE, cu
acordul familiei sau al sustinatorului legal.
(1) Scolarizarea minorilor si a adultilor din
centrele de reeducare, din penitenciarele pentru minori si tineri si din
penitenciarele pentru adulti se realizeaza cu respectarea Curriculumului
national. Resursa umana necesara pentru scolarizarea acestora este asigurata de
catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, prin
inspectoratele scolare.
(2) In vederea obtinerii unei calificari si a
integrarii in viata activa a tinerilor cu cerinte educationale speciale,
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, impreuna cu
Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, organizeaza ateliere
protejate.
Art.
56. - La absolvirea
invatamantului special, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului colaboreaza cu Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si
cu alte organisme guvernamentale sau nonguvernamentale in vederea integrarii in
viata activa, potrivit calificarii obtinute si in conditiile prevazute de
legislatia in vigoare.
SECTIUNEA a 14-a
Invatamantul pentru copiii si tinerii capabili de performante inalte
Invatamantul pentru copiii si tinerii capabili de performante inalte
(1) Statul sprijina copiii si tinerii capabili de
performante inalte atat in unitati de invatamant, cat si in centre de
excelenta. Centrele de excelenta sunt infiintate prin ordin al ministrului
educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(2) Coordonarea actiunilor prevazute la alin. (1)
este asigurata de Centrul National de Instruire Diferentiata, infiintat prin
hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului.
(3) Resursele umane, curriculare, informationale,
materiale si financiare pentru sustinerea copiilor si a tinerilor capabili de
performante inalte se asigura de unitatile de invatamant si de inspectoratele
scolare, conform normelor metodologice elaborate de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(4) Pentru sprijinirea copiilor si a tinerilor
capabili de performante inalte, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului organizeaza olimpiade si concursuri, tabere de profil, simpozioane
si alte activitati specifice si acorda burse si alte forme de sprijin material.
(5) Copiii si tinerii capabili de performante
inalte beneficiaza, indiferent de varsta, de programe educative care le
respecta particularitatile de invatare si de orientare a performantei. Aceste
programe sunt de aprofundare a invatarii, de grupare pe abilitati, de imbogatire
a curriculumului cu noi domenii, de mentorat si transfer de competenta, de
accelerare a promovarii conform ritmului individual de invatare.
SECTIUNEA a 15-a
Programul "Scoala dupa scoala"
Programul "Scoala dupa scoala"
(1) Unitatile de invatamant, prin decizia
consiliului de administratie, pot sa isi extinda activitatile cu elevii dupa
orele de curs, prin programe "Scoala dupa scoala".
(2) In parteneriat cu autoritatile publice locale
si cu asociatiile de parinti, prin programul "Scoala dupa scoala", se
ofera activitati educative, recreative, de timp liber, pentru consolidarea
competentelor dobandite sau de accelerare a invatarii, precum si activitati de
invatare remediala. Acolo unde acest lucru este posibil, parteneriatul se poate
realiza cu organizatii nonguvernamentale cu competente in domeniu.
(3) Programele "Scoala dupa scoala" se
organizeaza in baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului
educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(4) Statul poate finanta programul "Scoala dupa
scoala" pentru copiii si elevii din grupurile dezavantajate, potrivit
legii.
SECTIUNEA a 16-a
Alternativele educationale
Alternativele educationale
(1) In sistemul de invatamant preuniversitar pot fi
initiate si organizate alternative educationale, cu acordul Ministerului
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, pe baza unor regulamente
aprobate prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si
sportului.
(2) Acreditarea, respectiv evaluarea periodica a
alternativelor educationale se fac potrivit legii.
(3) Unitatile de invatamant preuniversitar
alternativ dispun de autonomie organizatorica si functionala, in conformitate
cu specificul alternativei.
(4) La toate formele de invatamant alternativ in
limba romana, in limbile minoritatilor nationale sau in limbi de circulatie
internationala, se poate inscrie si pregati orice cetatean roman.
(5) Cadrele didactice care predau la grupe sau
clase din alternativele educationale au dreptul la recunoasterea de catre
inspectoratele scolare judetene si Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului a pregatirii si a perfectionarilor realizate de
organizatiile, asociatiile, federatiile care gestioneaza dezvoltarea
alternativei respective la nivel national.
SECTIUNEA a 17-a
Invatamantul particular si confesional
Invatamantul particular si confesional
(1) Invatamantul particular si confesional se
organizeaza conform principiului nonprofit in unitati de invatamant
preuniversitar, la toate nivelurile si formele, conform legislatiei in vigoare.
(2) Criteriile, standardele si indicatorii de
performanta pe care trebuie sa le indeplineasca unitatile de invatamant
preuniversitar particular si confesional sunt identice cu cele pe care trebuie
sa le indeplineasca unitatile de invatamant de stat.
(3) Unitatile particulare de invatamant sunt
unitati libere, deschise, autonome atat din punct de vedere organizatoric, cat
si economico-financiar, avand drept fundament proprietatea privata, garantata
de Constitutie.
(4) Autorizarea de functionare provizorie,
acreditarea si evaluarea periodica a unitatilor de invatamant preuniversitar
particular si confesional sunt realizate de catre Agentia Romana de Asigurare a
Calitatii in Invatamantul Preuniversitar, conform legislatiei in vigoare.
(5) Unitatile de invatamant preuniversitar
particular si confesional acreditate sunt sprijinite de stat, conditiile fiind
stabilite prin hotarare a Guvernului.
(6) Statul sprijina si coordoneaza invatamantul
particular si confesional, in conditiile legii, respectand in intregime
drepturile acestuia.
(7) Directorii unitatilor de invatamant particular
sunt numiti de conducerea persoanei juridice fondatoare, cu respectarea criteriilor
de competenta. Actul de numire se aduce la cunostinta inspectoratului scolar pe
raza caruia isi desfasoara activitatea unitatea respectiva.
CAPITOLUL III
Reteaua scolara
Reteaua scolara
(1) Reteaua scolara este formata din totalitatea
unitatilor de invatamant acreditate, respectiv autorizate provizoriu.
(2) Reteaua scolara a unitatilor de invatamant de
stat si particular preuniversitar se organizeaza de catre autoritatile
administratiei publice locale, cu avizul conform al inspectoratelor scolare.
Pentru invatamantul special liceal si special postliceal, reteaua scolara se
organizeaza de catre consiliul judetean, respectiv de catre consiliile locale
ale sectoarelor municipiului Bucuresti, cu consultarea partenerilor sociali si
cu avizul conform al Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului.
(3) In cadrul retelei scolare se pot infiinta si
pot functiona, conform legii, grupe/clase in alternative educationale integrate
in unitati scolare de stat sau particulare.
(4) Persoanele juridice si fizice pot infiinta,
conform legii, unitati de educatie timpurie si de invatamant primar, gimnazial,
liceal si postliceal.
(5) Reteaua scolara a unitatilor de invatamant se
da publicitatii la inceputul fiecarui an, pentru anul scolar urmator. Cifra de
scolarizare pentru invatamantul de stat se aproba prin hotarare a Guvernului,
cu cel putin 6 luni inainte de inceperea anului scolar.
(6) In cadrul sistemului national de invatamant
preuniversitar de stat se pot infiinta si pot functiona, conform legii, unitati
de invatamant cu clase constituite pe baza de contracte de parteneriat intre
unitati de invatamant de stat si particulare acreditate, intre acestea si
operatori economici, precum si intre institutii din tara si strainatate, pe
baza unor acorduri interguvernamentale.
(7) Unitatile de invatamant preuniversitar,
indiferent de tip, nivel, forma, filiera si profil sunt supuse acreditarii si
evaluarii periodice, conform legii.
(8) Pentru a asigura calitatea invatamantului, la
propunerea autoritatilor administratiei publice locale sau din proprie
initiativa, inspectoratele scolare pot solicita Ministerului Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului ridicarea acreditarii/autorizarii unei
unitati de invatamant cu personalitate juridica sau a unei structuri a acesteia
in conformitate cu prevederile legale. In situatia in care Agentia Romana
pentru Asigurarea Calitatii in Invatamantul Preuniversitar, denumita in
continuare ARACIP, retrage acreditarea/autorizatia de functionare, pentru
neindeplinirea conditiilor legale, unei unitati de invatamant, aceasta isi
inceteaza activitatea. Autoritatile administratiei publice locale realizeaza
alocarea elevilor altor unitati scolare, cu respectarea interesului copiilor si
asigurarea logisticii necesare.
(1) In vederea asigurarii calitatii educatiei si a
optimizarii gestionarii resurselor, unitatile de invatamant si autoritatile
administratiei publice locale pot decide infiintarea consortiilor scolare.
(2) Consortiile scolare sunt parteneriate
contractuale intre unitatile de invatamant, care asigura:
a) mobilitatea personalului intre unitatile membre
ale consortiului;
b) utilizarea in comun a resurselor unitatilor de
invatamant din consortiu;
c) largirea oportunitatilor de invatare oferite
elevilor si recunoasterea reciproca a rezultatelor invatarii si evaluarii
acestora.
(3) Cadrul general pentru infiintarea, desfiintarea
si functionarea consortiilor scolare se va reglementa prin ordin al ministrului
educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(1) In invatamantul preuniversitar, formatiunile de
studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu, dupa cum urmeaza:
a) educatia anteprescolara: grupa cuprinde in medie
7 copii, dar nu mai putin de 5 si nu mai mult de 9;
b) invatamantul prescolar: grupa cuprinde in medie
15 prescolari, dar nu mai putin de 10 si nu mai mult de 20;
c) invatamantul primar: clasa care cuprinde in
medie 20 de elevi, dar nu mai putin de 12 si nu mai mult de 25;
d) invatamantul gimnazial: clasa care cuprinde in
medie 25 de elevi, dar nu mai putin de 12 si nu mai mult de 30;
e) invatamantul liceal: clasa care cuprinde in
medie 25 de elevi, dar nu mai putin de 15 si nu mai mult de 30;
f) invatamantul postliceal: clasa care cuprinde in
medie 25 de elevi, dar nu mai putin de 15 si nu mai mult de 30;
g) invatamantul special pentru elevi cu deficiente
usoare si/sau moderate: grupa care cuprinde in medie 10 elevi, dar nu mai putin
de 8 si nu mai mult de 12;
h) invatamantul special pentru elevi cu deficiente
grave: grupa care cuprinde in medie 5 elevi, dar nu mai putin de 4 si nu mai
mult de 6.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in
localitatile in care exista cerere pentru forma de invatamant in limba materna
a unei minoritati nationale, efectivele formatiunilor de studiu pot fi mai mici
decat minimul prevazut de prezenta lege. Decizia privind infiintarea si
functionarea acestor formatiuni de studiu apartine Ministerului Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, cu consultarea consiliului de
administratie al unitatii de invatamant respective.
CAPITOLUL IV
Curriculumul invatamantului preuniversitar
Curriculumul invatamantului preuniversitar
(1) In invatamantul preuniversitar se aplica
Curriculumul national elaborat in conformitate cu nevoile specifice dezvoltarii
personale si cu nevoile pietei fortei de munca si ale fiecarei comunitati, in
baza principiului subsidiaritatii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu