(4) In universitatile confesionale, studentii se
organizeaza cu respectarea statutului si a normelor dogmatice si canonice ale
cultului respectiv.
(5) Fiecare universitate va institui un sistem de
aplicare si monitorizare a respectarii prevederilor Codului drepturilor si
obligatiilor studentului. Asociatiile studentilor prezinta un raport anual
privind respectarea codului, care este public.
(1) Studentii au dreptul sa infiinteze, in
institutiile de invatamant superior, de stat sau particulare, ateliere,
cluburi, cercuri, cenacluri, formatii artistice si sportive, organizatii,
precum si publicatii, conform legii.
(2) Studentii sunt alesi in mod democratic, prin
vot universal, direct si secret, la nivelul diverselor formatii, programe sau
cicluri de studiu, atat in cadrul facultatilor, cat si al universitatii. Ei
sunt, de drept, reprezentanti legitimi ai intereselor studentilor, la nivelul
fiecarei comunitati academice. Conducerea institutiei de invatamant superior nu
se implica in organizarea procesului de alegere a reprezentantilor studentilor.
(3) In universitatile confesionale, reprezentarea
studentilor la nivelul comunitatii universitare se va face cu respectarea
statutului si specificului dogmatic si canonic al cultului respectiv.
(4) Statutul de student reprezentant nu poate fi
conditionat de catre conducerea universitatii.
(5) Studentii pot fi reprezentati in toate
structurile decizionale si consultative din universitate.
(6) Federatiile nationale studentesti, legal
constituite, sunt organismele care exprima interesele studentilor din
universitati, in raport cu institutiile statului.
(7) Organizatiile studentesti care reprezinta
interesele studentilor la nivelul fiecarei comunitati universitare pot avea
reprezentanti de drept in structurile decizionale si executive ale
universitatii.
(8) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului colaboreaza, in dezvoltarea invatamantului superior, cu
federatiile nationale studentesti, legal constituite, si se va consulta cu
acestea ori de cate ori este nevoie.
(9) Studentii pot participa la actiuni de
voluntariat, pentru care pot primi un numar de credite de studii transferabile,
in conditiile stabilite de Carta universitara.
(1) Studentii care provin din familii cu venituri
reduse beneficiaza de un sistem de imprumuturi bancare pentru efectuarea
studiilor, garantate de stat, in conditiile legislatiei in vigoare, prin
Agentia de credite si burse de studii. Imprumuturile pot acoperi taxele de
studii si costul vietii pe perioada studiilor.
(2) Absolventii care vor practica profesia minimum
5 ani in mediul rural vor fi scutiti de plata a 75% din imprumut, aceasta parte
fiind preluata de catre stat, in cuantum de maximum 5.000 lei.
(3) Agentia de credite si burse de studii propune
reglementari corespunzatoare in vederea acordarii creditelor.
(1) Studentii beneficiaza de asistenta medicala si
psihologica gratuita in cabinete medicale si psihologice universitare ori in
policlinici si unitati spitalicesti de stat, conform legii.
(2) In timpul anului scolar, studentii beneficiaza
de tarif redus cu minimum 50% pe mijloacele de transport local in comun,
transportul intern auto, feroviar si naval. Studentii orfani sau proveniti din
casele de copii beneficiaza de gratuitate pentru categoriile de transport
stabilite prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si
sportului.
(3) Studentii beneficiaza de tarife reduse cu 75%
pentru accesul la muzee, concerte, spectacole de teatru, opera, film, la alte
manifestari culturale si sportive organizate de institutii publice, in limita
bugetelor aprobate.
(4) Studentii etnici romani din afara granitelor
tarii, bursieri ai statului roman, beneficiaza de gratuitate la toate
manifestarile prevazute la alin. (3), care se desfasoara pe teritoriul
Romaniei.
(5) Institutiile de invatamant superior pot acorda,
in afara cifrei de scolarizare aprobate, cel putin un loc pentru studii
gratuite absolventilor cu diploma de bacalaureat proveniti din centrele de
plasament, in conditiile stabilite de senatul universitar.
(6) Candidatii proveniti din medii cu risc
socioeconomic ridicat sau marginalizate din punct de vedere social - romi,
absolventi ai liceelor din mediul rural sau din orase cu mai putin de 10.000 de
locuitori - pot beneficia de un numar de locuri bugetate garantate, in
conditiile legii.
(7) Activitatile extracurriculare - stiintifice,
tehnice, cultural-artistice si sportive, precum si cele pentru studentii capabili
de performante sunt finantate de la bugetul statului, conform normelor
stabilite de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului. In
acest scop se pot folosi si alte surse de finantare.
(8) Prevederile alin. (6) se aplica si in cazul
taberelor de creatie, sportive si de odihna ale studentilor.
(9) Statutul de student cu taxa se modifica in
conditiile stabilite de senatul universitar.
(10) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului poate acorda anual burse pentru stagii de studii universitare si
postuniversitare in strainatate din fonduri constituite in acest scop. Aceste
burse se obtin prin concurs organizat la nivel national.
(11) La concursurile pentru obtinerea burselor
prevazute la alin. (10) pot participa studentii si absolventii institutiilor de
invatamant superior de stat si cei ai institutiilor de invatamant superior
particular acreditate.
(12) Cheltuielile de intretinere a internatelor, a
caminelor si a cantinelor universitatilor se acopera din veniturile proprii ale
institutiilor de invatamant respective si din subventii de la buget cu aceasta
destinatie.
(13) Tarifele practicate de universitati pentru
studenti la camine si cantine sunt cel mult egale cu diferenta dintre costurile
de functionare, cuprinzand cheltuielile de personal, cheltuielile cu
utilitatile, cheltuielile cu materiile prime si consumabile si cheltuielile de
intretinere curenta si, respectiv, subventiile de la bugetul de stat.
(14) In vederea asigurarii transparentei, universitatea
de stat publica periodic balanta de venituri si cheltuieli pentru fiecare camin
studentesc.
(15) Pot fi acordate subventii pentru cazare si
studentilor care aleg alta forma de cazare decat caminele institutiilor de
invatamant superior.
(16) Institutiile de invatamant superior de stat
asigura, in limita resurselor financiare alocate pentru efectuarea practicii
comasate a studentilor, pe perioada prevazuta in planurile de invatamant,
cheltuielile de masa, cazare si transport, in situatiile in care practica se
desfasoara in afara centrului universitar respectiv.
(17) Toate actele de studii eliberate de
universitate, precum si cele care atesta statutul de student (adeverinte,
carnete, legitimatii) se elibereaza in mod gratuit.
(1) Statul roman acorda anual, prin hotarare a
Guvernului, un numar de burse pentru scolarizarea studentilor straini. Aceste
burse sunt atribuite doar acelor universitati si programe de studii care
indeplinesc cele mai ridicate standarde de calitate, indiferent daca sunt de
stat sau particulare.
(2) Universitatile, in baza autonomiei
universitare, pot dispune integral de veniturile obtinute din scolarizarea
studentilor straini.
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Dispozitii generale
(1) Structurile de conducere in institutiile de
invatamant superior de stat sau particulare sunt:
a) senatul universitar si consiliul de
administratie, la nivelul universitatii;
b) consiliul facultatii;
c) consiliul departamentului.
(2) Functiile de conducere sunt urmatoarele:
a) rectorul, prorectorii, directorul general
administrativ, la nivelul universitatii;
b) decanul, prodecanii, la nivelul facultatii;
c) directorul de departament, la nivelul departamentului.
(3) IOSUD este condusa de Consiliul pentru studiile
universitare de doctorat, respectiv de directorul acestui consiliu. Functia de
director al Consiliului pentru studiile universitare de doctorat este asimilata
functiei de prorector. Procedura de numire a directorului Consiliului pentru
studiile universitare de doctorat este stabilita de Codul studiilor
universitare de doctorat.
(4) La nivelul departamentului, directorul de
departament si membrii consiliului departamentului sunt alesi prin votul
universal, direct si secret al tuturor cadrelor didactice si de cercetare
titulare.
(5) La nivelul facultatii, stabilirea structurilor
si a functiilor de conducere se face dupa urmatoarea procedura:
a) componenta membrilor consiliului facultatii este
de maximum 75% cadre didactice si de cercetare, respectiv minimum 25% studenti.
Reprezentantii cadrelor didactice si de cercetare in consiliul facultatii sunt
alesi prin votul universal, direct si secret al tuturor cadrelor didactice si de
cercetare titulare din facultate, iar reprezentantii studentilor sunt alesi
prin vot universal, direct si secret de catre studentii facultatii;
b) decanii sunt selectati prin concurs public,
organizat de catre rectorul universitatii la nivelul facultatii. La concurs pot
participa persoane din cadrul universitatii sau din orice facultate de profil
din tara ori din strainatate care, pe baza audierii in plenul consiliului
facultatii, au primit avizul acestuia de participare la concurs. Consiliul
facultatii are obligatia de a aviza minimum 2 candidati;
c) decanul isi desemneaza prodecanii dupa numirea
de catre rector;
d) in universitatile multilingve si multiculturale,
cel putin unul dintre prodecani se numeste la propunerea cadrelor didactice
apartinand minoritatii nationale din departamentul sectiei sau liniei de
predare intr-o limba a minoritatilor nationale, potrivit regulamentului liniei
de studiu conform art. 135 alin. (2), cu exceptia cazului in care decanul
provine de la sectia sau linia de studiu cu predare in limba minoritatii
nationale respective. Cadrele didactice apartinand sectiei sau liniei de
predare trebuie sa propuna cel putin 3 candidati.
(6) Consiliul scolii doctorale se stabileste prin
votul universal, direct si secret al conducatorilor de doctorat din scoala
doctorala respectiva.
(7) Procesul de stabilire si de alegere a
structurilor si functiilor de conducere la nivelul universitatii, al
facultatilor si departamentelor trebuie sa respecte principiul
reprezentativitatii pe facultati, departamente, sectii/linii de predare,
programe de studii, dupa caz, si se stabileste prin Carta universitara.
(8) In cazul universitatilor confesionale, alegerea
persoanelor in functiile de conducere se face cu avizul cultului fondator.
(1) Senatul universitar este compus din 75%
personal didactic si de cercetare si din 25% reprezentanti ai studentilor. Toti
membrii senatului universitar, fara exceptie, vor fi stabiliti prin votul
universal, direct si secret al tuturor cadrelor didactice si cercetatorilor
titulari, respectiv al tuturor studentilor. Fiecare facultate va avea
reprezentanti in senatul universitar, pe cote-parti de reprezentare stipulate
in Carta universitara. In cazul universitatilor confesionale, organizarea senatului
universitar se va face cu respectarea statutului si specificului dogmatic si
canonic al cultului fondator.
(2) Senatul universitar isi alege, prin vot secret,
un presedinte care conduce sedintele senatului universitar si reprezinta
senatul universitar in raporturile cu rectorul.
(3) Senatul universitar stabileste comisii de
specialitate prin care controleaza activitatea conducerii executive a
institutiei de invatamant superior si a consiliului de administratie.
Rapoartele de monitorizare si de control sunt prezentate periodic si discutate
in senatul universitar, stand la baza rezolutiilor senatului universitar.
(1) Rectorul universitatilor de stat si particulare
se desemneaza prin una dintre urmatoarele modalitati:
a) pe baza unui concurs public, in baza unei
metodologii aprobate de senatul universitar nou-ales, conforma cu prezenta
lege; sau
b) prin votul universal, direct si secret al
tuturor cadrelor didactice si de cercetare titulare din cadrul universitatii si
al reprezentantilor studentilor din senatul universitar si din consiliile
facultatilor.
(2) Modalitatea de desemnare a rectorului, dintre
cele prevazute la alin. (1), se stabileste cu minimum 6 luni inainte de fiecare
desemnare a rectorului, prin votul universal, direct si secret al tuturor
cadrelor didactice si de cercetare titulare din cadrul universitatii si al
reprezentantilor studentilor din senatul universitar si din consiliile
facultatilor.
(1) In cazul in care modalitatea aleasa pentru
desemnarea rectorului este cea pe baza unui concurs public, procedura de
desemnare este cea prevazuta de prezentul articol.
(2) Senatul universitar nou-ales stabileste o
comisie de selectie si de recrutare a rectorului formata, in proportie de 50%,
din membri ai universitatii si, in proportie de 50%, din personalitati
stiintifice si academice din afara universitatii, din tara si din strainatate.
Aceasta comisie contine minimum 12 membri, dintre care cel putin un
reprezentant al studentilor sau un absolvent al universitatii desemnat de catre
studentii din senatul universitar, conform Cartei universitare. De asemenea,
senatul universitar nou-ales elaboreaza si aproba metodologia de avizare, de
selectie si de recrutare a rectorului, conform legii.
(3) Concursul public pentru desemnarea rectorului
se desfasoara in baza metodologiei prevazute la alin. (2). Comisia de concurs
este comisia de selectie si recrutare prevazuta la alin. (2).
(4) La concursul de ocupare a functiei de rector
pot participa personalitati stiintifice sau academice din tara si din
strainatate care, pe baza audierii in plenul senatului universitar nou-ales, au
obtinut avizul de participare la concurs din partea acestuia. Avizul se acorda
numai pe baza votului majoritatii simple a membrilor senatului universitar
nou-ales. Senatul universitar nou-ales are obligatia de a aviza minimum 2
candidati. Candidatii avizati de senatul universitar nou-ales participa apoi la
concursul organizat conform alin. (3).
(1) Rectorul, desemnat conform art. 209, este
confirmat prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si
sportului, in termen de 30 de zile de la data selectiei. Dupa emiterea
ordinului de confirmare, rectorul poate semna acte oficiale, inscrisuri, acte financiare/contabile,
diplome si certificate.
(2) Rectorul confirmat de ministrul educatiei,
cercetarii, tineretului si sportului, pe baza consultarii senatului
universitar, isi numeste prorectorii. In universitatile multilingve si
multiculturale cel putin unul dintre prorectori este numit de catre rector la
propunerea cadrelor didactice apartinand minoritatilor nationale din
departamentul sectiei sau liniei de predare intr-o limba a minoritatilor
nationale, cu exceptia cazului in care rectorul provine de la sectia sau linia
de studiu cu predare in limba minoritatii nationale respective. Cadrele
didactice apartinand sectiei sau liniei de predare trebuie sa propuna cel putin
3 candidati.
(3) Rectorul confirmat de ministrul educatiei,
cercetarii, tineretului si sportului incheie cu senatul universitar un contract
de management, cuprinzand criteriile si indicatorii de performanta manageriala,
drepturile si obligatiile partilor contractuale.
(4) Decanii sunt selectati prin concurs public
organizat de noul rector si validat de senatul universitar. La concurs pot
participa candidatii avizati de consiliul facultatii cu votul majoritatii
simple a membrilor acestuia si pe baza unei metodologii specifice elaborate de
senatul universitar. Consiliul facultatii valideaza cel putin 2 candidati.
(5) Mentinerea in functie a directorului general
administrativ se face pe baza acordului scris al acestuia de sustinere
executiva a planului managerial al noului rector.
(6) Consiliul de administratie al universitatilor
de stat este format din rector, prorectorii, decanii, directorul general
administrativ si un reprezentant al studentilor.
(7) Consiliul de administratie al universitatilor
particulare este numit de catre fondatori.
(1) Rectorul confirmat al universitatii de stat
incheie un contract institutional cu ministrul educatiei, cercetarii,
tineretului si sportului.
(2) Rectorul poate fi demis de catre senatul
universitar, in conditiile specificate prin contractul de management si Carta
universitara.
(3) Ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si
sportului poate revoca din functie rectorul in conditiile art. 125.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile senatului universitar, ale rectorului, ale consiliului
de administratie, ale decanului si ale sefului de departament
Atributiile senatului universitar, ale rectorului, ale consiliului
de administratie, ale decanului si ale sefului de departament
(1) Senatul universitar reprezinta comunitatea
universitara si este cel mai inalt for de decizie si deliberare la nivelul
universitatii.
(2) Atributiile senatului universitar sunt
urmatoarele:
a) garanteaza libertatea academica si autonomia
universitara;
b) elaboreaza si adopta, in urma dezbaterii cu
comunitatea universitara, Carta universitara;
c) aproba planul strategic de dezvoltare
institutionala si planurile operationale, la propunerea rectorului;
d) aproba, la propunerea rectorului si cu
respectarea legislatiei in vigoare, structura, organizarea si functionarea
universitatii;
e) aproba proiectul de buget si executia bugetara;
f) elaboreaza si aproba Codul de asigurare a
calitatii si Codul de etica si deontologie profesionala universitara;
g) adopta Codul universitar al drepturilor si
obligatiilor studentului, cu respectarea prevederilor Codului drepturilor si
obligatiilor studentului;
h) aproba metodologiile si regulamentele privind
organizarea si functionarea universitatii;
i) incheie contractul de management cu rectorul;
j) controleaza activitatea rectorului si a
consiliului de administratie prin comisii specializate;
k) valideaza concursurile publice pentru functiile
din consiliul de administratie;
l) aproba metodologia de concurs si rezultatele
concursurilor pentru angajarea personalului didactic si de cercetare si
evalueaza periodic resursa umana;
m) aproba, la propunerea rectorului, sanctionarea
personalului cu performante profesionale slabe, in baza unei metodologii
proprii si a legislatiei in vigoare;
n) indeplineste alte atributii, conform Cartei
universitare.
(3) Componenta si marimea senatului universitar
sunt stabilite prin Carta universitara, astfel incat sa se asigure eficienta
decizionala si reprezentativitatea comunitatii academice.
(4) Mandatul senatului universitar este de 4 ani.
Durata mandatului unui membru al senatului universitar este de 4 ani, cu
posibilitatea innoirii succesive de maximum doua ori. Pentru studenti, durata
mandatului se reglementeaza prin Carta universitara.
(5) Senatul universitar poate fi convocat de rector
sau la cererea a cel putin o treime dintre membrii senatului universitar.
(6) Rectorul reprezinta legal universitatea in
relatiile cu tertii si realizeaza conducerea executiva a universitatii.
Rectorul este ordonatorul de credite al universitatii. Rectorul are urmatoarele
atributii:
a) realizeaza managementul si conducerea operativa
a universitatii, pe baza contractului de management;
b) negociaza si semneaza contractul institutional
cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului;
c) incheie contractul de management cu senatul
universitar;
d) propune spre aprobare senatului universitar
structura si reglementarile de functionare ale universitatii;
e) propune spre aprobare senatului universitar
proiectul de buget si raportul privind executia bugetara;
f) prezinta senatului universitar, in luna aprilie
a fiecarui an, raportul prevazut la art. 130 alin. (2). Senatul universitar
valideaza raportul mentionat, in baza referatelor realizate de comisiile sale
de specialitate. Aceste documente sunt publice;
g) conduce consiliul de administratie;
h) indeplineste alte atributii stabilite de senatul
universitar, in conformitate cu contractul de management, Carta universitara si
legislatia in vigoare.
(7) Durata mandatului de rector este de 4 ani.
Mandatul poate fi innoit cel mult o data, in urma unui nou concurs, conform
prevederilor Cartei universitare. O persoana nu poate fi rector al aceleiasi
institutii de invatamant superior pentru mai mult de 8 ani, indiferent de
perioada in care s-au derulat mandatele si de intreruperile acestora.
(8) Atributiile prorectorilor, numarul si durata
mandatelor acestora se stabilesc prin Carta universitara.
(9) Decanul reprezinta facultatea si raspunde de
managementul si conducerea facultatii. Decanul prezinta anual un raport
consiliului facultatii privind starea facultatii. Decanul conduce sedintele
consiliului facultatii si aplica hotararile rectorului, consiliului de
administratie si senatului universitar. Atributiile decanului sunt stabilite in
conformitate cu prevederile Cartei universitare si cu legislatia in vigoare.
(10) Consiliul facultatii reprezinta organismul
decizional si deliberativ al facultatii. Consiliul facultatii are urmatoarele
atributii:
a) aproba, la propunerea decanului, structura,
organizarea si functionarea facultatii;
b) aproba programele de studii gestionate de
facultate;
c) controleaza activitatea decanului si aproba
rapoartele anuale ale acestuia privind starea generala a facultatii, asigurarea
calitatii si respectarea eticii universitare la nivelul facultatii;
d) indeplineste alte atributii, stabilite prin
Carta universitara sau aprobate de senatul universitar si in conformitate cu
legislatia in vigoare.
(11) Directorul de departament realizeaza
managementul si conducerea operativa a departamentului. In exercitarea acestei
functii, el este ajutat de consiliul departamentului, conform Cartei
universitare. Directorul de departament raspunde de planurile de invatamant, de
statele de functii, de managementul cercetarii si al calitatii si de
managementul financiar al departamentului.
(12) Selectia, angajarea, evaluarea periodica,
formarea, motivarea si incetarea relatiilor contractuale de munca ale
personalului sunt de raspunderea directorului de departament, a conducatorului
scolii doctorale sau a decanului, conform prevederilor Cartei universitare.
(13) Consiliul de administratie al universitatii
asigura, sub conducerea rectorului sau a unei alte persoane desemnate prin
Carta universitara, in cazul universitatilor particulare si confesionale
particulare, conducerea operativa a universitatii si aplica deciziile
strategice ale senatului universitar. De asemenea, consiliul de administratie:
a) stabileste in termeni operationali bugetul
institutional;
b) aproba executia bugetara si bilantul anual;
c) aproba propunerile de scoatere la concurs a
posturilor didactice si de cercetare;
d) avizeaza propunerile de programe noi de studii
si formuleaza propuneri catre senatul universitar de terminare a acelor
programe de studii care nu se mai incadreaza in misiunea universitatii sau care
sunt ineficiente academic si financiar;
e) aproba operatiunile financiare care depasesc
plafoanele stabilite de senatul universitar, in universitatile de stat,
respectiv de fondatori, in universitatile particulare;
f) propune senatului universitar strategii ale
universitatii pe termen lung si mediu si politici pe domenii de interes ale
universitatii.
(14) Studentii au cel putin un reprezentant in
comisiile de etica, de cazari, de asigurare a calitatii, precum si in alte comisii
cu caracter social.
(1) Functiile de conducere de rector, de prorector,
de decan, de prodecan, de director de departament sau de unitate de
cercetare-dezvoltare, proiectare, microproductie nu se cumuleaza.
(2) In cazul vacantarii unui loc in functiile de
conducere, se procedeaza la alegeri partiale, in cazul directorului de
departament, sau se organizeaza concurs public, potrivit Cartei universitare,
in termen de maximum 3 luni de la data vacantarii.
(3) Numarul de prorectori si de prodecani din
institutiile de invatamant superior se stabileste prin Carta universitara.
(4) Atributiile si competentele structurilor si ale
functiilor de conducere din invatamantul superior sunt stabilite prin Carta
universitara a institutiei, potrivit legii. Hotararile senatelor universitare,
ale consiliilor facultatilor si ale departamentelor se iau cu votul majoritatii
membrilor prezenti, daca numarul celor prezenti reprezinta cel putin doua
treimi din numarul total al membrilor. Membrii acestor structuri de conducere
au drept de vot deliberativ egal.
(5) Structura administrativa a universitatii este
condusa de catre un director administrativ si este organizata pe directii.
Postul de director general administrativ se ocupa prin concurs organizat de
consiliul de administratie al institutiei de invatamant superior. Presedintele
comisiei de concurs este rectorul institutiei. Din comisie face parte, in mod
obligatoriu, un reprezentant al Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului. Validarea concursului se face de catre senatul universitar, iar
numirea pe post, de catre rector.
(6) Unitatile de cercetare-dezvoltare sunt conduse
de directori ai unitatilor respective, potrivit Cartei universitare.
(7) Prin Carta universitara, universitatea isi
poate dezvolta structuri consultative formate din reprezentanti ai mediului
economic si personalitati din mediul academic, cultural si profesional extern.
(1) Dupa implinirea varstei de pensionare, ocuparea
oricarei functii de conducere in universitatile de stat, particulare si
confesionale este interzisa, cu exceptia mandatelor in exercitiu la data
intrarii in vigoare a prezentei legi.
(2) Persoanele care exercita o functie de conducere
sau de demnitate publica au dreptul de a li se rezerva postul din sistemul
educational.
(3) Persoanele care ocupa o functie de conducere
sau de demnitate publica nu pot exercita functia de rector pe perioada
indeplinirii mandatului.
(4) Functia de rector este incompatibila cu detinerea
de functii de conducere in cadrul unui partid politic, pe perioada exercitarii
mandatului.
(5) Functiile de conducere sau de demnitate publica
se pot cumula cu functiile didactice si/sau de cercetare.
SECTIUNEA a 3-a
Rolul statului in invatamantul superior
Rolul statului in invatamantul superior
(1) Statul isi exercita atributiile in domeniul
invatamantului superior prin intermediul Parlamentului, Guvernului si
Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(2) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului are urmatoarele atributii principale:
a) propune politicile si strategiile nationale
pentru invatamantul superior, ca parte a Ariei europene a invatamantului
superior;
b) elaboreaza reglementarile de organizare si
functionare a sistemului de invatamant superior;
c) monitorizeaza si verifica direct sau prin
organismele abilitate in acest sens respectarea reglementarilor privind
organizarea si functionarea invatamantului superior, cercetarea universitara,
managementul financiar, etica universitara si asigurarea calitatii in
invatamantul superior;
d) gestioneaza procesul de evaluare periodica, de
clasificare a universitatilor si de ierarhizare a programelor de studii ale
acestora;
e) controleaza gestionarea RMUR;
f) organizeaza recunoasterea si echivalarea
diplomelor si certificatelor conform normelor interne si in conformitate cu
normele europene; elaboreaza metodologia prin care se pot recunoaste automat
diplomele si certificatele obtinute in universitati din statele membre ale
Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European si in Confederatia Elvetiana,
precum si in universitati de prestigiu din alte state, pe baza unei liste
aprobate si reactualizate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului; organizeaza recunoasterea automata a functiilor didactice
universitare si a calitatii de conducator de doctorat, conform unei metodologii
proprii; incaseaza sume, in lei sau in valuta, pentru recunoasterea si
echivalarea diplomelor si certificatelor si pentru vizarea actelor de studii;
g) elaboreaza si propune proiectul de buget pentru
invatamantul superior, ca parte a bugetului educatiei si bugetului cercetarii;
h) verifica si gestioneaza sistemul de indicatori
statistici de referinta pentru invatamantul superior si bazele de date
corespunzatoare pentru monitorizarea si prognozarea evolutiei invatamantului
superior in raport cu piata muncii;
i) sustine realizarea de studii si de cercetari in
invatamantul superior;
j) publica anual un raport privind starea
invatamantului superior.
(1) Pentru exercitarea atributiilor sale,
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului constituie registre
de experti si se sprijina pe organisme consultative, la nivel national, alcatuite
pe criterii de prestigiu profesional si moral: Consiliul National de Statistica
si Prognoza a Invatamantului Superior (CNSPIS), Consiliul National de Atestare
a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU), Consiliul
National al Cercetarii Stiintifice (CNCS), Colegiul consultativ pentru
cercetare-dezvoltare si inovare (CCCDI), Consiliul National pentru Finantarea
Invatamantului Superior (CNFIS), Consiliul National al Bibliotecilor
Universitare (CNBU), Consiliul de etica si management universitar (CEMU) si
Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice
si Inovarii (CNECSDTI). Din aceste organisme pot face parte cadre didactice si
cercetatori, avand cel putin titlul de conferentiar sau de cercetator stiintific
II ori titluri echivalente obtinute in strainatate, membri ai Academiei Romane
si ai unor institutii de cultura, precum si un membru student in CEMU si CNCU
si un student cu statut de observator in CNFIS, sau reprezentanti ai mediului
de afaceri in CCCDI sau, ca observatori, in CNFIS.
(2) Consiliile prevazute la alin. (1) beneficiaza
de un secretariat tehnic care se constituie si functioneaza prin ordin al
ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(3) Infiintarea, regulamentele de organizare si
functionare, structura si componenta organismelor specializate prevazute la
alin. (1) se stabilesc prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii,
tineretului si sportului, conform legii. Bugetele acestor organisme sunt
gestionate prin Unitatea executiva pentru finantarea invatamantului superior, a
cercetarii, dezvoltarii si inovarii (UEFISCDI) si se constituie pe baza
contractuala intre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului
si UEFISCDI sau din alte surse legal constituite, gestionate de UEFISCDI.
(4) CNCS se constituie prin reorganizarea, prin
ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, a
Consiliului National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior.
(1) Consiliul National de Statistica si Prognoza a
Invatamantului Superior are ca atributii principale elaborarea si actualizarea
permanenta a indicatorilor de monitorizare a invatamantului superior si
prognoza evolutiei acestuia in raport cu dinamica pietei muncii. Acest consiliu
publica anual datele corespunzatoare acestor indicatori.
(2) Consiliul de Etica si Management Universitar se
pronunta asupra litigiilor de etica universitara si are ca principale
atributii:
a) monitorizarea punerii in aplicare a politicilor
de etica universitara la nivelul sistemului de invatamant superior;
b) auditarea comisiilor de etica din universitati
si prezentarea unui raport anual privind etica universitara. Acest raport se
face public;
c) constatarea incalcarii de catre o institutie de
invatamant superior a obligatiilor prevazute de prezenta lege;
d) elaborarea si publicarea Codului de referinta al
eticii si deontologiei universitare, care este un document public. In
arbitrarea litigiilor, Consiliul de Etica si Management Universitar se bazeaza
pe principiile si procedurile elaborate in acest document.
(3) Consiliul National de Etica a Cercetarii
Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii este organismul prevazut de
Legea nr.
206/2004 privind buna conduita in cercetarea stiintifica, dezvoltarea
tehnologica si inovare, cu modificarile si completarile ulterioare.
(1) CNATDCU are urmatoarele atributii:
a) propune un set de standarde minimale necesare si
obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice din invatamantul superior, a
gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare, a calitatii de conducator de
doctorat si a atestatului de abilitare. Aceste standarde se adopta prin ordin
al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului. Standardele
minimale de acceptare de catre CNATDCU a dosarului pentru obtinerea atestatului
de abilitare nu depind de functia didactica sau gradul profesional al
candidatului si sunt identice cu standardele de acordare a titlului de profesor
universitar;
b) propune metodologia-cadru prevazuta la art. 295
alin. (1);
c) verifica anual, la solicitarea Ministerului
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului sau din proprie initiativa,
modul de desfasurare a concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice si de
cercetare din universitati. Raportul de verificare institutionala este
prezentat ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului,
specificand concluzii bazate pe date si documente;
d) prezinta un raport anual Ministerului Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului privind resursa umana pentru activitatile
didactice si de cercetare din invatamantul superior, in baza unor indicatori
specifici. Acest raport este public;
e) alte atributii stabilite prin lege sau prin
regulamentul de organizare si functionare.
(2) CNFIS are urmatoarele atributii principale:
a) propune metodologia de finantare a
universitatilor si stabileste costul mediu per student echivalent pe cicluri si
domenii de studii;
b) verifica periodic, la solicitarea Ministerului
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului sau din proprie initiativa,
realizarea proiectelor de dezvoltare institutionala si eficienta gestionarii
fondurilor publice de catre universitati si face propuneri pentru finantarea
complementara a universitatilor pe baza de proiecte institutionale;
c) prezinta anual Ministerului Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului un raport privind starea finantarii
invatamantului superior si masurile de optimizare ce se impun. Acest raport
este public.
(3) CNCS are urmatoarele atributii principale:
a) stabileste standardele, criteriile si indicatorii
de calitate pentru cercetarea stiintifica, aprobate prin ordin al ministrului
educatiei, cercetarii, tineretului si sportului;
b) auditeaza periodic, la solicitarea Ministerului
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului sau din proprie initiativa,
cercetarea stiintifica universitara ori din unitatile de cercetare- dezvoltare;
c) gestioneaza programe de cercetare si procese de
evaluare a proiectelor de cercetare care sunt propuse pentru finantare
competitiva;
d) prezinta anual Ministerului Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului un raport privind starea cercetarii
stiintifice in invatamantul superior si performantele universitatilor. Raportul
este public si va fi afisat pe site-ul CNCS.
(4) Consiliul National al Bibliotecilor
Universitare (CNBU) are in atributii elaborarea strategiei de dezvoltare,
evaluare periodica si coordonarea sistemului de biblioteci din invatamantul
superior.
(1) Pentru monitorizarea eficientei manageriale, a
echitatii si a relevantei invatamantului superior pentru piata muncii, se
stabileste, in termen de maximum 12 luni de la intrarea in vigoare a prezentei
legi, un sistem de indicatori statistici de referinta pentru invatamantul
superior, corelat cu sistemele de indicatori statistici de referinta la nivel
european din domeniu.
(2) Sistemul de indicatori va fi elaborat de
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, prin consultarea
Consiliului National de Statistica si Prognoza a Invatamantului Superior
(CNSPIS), a ARACIS, a CNCS, a CNFIS, a CNATDCU si a Autoritatii Nationale
pentru Calificari, si se aproba prin hotarare a Guvernului. Raportul anual
privind starea invatamantului superior se bazeaza pe indicatorii prevazuti la
alin. (1).
(1) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului isi realizeaza atributiile in domeniul cercetarii prin Autoritatea
Nationala de Cercetare Stiintifica, conform legii.
(2) In exercitarea atributiilor sale, Ministerul
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului colaboreaza cu Consiliul
National al Rectorilor si, dupa caz, cu autoritati si asociatii profesionale si
stiintifice nationale si internationale reprezentative, federatii sindicale la
nivel de ramura si federatii studentesti legal constituite la nivel national.
Reprezentantii invatamantului particular sunt parteneri de dialog social.
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Dispozitii generale
(1) Invatamantul universitar de stat este gratuit
pentru cifra de scolarizare aprobata anual de Guvern si cu taxa, in conditiile
legii.
(2) In invatamantul universitar de stat gratuit se
pot percepe taxe pentru: depasirea duratei de scolarizare prevazute de lege,
admiteri, inmatriculari, reinmatriculari, repetarea examenelor si a altor forme
de verificare, care depasesc prevederile planului de invatamant. De asemenea,
se pot percepe taxe si pentru activitati neincluse in planul de invatamant,
conform metodologiei aprobate de senatul universitar.
(3) Finantarea invatamantului superior de stat se
asigura din fonduri publice, in concordanta cu urmatoarele cerinte:
a) considerarea dezvoltarii invatamantului superior
ca responsabilitate publica si a invatamantului, in general, ca prioritate
nationala;
b) asigurarea calitatii invatamantului superior la
nivelul standardelor din Spatiul European al Invatamantului Superior pentru
pregatirea resurselor umane si dezvoltarea personala ca cetateni ai unei
societati democratice bazate pe cunoastere;
c) profesionalizarea resurselor umane in
concordanta cu diversificarea pietei muncii;
d) dezvoltarea invatamantului superior si a
cercetarii stiintifice si creatiei artistice universitare pentru integrarea la
varf in viata stiintifica mondiala.
(4) Executia bugetara anuala a institutiilor de
invatamant superior de stat se face publica.
(5) Finantarea invatamantului superior de stat
poate fi realizata pe baza de contract si prin contributia altor ministere,
pentru acele institutii de invatamant superior care pregatesc specialisti in
functie de cerintele ministerelor respective, precum si prin alte surse,
inclusiv imprumuturi si ajutoare externe.
(6) Toate resursele de finantare ale
universitatilor de stat sunt venituri proprii.
(7) Statul poate sprijini invatamantul superior
particular acreditat.
(8) Institutiile de invatamant superior de stat si
particulare pot primi donatii din tara si din strainatate, in conformitate cu
prevederile legale in vigoare.
(1) Institutiile de invatamant superior de stat
functioneaza ca institutii finantate din fondurile alocate de la bugetul de
stat, venituri extrabugetare si din alte surse, potrivit legii.
(2) Veniturile acestor institutii se compun din
sume alocate de la bugetul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului, pe baza de contract, pentru finantarea de baza, finantarea
complementara si finantarea suplimentara, realizarea de obiective de
investitii, fonduri alocate pe baza competitionala pentru dezvoltare
institutionala, fonduri alocate pe baza competitionala pentru incluziune, burse
si protectia sociala a studentilor, precum si din venituri proprii, dobanzi,
donatii, sponsorizari si taxe percepute in conditiile legii de la persoane fizice
si juridice, romane sau straine, si din alte surse. Aceste venituri sunt
utilizate de institutiile de invatamant superior, in conditiile autonomiei
universitare, in vederea realizarii obiectivelor care le revin in cadrul
politicii statului din domeniul invatamantului si cercetarii stiintifice
universitare.
(3) Finantarea suplimentara se acorda din fonduri
publice de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului
pentru a stimula excelenta institutiilor si a programelor de studii, atat din
cadrul universitatilor de stat, cat si al celor particulare. Finantarea
suplimentara se acorda conform prevederilor art. 197 lit. a).
(4) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului asigura finantarea de baza pentru universitatile de stat, prin
granturi de studii calculate pe baza costului mediu per student echivalent, per
domeniu, per cicluri de studiu si per limba de predare. Granturile de studii
vor fi alocate prioritar spre acele domenii care asigura dezvoltarea
sustenabila si competitiva a societatii, iar in interiorul domeniului,
prioritar, celor mai bine plasate programe in ierarhia calitatii acestora,
numarul de granturi de studii alocate unui program variind in functie de
pozitia programului in aceasta ierarhie.
(5) Finantarea de baza este multianuala,
asigurandu-se pe toata durata unui ciclu de studii.
(6) Finantarea complementara se realizeaza de
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului prin:
a) subventii pentru cazare si masa;
b) fonduri alocate pe baza de prioritati si norme
specifice pentru dotari si alte cheltuieli de investitii si reparatii capitale;
c) fonduri alocate pe baze competitionale pentru
cercetarea stiintifica universitara.
(7) Finantarea institutiilor de invatamant superior
de stat se face pe baza de contract incheiat intre Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului si institutia de invatamant superior
respectiva, dupa cum urmeaza:
a) contract institutional pentru finantarea de
baza, pentru fondul de burse si protectie sociala a studentilor, pentru fondul
de dezvoltare institutionala, precum si pentru finantarea de obiective de
investitii;
b) contract complementar pentru finantarea
reparatiilor capitale, a dotarilor si a altor cheltuieli de investitii, precum
si subventii pentru cazare si masa;
c) contractele institutionale si complementare sunt
supuse controlului periodic efectuat de Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului si CNFIS.
(8) Finantarea cercetarii stiintifice universitare
se face conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si legislatiei
specifice domeniului cercetarii-dezvoltarii.
(9) Fondurile pentru burse si protectie sociala a
studentilor se aloca in functie de numarul de studenti de la invatamantul cu
frecventa, fara taxa de studii.
(10) Studentii beneficiaza de burse de performanta
sau de merit, pentru stimularea excelentei, precum si de burse sociale, pentru
sustinerea financiara a studentilor cu venituri reduse. Cuantumul minim al
burselor sociale se propune anual de catre CNFIS, tinand cont de faptul ca
acestea trebuie sa acopere cheltuielile minime de masa si cazare.
(11) Universitatile pot suplimenta fondul de burse
prin venituri proprii extrabugetare.
(12) Categoriile de cheltuieli eligibile si
metodologia de distribuire a acestora din finantarea complementara si
suplimentara se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la initiativa
Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, in termen de
maximum 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
(13) Rectorii universitatilor de stat, prin
contractul institutional incheiat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului, sunt direct responsabili de alocarea resurselor
institutiei, prioritar spre departamentele si structurile cele mai performante.
Art.
224. - Statul roman poate acorda
anual burse pentru sprijinirea etnicilor romani din tari invecinate si a
etnicilor romani cu domiciliul stabil in strainatate, care doresc sa studieze
in cadrul unitatilor si institutiilor de invatamant de stat din Romania.
(1) Programele de studii de master si doctorat in
stiinte si tehnologii avansate, cele care se desfasoara in limbi de circulatie
internationala, precum si doctoratele in cotutela cu universitati de prestigiu
din strainatate beneficiaza de finantare preferentiala, acordata conform
propunerilor CNFIS.
(2) Fondurile ramase la sfarsitul anului din
executia bugetului prevazut in contractul institutional si complementar, precum
si fondurile aferente cercetarii stiintifice universitare si veniturile
extrabugetare raman la dispozitia universitatilor si se cuprind in bugetul de
venituri si cheltuieli al institutiei, fara varsaminte la bugetul de stat si
fara afectarea alocatiilor de la bugetul de stat pentru anul urmator.
(1) Universitatile de stat sau particulare au
patrimoniu propriu, pe care il gestioneaza conform legii.
(2) Drepturile pe care le au universitatile asupra
bunurilor din patrimoniul propriu pot fi drepturi reale, dupa caz, drept de
proprietate sau dezmembraminte ale acestuia, uz, uzufruct, servitute si
superficie, potrivit dispozitiilor Codului
civil, drept de folosinta dobandit prin inchiriere, concesiune, comodat si
altele asemenea ori drept de administrare, in conditiile legii.
(3) In patrimoniul universitatilor pot exista si
drepturi de creanta izvorate din contracte, conventii sau hotarari
judecatoresti.
(4) Universitatile de stat pot avea in patrimoniu
bunuri mobile si imobile din domeniul public sau din domeniul privat al
statului.
(5) Drepturile subiective ale universitatilor
asupra bunurilor din domeniul public al statului pot fi drepturi de
administrare, de folosinta, de concesiune ori de inchiriere, in conditiile
legii.
(6) Prin hotarare a Guvernului, bunurile din
domeniul public al statului pot fi trecute in domeniul privat al statului si
transmise in proprietate universitatilor de stat, in conditiile legii.
(7) Universitatile de stat au drept de proprietate
asupra bunurilor existente in patrimoniul lor la data intrarii in vigoare a
prezentei legi. Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului este
imputernicit sa emita certificat de atestare a dreptului de proprietate pentru
universitatile de stat pe baza documentatiei inaintate de acestea.
(8) Dreptul de proprietate al universitatilor de
stat asupra bunurilor prevazute la alin. (7) se exercita in conditiile
prevazute de Carta universitara, cu respectarea dispozitiilor dreptului comun.
(9) Dreptul de proprietate asupra bunurilor
imobile, precum si alte drepturi reale ale universitatilor de stat sunt supuse
procedurii publicitatii imobiliare prevazute de legislatia speciala in materie.
(10) In cazul desfiintarii unei universitati de
stat, bunurile aflate in proprietate, ramase in urma lichidarii, trec in
proprietatea privata a statului.
(11) Universitatile particulare sunt titulare ale
dreptului de proprietate ori ale altor drepturi reale pe care le exercita asupra
patrimoniului, in conditiile legii.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea si functionarea invatamantului superior
particular si confesional particular
Organizarea si functionarea invatamantului superior
particular si confesional particular
(1) Institutiile de invatamant superior particulare
si institutiile de invatamant superior confesionale particulare sunt:
a) fondate din initiativa si cu resursele materiale
si financiare ale unei fundatii sau asociatii, ale unui cult religios ori ale
unui alt furnizor de educatie, recunoscut ca atare potrivit prevederilor
prezentei legi;
b) persoane juridice de drept privat.
(2) Institutiile de invatamant superior particulare
au autonomie universitara, conform prevederilor prezentei legi, si autonomie
economico-financiara, avand drept fundament proprietatea privata, garantata de
Constitutie.
(3) Structurile universitatilor particulare si
confesionale particulare, atributiile, durata mandatelor, precum si alte
considerente legate de statutul acestora sunt stabilite de Carta universitara,
avizate de fondatori si aprobate de senatul universitar cu respectarea stricta
a prevederilor prezentei legi.
SECTIUNEA a 3-a
Infiintarea institutiilor de invatamant superior
particulare si confesionale particulare
Infiintarea institutiilor de invatamant superior
particulare si confesionale particulare
(1) O institutie de invatamant superior particulara
si confesionala particulara trebuie sa parcurga toate procedurile de autorizare
provizorie si acreditare stabilite de prezenta lege.
(2) Institutiile de invatamant superior particulare
si confesionale particulare sunt acreditate prin lege, initiata de catre Guvern
la propunerea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(3) Universitatilor acreditate li se recunoaste
perioada de functionare legala.
SECTIUNEA a 4-a
Patrimoniul institutiilor de invatamant superior
particulare si confesionale particulare
Patrimoniul institutiilor de invatamant superior
particulare si confesionale particulare
(1) Patrimoniul institutiilor de invatamant
superior particulare si confesionale particulare consta in patrimoniul initial
al fondatorilor, la care se adauga patrimoniul dobandit ulterior.
(2) Institutiile de invatamant superior particulare si
confesionale particulare, pe durata existentei lor, dispun de patrimoniul pus
la dispozitia lor, conform legii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu